برش لیزری یا واترجت ؟ کدام بهتر است ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

زمانی که از تکنیک‌های برش دیجیتال سخن به میان می‌آید، با چندین گزینه مواجه می‌شویم که هر کدام از این روش‌ها می‌توانند برای پیاده‌سازی اطلاعات فایل دوبعدی ما مناسب باشند.

2 روش برش لیزری و برش واترجت نمونه‌ای از روش‌های تولید سفارش و آماده‌سازی مواد خام هستند. بسیاری از افراد و صنایع هنوز هم درباره انتخاب یکی از این دو روش تردید دارند. البته احتمال زیاد این شک تا با خواندن این مطلب  برطرف خواهد شد.

برای اینکه بتوانید روش درستی برای برش قطعات، فلزات و سایر تولیدات استفاده کنید، باید اطلاعات لازم درباره هر دستگاه را داشته باشید.

آشنایی با چگونگی کارکرد برش لیزری و واترجت

تکنیک واترجت همانطور که از نامش پیداست با آب ارتباط دارد. در این پروسه تولید، آب تحت فشار در یک نقطه کوچک متمرکز شده و از نیروی آن برای برش استفاده می‌شود. این فشار می‌تواند برابر با 4137 بار باشد. البته امکان مخلوط کردن آب با مواد ساینده مانند گارنت نیز وجود دارد.

2

لیزرکات

با برش لیزری می‌توان اقدامات متفاوت مانند برش قطعات مختلف، حکاکی، سوراخ‌کاری، ماشین‌کاری، خم‌کاری و ... را انجام داد. این در حالی است که واترجت‌ها از نظر عملکرد تنها به برش محدود می‌شوند.

تفاوت برش واترجت و لیزری

  • واترجت می‌تواند برای اجسام سه‌بعدی نیز مورد استفاده قرار بگیرد اما برش با لیزر چنین قابلیتی ندارد.
  • در مورد ترکیب مواد نیز باید هر دو روش از آن اجتناب شود: برای برش لیزری، اگر دو ماده نقطه ذوب متفاوتی داشته باشند، مشکل ایجاد خواهد کرد. برای برش واترجت، خطر لایه برداری وجود دارد.
  • هر تکنیک مشکلات خاص خود را در طول پروسه تولید دارد. برش لیزری می‌تواند باعث ایجاد علائم سوختگی روی مواد شود و قسمت‌های بریده شده را تیره کند. در بسیاری از موارد، علائم سوختگی را می‌‌توان با تمیز کردن پاک کرد
  • برش واترجت نیازی به گرما ندارد، اما نیروهای بسیار بالایی بر روی مواد اعمال می‌کند که می‌تواند برای قطعات کوچک مشکلاتی به وجود آورد و باعث تغییر شکل آن‌ها شود.
  • برش لیزری خطرات بسیار کم دارد و پلیسه کمی تولید می‌کند. انجام این فرآیند نیاز به عینک ندارد. البته استفاده از عینک ایمنی بیشتری فراهم می‌کند.
  • برش با لیزر آلودگی ندارد و دستگاه بعد از برش نیاز به پاکسازی چندانی نخواهد داشت.
  • تنش حرارتی از مشکلات برش با لیزر است. این تنش می‌تواند به نواحی تحت گرما آسیب وارد کند و باعث ترک‌خوردگی آن‌ها شود. برای جلوگیری از این موضوع باید دستگاه از نظر سرعت تنظیم شود.
  • برش واترجت باعث آلودگی صوتی شده و بعد از برش نیاز به پاکسازی اساسی دارد. این برش به‌قدری پرسروصداست که نیاز به محافظ گوش دارد. برش واترجت باید با عینک و روکش‌های محافظتی انجام شود. چون این برش خطرات بسیاری دارد و می‌تواند باعث آسیب به فرد شود.

تفاوت در برش مواد با ضخامت‌های مختلف

برش لیزر و واترجت هر دو می‌توانند مواد دشوار را برش دهند. لیزرکات می‌تواند طیف وسیعی از مواد را برش دهد: تمام پلاستیک‌ها، شیشه‌ها، چوب‌ها و فلزات، به استثنای فلزات بسیار بازتابنده با لیزر برش داده می‌شوند. در واقع، برش لیزری آهن، آلومینیوم، فولاد ملایم و برش لیزری استیل را می‌توان با لیزرکات انجام داد. واترجت نیز می‌تواند تمام مواد را برش دهد.

برش‌های لیزری ‌می‌توانند مواد ضخیم را برش دهند، اما دستگاه واترجت می‌تواند اجسام ضخیم‌تر را برش دهد. ضخامت مطلوب برای واترجت برابر با 0.4 تا 2.0 اینچ (10 تا 50 میلی‌متر) است، در حالی که برای برش لیزر، 0.12 اینچ تا 0.4 اینچ(3 تا 10 میلی‌متر)است.

تفاوت در میزان دقت

برش لیزری بسیار دقیق‌تر از واترجت عمل می‌کند. حداقل اندازه شکاف لیزرکات برابر با 0.006 اینچ (0.15 میلی‌متر) و برای واترجت معادل 0.02 اینچ (0.5 میلی‌متر) است. در مورد تحمل پردازش آن‌ها نیز باید گفت تقریباً 0.002 اینچ (0.05 میلی‌متر) برای لیزرکات و 0.008 اینچ (0.2 میلی‌متر) برای برش واترجت تخمین زده شده است.

جمع‌بندی

با مقایسه واترجت و برش با لیزر متوجه می‌شوید که لیزرکات از آلودگی(صوتی یا محیطی)و خطر کمی برخوردار بوده و ایمنی بیشتری دارد. همچنین به کمک آن می‌توان فلزات، پلاستیک، شیشه، چوب و ... را در ابعاد و اندازه دقیق برش داد.

شرکت سروسازه لیزر خدمات ارزشمندی را در زمینه برش لیزری فلزات عرضه می‌کند. این شرکت از سابقه طولانی برخوردار بوده و سفارش‌های مشتریان را با کیفیت و قیمت مناسب ارائه می‌کند.