تاثیر دلار بر افزایش قیمت بلیط هواپیما
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

دبیر شرکت های هواپیمایی در گفت و گویی در مورد نواسانت قیمت بلیط هواپیما اذعان داشت که این بها با افزایش قیمت دلار تغییر خواهد داشت.

مقصود اسعدی سامانی، در خصوص عوامل تاثیرگذار بر نرخ گذاری قیمت بلیط ها و هم چنین رفع محدودیت 60 درصدی پذیرش مسافر در پروازها اینگونه عنوان کرد: « برخلاف تصور بسیاری که گران شدن بلیط را مربوط به محدودیت در پذیرش مسافر در پرواز ها می دانند، اینگونه نبوده است. بلیط هواپیما گران شد، زیرا قیمت ارز و دلار افزایش یافت. آن هم در شرایطی که بخش عمده ای از هزینه شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها حتی تا 60 درصد، ارزی می باشد. »

سامانی هم چنین در ادامه گفت و گوی خود اشاره ای هم به ناوگان مستهلک هواپیمایی کشور داشت و افزود: « کسانی که برای بلیط ها نرخ گذاری می کنند، می بایست مساله نوسازی ناوگان مستهلک و فرسوده هواپیماها را هم در نظر داشته باشند. در حال حاضر از 333 فروند ناوگان هوایی کشور، 174 فروند هواپیما زمین‌گیر است که هیچ جایگزینی برای آن ها در نظر گرفته نشده است.»

8

پیش تر از این گفت و گو نیز، سایر کارشناسان صنعت هوایی کشور، در مورد ناوگان فرسوده هوایی و هم چنین تاثیر دلار و تحریم بر قیمت بلیط هواپیما هشدار داده بوده اند. حتی شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت و گویی با شبکه یک، با اشاره به مساله گران شدن قیمت های بلیط هواپیما، افزوده بود که این مورد ارتباطی به مساله محدودیت در پذیرش مسافر نداشته است. البته، بعد از جلسه مشترک وزارت راه و شهرسازی با سازمان هواپیمایی کشوری، قیمت بلیط ها با کاهش متوسط 15 درصدی همراه شد. اما با توجه به نوسانات قیمت ارز در کشور و نظر کارشناسان حوزه هوایی، این احتمال وجود دارد که نرخ ها مجدد دست خوش تغییر شوند.

دبیر شرکت های هواپیمایی در پایان گفت و گوی خود، اشاره ای هم به هزینه کترینگ در بلیط هواپیما داشت و عنوان کرد: «در تمام دنیا، ارائه کترینگ خصوصا برای مسیرهای کوتاه الزامی نیست که در این مورد می توانیم هزینه غذا را از بلیط کسر کنیم.»