هزینه سالانه تحصیل در کانادا بر اساس رشته های مختلف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

هزینه تحصیل در هر رشته تحصیلی در کانادا چقدر است؟ ارزان ترین و گران ترین رشته های تحصیلی در کانادا کدامند؟ هزینه تحصیل در کانادا به تفکیک رشته تحصیلی را اینجا بخوانید.

یکی از کارهایی که اکثر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور انجام می‌دهند، چرتکه انداختن برای هزینه‌های تحصیل در خارج است. اما گاهی اوقات نادیده گرفتن برخی چیزها باعث می‌شود که نتایج چرتکه انداختن ما با هزینه واقعی تحصیل متفاوت باشد. مواردی مثل کشور و شهر محل تحصیل، دانشگاه محل تحصیل، مقطع و رشته تحصیلی روی هزینه‌های تحصیل در خارج موثرند. در اینجا قصد داریم به طور خاص، تاثیر رشته تحصیلی روی هزینه تحصیل در کانادا را بررسی کنیم.

هزینه تحصیل در کانادا به تفکیک رشته تحصیلی

قبل از ورود به موضوع باید این نکته را در نظر داشته باشید که دانشگاه محل تحصیل شما نسبت به رشته تحصیلی‌تان تاثیر بیشتری روی هزینه تحصیل در کانادا دارد. یعنی ممکن است هزینه تحصیل در یک رشته پر هزینه در یک دانشگاه متوسط با هزینه یک رشته کم هزینه در دانشگاه‌های سطح بالا برابر باشد. پس آنچه در ادامه می‌خوانید شهریه متوسط دانشجویان بین المللی کانادا برای رشته‌های تحصیلی مختلف در دو مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی است.

5 رشته تحصیلی پرهزینه کانادا در مقطع کارشناسی

هزینه رشته‌های تحصیلی بر اساس مواردی مثل پرطرفدار بودن، آینده شغلی، تعداد واحدهای عملی، امکانات مورد نیاز و... تعیین می‌شود. در ادامه 5 رشته پر هزینه در کانادا را در مقطع کارشناسی معرفی می‌کنیم.

1- رشته دامپزشکی

شهریه متوسط رشته دامپزشکی در بین تمامی رشته‌های مقطع کارشناسی در کانادا بالاترین عدد بوده است. با توجه به سر و کار داشتن دانشجویان با حیوانات و نیاز به واحدهای عملی زیاد جهت شناخت، معاینه و درمان بیماری، طبیعتاً هزینه‌های این رشته بالاست. متوسط شهریه سالانه رشته دامپزشکی 65 هزار دلار کاناداست.

2- رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی در کانادا هم مثل بقیه نقاط دنیا جزو گران ترین رشته‌های تحصیلی است. وجود دوره‌های عملی پرتعداد در این رشته باعث شده تا هزینه‌های آن برای دانشجویان بالا برود. متوسط شهریه سالانه رشته دندانپزشکی 57 هزار دلار کاناداست.

3- رشته داروسازی

در رشته داروسازی، دانشجویان دائماً مشغول گذراندن واحدهای آزمایشگاهی هستند و امکانات مورد نیاز این رشته باعث افزایش هزینه آن شده است. دانشجویان بین المللی در کانادا باید سالانه به طور متوسط 40 هزار دلار برای تحصیل در رشته داروسازی شهریه بدهند.

4- رشته پزشکی

قطعاً در هر لیستی از پرهزینه‌ترین رشته‌های تحصیلی، رشته پزشکی به چشم می‌خورد. شیوه نوین تدریس پزشکی در کانادا و وجود تعداد زیادی واحد بالینی باعث شده که رشته پزشکی یکی از پر هزینه‌ترین‌ها باشد. دانشجویان پزشکی در کانادا باید هر سال به طور متوسط 38 هزار دلار بابت شهریه دانشگاه بپردازند.

