بررسی های فراوانی در باره اینکه آیا دو دوز واکسن کرونا برای مقابله با سویه جدید کرونا کافی هست یا نیست صورت گرفته است.

تزریق دو دوز واکسن کرونا  کافی است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تزریق دو دوز واکسن موجب حفاظت در برابر سویه امیکرون نمی‌شود

تزریق دو دوز واکسن موجب حفاظت در برابر سویه امیکرون نمی‌شود

نتایج یک بررسی جدید که در دانشگاه آکسفورد صورت گرفته نشان می‌دهد تزریق دو دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا برای حفاظت از اکثر افراد در برابر سویه امیکرون کافی و مناسب نیست.

همانطور که دانشمندان در حال رقابت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سویه اومیکرون هستند، مطالعات آزمایشگاهی هم اطلاعاتی در مورد نحوه واکنش این ویروس به آنتی بادی‌های ناشی از تزریق واکسن در اختیار ما گذاشته‌اند.

این مطالعه جدید که هنوز در مجله‌ای منتشر نشده، نحوه واکنش آنتی‌بادی‌های تولید شده پس از تزریق دو دوز واکسن کووید -۱۹ در بدن افراد ایزوله شده مبتلا به سویه امیکرون در بریتانیا را بررسی می‌کند.

بدین منظور نمونه‌های خونی افراد پس از حدود چهار هفته از تزریق دوز دوم واکسن mRNA فایزر یا واکسن آسترازنکا آزمایش شد. این بررسی نشان داد واکسن آسترازنکا در برابر سویه اومیکرون عملکرد ناامیدکننده تری دارد و توان خنثی کردن ویروس هم از این طریق کاهش یافته است.

محققان همچنین شاهد کاهش ۳۰ برابری توانایی خنثی کردن سویه اومیکرون در صورت تزریق واکسن فایزر در مقایسه با آنتی بادی‌های مشاهده شده پس از تزریق همین واکنش در برابر سویه های قبلی بودند. البته پژوهشگران انگلیسی می‌گویند تزریق دو دوز از هر یک از واکسن‌های فایزر یا آسترازنکا در پیشگیری از بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از کرونا بی اثر هم نیست، ولی در این زمینه باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد.

پاسخ آنتی بادی تنها بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک تهدید ویروسی است و در حالی که ترشح آنتی بادی به طور کلی نقش مهمی در جلوگیری از عفونت اولیه ایفا می‌کند، سایر سلول‌های ایمنی هم برای کشتن و پاکسازی ویروس وارد چرخه می‌شوند. با این حال سویه اومیکرون به علت ویژگی‌هایی که دارد منجر به نرخ بالاتر عفونت در افرادی می‌شود که تنها دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند و اگرچه شدت بیماری ناشی از این سویه هنوز نامشخص است، اما محققان تاکید می‌کنند که ممکن است در آینده دوباره فشار زیادی به شبکه بهداشت و درمان کشورها به علت همه‌گیری ناشی از شیوع سویه اومیکرون ایجاد شود.