بحران های دوران کرونا در داروخانه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به دنبال همه‌گیری کرونا در دو سال اخیر همه مشاغل کم و بیش تحت تاثیر قرار گرفته و دچار تحولاتی شدند که غیر قابل پیش‌بینی بود. در این میان در کسب و کارهایی همچون فروشگاه‌ها و داروخانه‌های اینترنتی بحران‌هایی بوجود آمد که کنترل و مدیریت آنها جز با ذهنی پویا و دستانی توانمند میسر به نظر نمی‌رسید.

مدیریت داروخانه آنلاین مثبت سبز جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی در این زمینه از تجارب خود در بحران کرونا برای ما اینچنین می‌گوید:

"شکی نیست که اسفند 98 با ظهور بیماری کرونا برای همه دنیا غافل‌گیرکننده بود. نگرانی‌ها بابت مهار این پاندمی از یک طرف و قرار گرفتن کسب و کار در یک بحران پیش‌بینی‌نشده از طرف دیگر ما را در بهتی عجیب فرو برده بود. در حالی‌که خبر تعطیلی بسیاری از مشاغل و مراکز کاری به گوش می‌رسید، برعکس، ما در داروخانه در اوج شلوغی کاری خود قرار گرفته بودیم. تعطیلی برای مجموعه ما معنایی نداشت چراکه تقاضا برای خرید محصولات دارویی و بهداشتی به حداکثر رسیده بود و وظیفه شغلی و وجدان کاری ایجاب می‌کرد که مستحکم‌تر از همیشه به خدمت‌رسانی به مردم بپردازیم."

مهندس طباطبایی در ادامه چنین عنوان می‌کنند که:" ما در داروخانه خود هم فروش حضوری داریم و هم آنلاین. در ایام آغازین کرونا تعداد پرسنل فعال در مجموعه پاسخگوی سفارشاتی که طی چند روز به چندین برابر قبل رسیده بود، نبود. چه چاره‌ای باید می‌اندیشیدیم؟ در روزهایی که از ترس ابتلا به ویروس کووید-19 و هشدارهایی که بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه می‌شد، کمتر کسی حتی در خیابان‌ها وجود داشت ما باید به دنبال نیروی جدید برای استخدام می‌گشتیم تا تمام و کمال بتوانیم نیازهای دارویی و بهداشتی مردم را برطرف کنیم."

"ما وظیفه خود می‌دانستیم تا حتی‌المقدور امکانات بهداشتی مثل ماسک، دستکش و محلول ضد عفونی را برای پرسنل فراهم کنیم تا با رعایت کامل پروتکل‌ها در محل کار مشغول باشند اما متاسفانه باز هم هر بار خبر ابتلای یکی از پرسنل به کرونا را می‌شنیدیم. کرونا با هیچ‌کس سر شوخی نداشت و ما هم از این قضیه مستثنی نبودیم. بیماری برخی از پرسنل به بستری شدن در بیمارستان می‌انجامید و تا برگشت آنها ما مجبور بودیم از دیگر کارمندان کمک بگیریم تا جای خالی همکار خود را پر کنند."

7

آقای طباطبایی چنین ادامه می‌دهند: "در بحران کرونا تعداد پرسنل داروخانه را زیادتر کرده بودیم و فعالیت خود را به صورت شبانه‌روزی ادامه می‌دادیم اما همچنان تعداد تقاضاها و سفارشات آنقدر بالا بود که پاسخ‌گویی به‌موقع به نیاز مشتریان کار ساده‌ای نبود. کارمندان مجموعه به صورت شبانه‌روزی تمام تلاش خود را می‌کردند تا سفارشات مشتریان دقیق و در موعد مقرر ارسال شود اما با این حال باز هم کاستی‌هایی وجود داشت که گاه در بحران ایجاد شده از کنترل خارج به نظر می‌رسید."

وی اضافه می‌کند که:" به امروز نگاه نکنید. این روزها معمولا وارد هر داروخانه‌ای که می‌شوید با یک پرس و جوی ساده می‌فهمید که هیچ کم و کاستی بابت ماسک، محلول ضد عفونی و محصولاتی از این قبیل وجود ندارد. اما وقتی ویروس کرونا سرزده پا به جوامع بشری گذاشت، کمبود محصولات بهداشتی مثل الکل و ماسک سه لایه بیداد می‌کرد. ما تمام توان خود را به کار گرفتیم تا برای تامین همه فرآورده‌های مورد نیاز به هر دری بزنیم تا کمبودی در داروخانه وجود نداشته باشد و به لطف خدا موفق هم بودیم."

از نظر جناب آقای طباطبایی کرونا در کنار تمام نگرانی‌ها و سختی‌هایی که ایجاد کرد، یک مزیت قابل توجه برای کسب و کارهای اینترنتی نیز داشت و آن اینکه سبب شد تا قشر عظیمی از جامعه با خرید آنلاین آشنا شوند. ایشان اضافه می‌کنند:"علی‌رغم اینکه از شروع فعالیت مشاغل آنلاین در جوامع سال‌ها می‌گذرد اما تا پیش از همه‌گیری کرونا بسیاری از افراد حتی نام داروخانه آنلاین نیز به گوششان نخورده بود. اکنون بسیاری از مردم می‌دانند که در دنیای امروز دیگر لازم نیست برای خرید همه محصولات موجود در داروخانه حتما به صورت حضوری مراجعه کنند. خرید آنلاین از داروخانه موجب می‌شود تا در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و سفارش و تحویل کالا به راحت‌ترین شکل ممکن میسر شود."

8

مهندس طباطبایی در پایان اظهار می‎‌کنند:" کرونا درس‌های بزرگی به همه ما داد. اینکه قدر لحظات زندگی و عزیزان خود را بیش از گذشته بدانیم. اما از لحاظ شغلی نیز این درس را به ما داد که کمی بیشتر برای پیش‌آمدهای ناگهانی و بحران‌های پیش‌بینی نشده آماده باشیم و با مدیریت صحیح از همه چالش‌های اجتناب‌ناپذیر عبور نماییم."