خلاصه ای از کتاب مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کتاب پیرمرد صد ساله ای که از پنجره بیرون رفت و ناپدید شد یک رمان طنز بوده که برای اولین بار در سال 2009 توسط نویسنده سوئدی به نام یوناس جوناسون نوشته شده است. نسخه سوئدی این کتاب برای اولین بار در تاریخ 9 سپتامبر 2009 و نسخه انگلیسی آن در تاریخ 12 جولای 2012 منتشر شد.  

 

در حال حاضر خرید کتاب مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد از  اکثر سایت های فروشگاه آنلاین کتاب امکان پذیر بوده و به دلیل داستان جالبی که دارد مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. در سال 2018 به دنبال این کتاب، یوناس جوناسون کتاب دیگری را با نام ماجراهای تصادفی بیشتر مرد صد ساله نیز منتشر کرد. با خرید کتاب آنلاین می توانید به سادگی داستان ها و اتفاقات جذاب درون این کتاب را بخوانید و از آن لذت ببرید.

معرفی شخصیت ها و بخشی از اتفاقات موجود در کتاب

شخصیت اصلی داستان به نام آلن کارلسون در آستانه صدمین سالگرد تولدش در خانه سالمندان در مالمکوپینگ بوده که قصد دارند یک جشن به مناسب صد سالگی او برگزار کنند. آلن به این جشن علاقه ای ندارد و در عوض تصمیم می گیرد تا در روز جشن از پنجره بیرون رفته و ناپدید شود. برای این کار او به سمت اولین ایستگاه اتوبوس می رود و تصمیم می گیرد به مقداری که پول نقد همراهش است سفر کند.      

او در ایستگاه با مرد جوانی ملاقات می کند که وی چمدانی بزرگ تر از آلن دارد و نمی تواند آن را همراه خود به سرویس بهداشتی ببرد. به همین دلیل مرد با بی ادبی از آلن می خواهد که مواظب چمدان او باشد. پس از گذشت زمانی اتوبوس آلن از راه می رسد و او تصمیم می گیرد که سوار اتوبوس شده و چمدان را نیز با خود ببرد. پس از گذشت مدت زمانی معلوم می شود که چمدان آن مرد پر از پول و مواد مخدر غیرقانونی است و به همین دلیل آلن از طرفی توسط باند مواد مخدر و از طرف دیگر به دلیل مفقود شدنش توسط پلیس تحت تعقیب قرار می گیرد و در طول داستان درگیر فعالیت های مجرمانه مختلف می شود.          

به موازات ماجراهای آلن به عنوان یک مرد صد ساله، این رمان شامل بازگشت‎هایی به دوران فوق العاده جذاب جوانی او می شود. آلن در دوران جوانی در یک کارخانه دینامیت کار می کرد و به دلیل تخصصی که داشت در طول جنگ داخلی به کشور اسپانیا برده می شود و در آنجا به طور تصادفی ژنرال فرانکو را نجات می دهد. سپس با رفتن به آمریکا با هری ترومن دوست شده و به ساخت بمب اتمی کمک می کند.

7

 

پس از جنگ، آلن به کشور چین فرستاده می شود تا به حزب کومینتانگ در جهت مبارزه با کمونیست ها کمک کند، اما در این بین او علاقه خود را به این کار از دست می دهد و با پای پیاده به سوئد می رود که در این راه با گروهی از کمونیست ها درگیر می شود. آنها از هیمالیا عبور می کنند و به ایران می روند و آلن بازداشت می شود. به عنوان یک نیرنگ، آلن به رئیس پلیس در یک سو قصد علیه وینستون چرچیل کمک می کند.

آلن زمان بازگشت به سوئد متوجه می شود که مقامات بالا در خصوص مهارت وی در ساخت بمب شک دارند، اما روس ها مهارت او را جدی می گیرند و یوری پوپوف با او دوست می شود و او را برای ملاقات با استالین به اتحاد جماهیر شوروی می برد. در این بین استالین به دلیل آنکه آلن جان فرانکو را نجات داده از وی آزرده می شود و آلن محکوم به انجام کار اجباری در گولاگ واقع در ولادی وستوک می شود. آلن در آنجا با برادر ناتنی خیالی آلبرت انیشتین به نام هربرت آشنا می شود.        

پس از آن هربرت و آلن از گولاگ فرار می کنند و کل ولادی وستوک را به آتش می کشند. آنها در سفر به کره شمالی آن هم در طول جنگ کره، در نقش ارتشبد شوروی کریل آفانسیویچ مرتسکوف و دستیارش ظاهر می شوند و با کیم ایل سونگ و مائو تسه تونگ ملاقات می کنند. هرچند آنها به سرعت به عنوان کلاهبردار دستگیر می شوند اما زمانی که مائو تسه تونگ متوجه می شود که آلن همسرش، جیانگ چینگ را در طول جنگ داخلی چین نجات داده است از فاجعه دستگیری آنها جلوگیری می کند و به آلن و هربرت پول نقد می دهد و برای تعطیلات طولانی آنها را به بالی می فرستد.    

هربرت در بالی با یک پیشخدمت اندونزیایی به نام نی ویان لاکسمی آشنا می شود و با او ازدواج می کند و نام وی به آماندا تغییر پیدا می کند. آماندا از فساد پول نقد به جهت اهداف سیاسی خود استفاده کرده و ترتیبی می دهد که او را به عنوان سفیر اندونزی در فرانسه منصوب کنند. در سال 1968 آماندا، هربرت و آلن به فرانسه سفر می کنند.

8

در ادامه داستان آنها به کاخ الیزه و کشور فرانسه سفر کرده و پس از آن راهی مسکو می شوند و با شروع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آلن تصمیم می گیرد به سوئد بازگردد. پس از بازگشت آلن زندگی آرامی دارد و گربه ای را به فرزندی قبول می کند که نامش را مولوتوف می گذارد. متاسفانه مولوتوف توسط یک روباه کشته می شود و آلن نمی تواند در برابر ایجاد تله با دینامیت مقاومت کند و در نتیجه یک انفجار مهیب رخ می دهد. در نهایت مقامات تصمیم می گیرند که آلن را به خانه سالمندان مالمکوپینگ بفرستند و وی که از قوانین سختگیرانه آنها راضی نیست تصمیم به فرار می گیرد و...

محبوبیت کتاب مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد

داستان مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد به عنوان یک کتاب در سال 2009 منتشر شد و یک سال بعد به پر فروش ترین کتاب در سوئد تبدیل شد و تا جولای 2012 سه میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت. در حال حاضر خرید کتاب مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد توسط بسیاری از سایت های معتبر کتاب موجود است.       

در سال 2013 فیلمی با همین نام ساخته شد و در 23 آگوست سال 2017 اعلام شد که دو شرکت فیلمسازی با همکاری یکدیگر می خواهند اقتباس آمریکایی از این کتاب را تولید کنند. کتاب با آخرین نفسهایم یکی از جمله کتاب هایی است که در خصوص موضوعات سینماگرایان به جهت علاقه مندی افراد به سینما به خصوص سینما اسپانیا توسط نویسنده لوئیس بونوئل که یکی از جمله پایه گذاران فیلمسازی سورئالیسم بوده منتشر شده است.