معرفی دستگاه تخمه پزی آراد ماشین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

دستگاه تخمه پزی یکی از تجهیزات پرکاربرد است که امروزه در صنایع غذایی برای تفت آجیل و در مواردی برای شور کردن تخمه مورد استفاده قرار می گیرد.

برای فرآوری محصولاتی نظیر تخمه(آفتابگردان، کدو، جابانی و ...)، انواع بادام، پسته، کنجد و... در سطوح مختلف تولید، نیاز به گذراندن مراحل مختلفی است. این مراحل شامل تفت یا بودادن تخمه و پس از آن شور و طعم دار کردن و در نهایت خشک کردن آن است.

از این رو در کارگاه ها و کارخانه های تولید و بسته بندی آجیل و خشکبار از تجهیزاتی نظیر دستگاه تفت حلزونی، دستگاه شورکن و دستگاه طعم زن(لووک)، خشک کن خشکبار(خشک کن سرندی) و انواع دستگاه بسته بندی خشکبار استفاده می شود.      

دستگاه تخمه پزی آراد ماشین

دستگاه تخمه پزی با پخت دادن، بو دادن و شور کردن انواع تخمه همچون: تخم کدو، تخم آفتابگردان و تخمه ژاپنی در ظرفیت های مختلف تولید می شود.

دستگاه های تفت حلزونی بیشتر برای مصارف نیمه صنعتی و صنعتی به کار می رود و در مغازه ها و برای تولید تخمه داغ در حجم پایین از دستگاه تفت مغازه ای استفاده می شود.

استفاده از آجیل و خشکبار در ایران از دیرباز مرسوم بوده است و به دلیل طعم خوب و کیفیت بالای آن، هر ساله سهم قابل توجه ای به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر می شود.

مردم ایران نیز به صورت مداوم به ویژه در شب یلدا و عید نوروز به عنوان یک رسم دیرینه از آجیل و تخمه استفاده می کنند.

دستگاه تفت تخمه حلزونی

تفت های حلزونی که در ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید می شوند، برای پخت، برشته کردن و تفت دادن انواع خشکبار، آجیل و تخمه پزی استفاده می شوند.

دستگاه تفت حلزونی بصورت برقی، گازی، گازوئیلی یا دوگانه قابل ساخت است. در صورت برقی بودن دستگاه المنت ها و هنگام استفاده از گاز و گازوئیل با نصب مشعل، گرمای مورد نیاز برای تفت آجیل و خشکبار تولید می شود.

عملکرد دستگاه تخمه پزی به این صورت است که با ریختن محصول داخل دستگاه، مخزن حلزونی شکل شروع به چرخیدن می کند با و به کمک حرات تولید شده توسط منبع گرما بصورت کاملا یکدست پخت داده شده و برشته می شود.

از مشخصات دستگاه تفت تخمه پزی آراد ماشین می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سوخت مصرفی دستگاه تفت تخمه پزی آراد ماشین می تواند برقی، گازی، گازوئیلی و یا دوگانه سوز باشد
  • بدنه دستگاه از جنس آهن یا استیل ضد زنگ می باشد
  • جنس درام حلزونی تمام استیل است
  • استفاده از موتور گیربکس بجای تسمه
  • امکان ساخت در ظرفیت های مختلف

 

12

خط تولید خشکبار و تخمه

در خط تولید خشکبار و تخمه از دستگاه های مختلفی با ظرفیت های گوناگون استفاده می شود که ما در اینجا به  آن ها اشاره می کنیم:

دستگاه تفت:

دستگاه تفت علاوه بر تخمه، انواع بادام ( زمینی، هندی و...)، پسته و .. را در تناژهای متفاوت تفت و بو می دهد و برای شور کردن تخمه نیز می توان از دستگاه تفت استفاده کرد، ولی برای کیفیت بالای محصول بهتر است از دستگاه شور کن استفاده شود.

به طور کلی برای تفت دادن محصول تخمه به صورت یکنواخت اگر 10 کیلو تخمه در نظر گرفته باشید، به 5 کیلو نمک محصول نیاز خواهید داشت. ریختن نمک باعث می شود تا تخمه بصورت یکدست تفت و بو داده شود.

دستگاه تخمه شورکن

دستگاه شورکن برای شور کردن تخمه و خشکباری که به ضربه حساس نیستند استفاده می شود.

در ابتدای مقاله گفته شد که با استفاده از دستگاه تفت می توان تخمه را شور کرد اما بهتر است برای سرعت بخشیدن به کار، بالاتر شدن کیفیت محصول،

دستگاه طعم زن ( لووک)

در دستگاه طعم زن، طعم های مختلفی به صورت مایع نظیر: سرکه، آبلیمو، زعفران، گلپر، گلاب و ... به محصول اضافه می شود.

 با اضافه شدن طعم های مایع، محصول خیس می شود از این رو برای خشک شدن محصول به دستگاه خشک کن نیاز است در غیر این صورت محصول به قارچ آفلاتوکیسن آلوده خواهد شد.

دستگاه خشک کن سرندی

دستگاه خشک سرندی با دمیدن هوای داغ در لابلای محصول و لرزش ویبراتور و هم چنین وجود توری که مواد اضافی را جدا می کند(مانند نمک اضافه) محصول مورد نظر را برای مرحله بسته بندی آماده می کند.

قیمت دستگاه تخمه پزی   

دستگاه تخمه پزی براساس فاکتورهای مختلف زیر از رنج قیمت متنوعی برخوردار است که افراد و تولید کنندگان خشکبار می توانند براساس نیاز و بودجه در نظر گرفته شده از شرکت آراد ماشین اقدام به خرید کنند:

  • ظرفیت متنوع دستگاه: هر چقدر ظرفیت دستگاه و مخزن آن بزرگ تر باشد، به مراتب قیمت آن افزایش پیدا می کند
  • جنس بدنه دستگاه
  • قدرت موتور
  • جنس مخرن دستگاه
  • سوخت مصرفی
  • تابلو برق دستگاه
  • خدمات پس از فروش، گارانتی و ضمانت دستگاه

13

خرید دستگاه تفت تخمه، آجیل و خشکبار

در این مقاله سعی کردیم به توضیح و معرفی دستگاه تفت آراد ماشین بپردازیم، جهت اطلاع از قیمت دستگاه تخمه پزی، دریافت کاتالوگ و فیلم عملکرد آن به وب سایت aradmachinery.com مراجعه کنید.

دستگاه های مورد نیاز در خط تفت و بسته بندی تخمه و آجیل در ظرفیت های مختلف ساخته شده و با یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش ارائه می شود.

نصب، راه اندازی و آموزش کار با دستگاه های این شرکت بصورت رایگان انجام می شود.

امکان ارسال دستگاه های ساخته شده توسط شرکت آراد ماشین به تمام نقاط ایران و کشورهای خارجی وجود دارد. تا کنون دستگاه های تفت این شرکت در کشورهایی نظیرآلمان، استرالیا، کانادا، عراق، افغانستان و بسیاری از کشورهای دیگر ارسال شده است.