​شهرداری ۱۸۰ هزار واحد مسکونی برای اجاره به افراد مستضعف و دهک های پایین می سازد. این خبری است که تازگی شهرداری اعلام کرده و گفته است که این واحدها در محدوده شهری تهران ساخته می شود و برخلاف مسکن مهر در حومه شهر نیست.

قیمت مسکن تکان خورد | واگذاری مسکن اجاره ای ارزان برای این افراد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

 مسکن اجتماعی بنا به گفته حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به زودی کلنگ می خورد. روابط عمومی شهرداری از قول صارمی گزارش داده است که شهرداری تهران بر اساس تبصره ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود، ملزم به تأمین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه است و این نهاد تصمیم دارد تا ۴ سال آینده پروژه ساخت مسکن حمایتی را به سرانجام برساند.

صارمی در خصوص محل احداث مسکن استطاعت‌پذیر گفت: بخشی از این خانه‌ها که طبق تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و نهادهای مختلف اجرایی می‌شود، در جنوب شهر تهران از جمله مناطق ۱۸، ۹، ۲۱ و۴ و بخش دیگر نیز در زمین‌های ذخیره نوسازی شهر تهران واقع در منطقه۲۲ خواهد بود.او البته توضیح داده است که این خانه ها در بافت فرسوده ساخته می شود. حمیدرضا صارمی  در خصوص امضاء تفاهم نامه شهرداری تهران با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهرتهران، گفت: این تفاهم نامه بر مبنای قانون جهش مسکن که مهرماه امسال توسط دولت ابلاغ شد و بخشی از سیاست‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران است، امضاء شد که بر اساس آن، هفته آینده کلنگ احداث ۴۵۰۰ واحد مسکونی به زمین زده می‌شود.

او تاکید کرده است: اکنون اقدامات لازم برای احداث سالانه حداقل ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران آغاز شده است که با ساخت ۳۰ درصد آن، شاهد مشارکت خود مردم و تاثیر آن بر بازار مسکن و اجاره خواهیم بود

.ایرج رهبر، نایب رییس کانون انبوه سازان تهران درباره جزییات ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی توسط شهرداری به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد که احتمالا این واحدها در قالب پروژه مسکن حمایتی ساخته و تحویل داده می شود. زیرا ارگان های مختلف زمین هایی در اختیار دارند و دولت آنها را موظف کرده است که این زمین ها را برای ساخت مسکن حمایتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد و به همین دلیل هر ارگانی مانند بنیاد مستضعفان، شهرداری و امثال آن خودشان متولی شوند و  اقدام به ساخت کنند.

اما سعید آسویار، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به اینکه پیش از این بنا بود شهرداری مسکن اجتماعی ساخته و آن را به افراد بی بضاعت اجاره دهد، این موضوع را به ساخت مسکن اجتماعی مربوط می داند و به اقتصاد آنلاین می گوید: مسکنی که شهرداری وعده ساخت آن را داده است، مسکن اجتماعی است و این واحدهای مسکونی به صورت موقت در اختیار خانواده های کم بضاعت قرار می گیرد.

او در ادامه افزود: قیمت اجاره این ساختمان ها بر اساس پایین ترین نرخی است که کارشناسان دادگشتری تعیین می کنند و البته این واحدهای مسکونی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و شهرداری ها در بسیاری از کشورهای اروپایی این کار را انجام می دهند که بیشتر بحث فرهنگی و کمک به خانواده های آسیب پذیر دارد. هرچند که من فکر نمی کنم شهرداری توانایی ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن اجاره ای را تا سال آینده داشته باشد و قول می دهم که حتی جواز این ۱۸۰ هزار واحد نیز تا سال آینده آماده نمی شود.

مقصد اول بازار مسکن به لحاظ گروه سنی این روزها خانه‌های به قیمت رسیده با حداقل سن بنای ۱۰ سال است. در حال حاضر ۶۷ درصد از بازار معاملات ملکی در سیطره خانه‌های با سن بنای بیش از پنج سال ساخت است و تنها ۳۳ درصد از خریداران مسکن به سراغ آپارتمان‌های نوساز تا حداکثر پنج ساله می‌روند.

 

این در حالی است که پیش از شروع آخرین دوره جهش قیمت مسکن در سال 97، بیش از نیمی از معاملات ملکی در گروه سنی نوساز و تازه‌ساز صورت می‌گرفت.

تحقیق میدانی از واسطه‌ها به عنوان ضلع میانجی خریدار و فروشنده در بازار معاملات مسکن نشان می‌دهد دلیل اصلی افزایش تمایل به خرید آپارتمان‌های قدیمی به ویژه املاکی که بیش از 20 سال از ساخت آنها می‌گذرد، هماهنگی استطاعت متقاضیان مسکن با قیمت این واحدها است.

در حال حاضر عمده خریداران آپارتمان‌های قدیمی متقاضیان مصرفی هستند و آن‌گونه که واسطه‌ها می‌گویند، سرمایه‌گذاران ملکی اغلب تمایل دارند نسبت به فروش آپارتمان‌های خود قبل از رسیدن به سن 20 سال اقدام کنند و کم پیش می‌آید که میل به سرمایه‌گذاری در آپارتمان‌های قدیمی زیاد باشد؛ مگر اینکه آپارتمان قدیمی واجد قدرالسهم بالا و دارای چشم‌اندازی از برنامه تخریب و نوسازی در آینده نزدیک باشد.

این روزها یک گروه اصلی از عرضه‌کنندگان آپارتمان‌های قدیمی با سن بنای حول و حوش 20 سال یا قدری کمتر و بیشتر، خریداران سرمایه‌ای هستند که بعضا شاید حدود یک دهه از اجاره‌داری این واحدها بهره‌مند شده‌اند و اکنون تمایل دارند واحد خود را فروخته و آن را به واحد نوساز یا تازه‌ساز تبدیل کنند تا بتوانند سال‌ها پس از این از عایدی آن برخوردار شوند.