5- رشته مهندسی

برخلاف دانشگاه‌های ایران که تمام واحدهای درسی مهندسان در واحدهای تئوری و سر کلاس درس خلاصه می‌شود، در کانادا دانشجویان مهندسی به طور مرتب درگیر واحدهای عملی و حضور در پروژه‌های مختلف هستند. همین موضوع در کنار پرطرفدار بودن رشته مهندسی باعث شده تا این رشته به یکی از گران‌ترین رشته‌های تحصیلی کانادا تبدیل شود. شهریه متوسط سالانه این رشته 36 هزار دلار کاناداست.
م2

در ادامه لیست شهریه متوسط سالانه سایر رشته های تحصیلی کانادا را در مقطع کارشناسی به ترتیب از زیاد به کم می‌خوانید: (هزینه‌ها به دلار کاناداست)

  • رشته حقوق: 36 هزار دلار
  • ریاضیات و کامپیوتر: 35 هزار دلار
  • علوم زندگی:  34 هزار دلار
  • مدیریت و کسب و کار: 31 هزار دلار
  • علوم اجتماعی: 30 هزار دلار
  • کشاورزی: 29 هزار دلار
  • علوم انسانی: 29 هزار دلار
  • علوم طبیعی: 28 هزار دلار
  • هنر: 27 هزار دلار
  • پرستاری: 23 هزار دلار
  • آموزش: 22 هزار دلار

5 رشته تحصیلی پرهزینه کانادا در مقطع تحصیلات تکمیلی

در مقطع تحصیلات تکمیلی اوضاع کمی متفاوت است. در ادامه 5 رشته پر هزینه در کانادا را در مقطع تحصیلات تکمیلی معرفی می‌کنیم.

رشته MBA

همانطور که می‌دانید رشته MBA یکی از گران ترین رشته‌های تحصیلی در تمام دنیاست. آینده شغلی عالی و درآمدهای بالای فارغ التحصیلان این رشته باعث شده تا MBA طرفداران زیادی داشته باشد و هزینه‌های آن بالا برود. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته Executive MBA باید سالانه 56 هزار دلار کانادا بپردازند و برای Regular MBA هم سالانه 40 هزار دلار.

رشته معماری

رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد طرفداران زیادی دارد. شیوه تدریس این رشته در کانادا و واحدهای عملی آن باعث افزایش هزینه آن نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی شده است. شهریه سالانه رشته معماری در کانادا به طور متوسط 26 هزار دلار است.

رشته مدیریت و کسب و کار

این رشته هم جزو رشته‌های پرطرفدار است که فارغ التحصیلان آن موقعیت های شغلی متنوع و درآمدهای خوبی دارند. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته مدیریت و کسب و کار باید هر سال به طور متوسط 26 هزار دلار کانادا بپردازند.

دندانپزشکی

دندانپزشکی در مقطع تحصیلات تکمیلی هم مثل دوره کارشناسی یکی از گران ترین رشته‌های تحصیلی کاناداست. شهریه یک سال تحصیل در رشته دندانپزشکی به طور متوسط 24 هزار دلار است.
م3

رشته مهندسی

نحوه تدریس رشته های مهندسی و واحدهای درسی این رشته‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کاملاً حرفه‌ای تر می‌شود. همین موضوع در کنار موقعیت های شغلی و درآمد عالی این رشته باعث شده که هزینه آن بالا باشد. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته مهندسی در مقطع تحصیلات تکمیلی باید به طور متوسط هر سال 21 هزار دلار کانادا به عنوان شهریه پرداخت کنند.

در ادامه لیست شهریه متوسط سالانه سایر رشته های تحصیلی کانادا (رشته های تحصیلی ارزان در کانادا) را در مقطع تحصیلات تکمیلی به ترتیب از زیاد به کم می‌خوانید: (هزینه‌ها به دلار کاناداست)

  • رشته حقوق: 18 هزار دلار
  • ریاضیات و کامپیوتر: 18 هزار دلار
  • آموزش: 17 هزار دلار
  • پرستاری: 16 هزار دلار
  • علوم زندگی: 16 هزار دلار
  • علوم اجتماعی: 16 هزار دلار
  • هنر:  15 هزار دلار
  • کشاورزی و علوم طبیعی: 15 هزار دلار
  • بینایی سنجی: 14 هزار دلار
  • علوم انسانی: 14 هزار دلار
  • داروسازی: 12 هزار دلار
  • دامپزشکی: 9 هزار دلار

در این مطلب هزینه‌های متوسط تحصیل در کانادا برای رشته های مختلف را بررسی کردیم. اما همانطور که گفتیم این هزینه‌ها متوسط است و دانشگاه محل تحصیل هم تاثیر زیادی روی تعیین شهریه دارد.

 برای اینکه هزینه دقیق مربوط به تحصیل در هر رشته را در مقاطع تحصیلی مختلف بدانید، می‌توانید از سیستم جستجوی هوشمند لتسگویونی کمک بگیرید. فقط کافیست کشور و رشته تحصیلی مورد نظرتان را وارد کنید تا شهریه سالانه آن رشته به شما نمایش داده شود.