در فارکس چگونه معامله کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

دنیای پر از پتانسیل سودِ فارکس هر ساله شمار زیادی از مردم را به خود جذب می کند. برای این که شما هم بتوانید از این پتانسیل به بهترین نحو استفاده کنید باید با شیوه های معامله گری در بازار جفت ارزها آشنا شوید اما شاید بپرسید در فارکس چگونه معامله کنیم؟

برای معامله کردن در فارکس باید با مفاهیم این بازار آشنا شوید و آموزش های مربوط به معامله گری را بگذرانید. در این مقاله ما به مفاهیم اصلی فارکس اشاره می کنیم و نحوه سود گرفتن از افزایش قیمت و کاهش قیمت را شرح می دهیم.

جفت ارزها در فارکس به چه معناست؟

در سال ۱۹۷۱ میلادی بود که سیستم ارزش گذاری پولی تغییر کرد. بر اساس این شیوه جدید، عرضه و تقاضا عامل تعیین کننده در میزان ارزش ارزها شد و همین باعث به وجود آمدن بازار فارکس شد. بازاری که در دهه ۹۰ میلادی با گسترش اینترنت در جهان به سرعت در دسترس همه افراد قرار گرفت.

در این بازار که به شکل ۲۴ ساعت در شبانه روز باز است، بانک های مرکزی، کمپانی های بزرگ و افراد حقیقی بسیاری در سرتاسر جهان در آن شرکت می کنند و به خاطر حجم بالای شرکت کنندگان در فارکس، امکان دستکاری در بازار وجود نخواهد داشت.

بازار تبادل ارزهای خارجی یا فارکس، محلی برای تبادل ارزهاست. از آن جایی که ارزها در این بازار به صورت دو به دو در مقابل هم معامله می شوند، به هر کدام از آن ها جفت ارز می گویند. مثلا جفت ارز GBP/USD به معنای پوند انگلیس در برابر دلار آمریکاست.

مهم ترین جفت ارز بازار فارکس، EUR/USD است چون بیشترین حجم معاملات در فارکس مربوط به این جفت ارز است. در فارکس دسته بندی خاصی برای جفت ارزها وجود دارد. این دسته بندی شامل جفت ارزهای ماژور، جفت ارزهای مینور و جفت ارزهای غیرمعمول می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جفت ارزها و نحوه معامله کردن آن ها می توانید اینجا کلیک کنید.

چطور از افزایش و کاهش قیمت در فارکس سود کنیم؟

2

شاید شنیده باشید که فارکس بازاری دوطرفه است و علاوه بر افزایش قیمت ها، با کم شدن قیمت هم می توان در آن سود کرد. همان طور که می دانید در بازارهای یک طرفه مثل بورس ایران فقط زمانی که قیمت سهم ها رشد کند، افراد سود می کنند. مثلا فرض کنید که شما سهام شبندر را خریده اید و پس از گذشت یک هفته، قیمت این سهم ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند.

واضح است که در این حالت شما سود کرده اید. اما اگر پیش از خرید سهام شبندر با تحلیل خود به این نتیجه رسیده باشید که سهام شبندر در یک هفته آینده ۱۰ درصد کاهش قیمت پیدا می کند، تنها کاری که می توانید بکنید این است که این سهم را نخرید اما قضیه در فارکس متفاوت است.

 

بگذارید با زدن یک مثال نحوه کسب سود از کاهش قیمت در بازار فارکس را بررسی کنیم. فرض کنید در جفت ارز GBP/USD با استفاده از انواع تحلیل ها متوجه شوید که ارزش پوند انگلیس در یک ماه آینده در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا می کند.

برخلاف بازار بورس ایران شما می توانید در این مورد، به جای سفارش خرید یا Long یک سفارش فروش یا Short باز کنید. با باز کردن سفارش فروش، هر چه قیمت کاهش پیدا کند به نفع شماست چون توانسته اید جفت ارزی را در قیمت بالا بفروشید و در قیمت پایین دوباره آن را بخرید و جایگزین کنید و از این تفاوت قیمت سود کنید.

البته زمانی که قیمت به اندازه دلخواه شما کاهش پیدا کرد فقط کافی است معامله فروش خود را ببندید. در این حالت بروکرها به شکل اتوماتیک جفت ارز مورد نظر را در قیمت پایین تری (نسبت به قیمتی که سفارش باز شده است) برای شما خریداری کرده و معامله را می بندند.

بر اساس چه معیارهایی جفت ارز مناسب برای خرید یا فروش را انتخاب کنیم؟

3

نکته بسیار مهمی که در انتخاب جفت ارز باید به آن توجه داشته باشید این است که حجم معاملات آن را در نظر بگیرید. جفت ارزهایی که حجم معاملات در آن ها بالاست برای معامله کردن مناسب تر هستند. بنابراین بهتر است جفت ارزهای اصلی یا ماژور را برای این کار انتخاب کنید. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید باید در یک دوره معتبر فارکس آموزش ببینید، برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

عامل مهم دیگر در انتخاب بهترین جفت ارز، میزان نوسانات یک جفت ارز است. اگر جفت ارزی که انتخاب می کنید، نوسانات خیلی پایینی داشته باشد، گزینه مناسبی برای معامله کردن محسوب نمی شود. اگر با تحلیل تکنیکال آشنایی دارید، حتما تا الان حدس زده اید که چنین ارزهایی در یک روند خنثی به سر می برند و معامله کردن در چنین زمان هایی اصلا مناسب نیست چون به دلیل نوسانات کم، مدت بسیار زیادی برای کسب سود باید صبر کنیم و به عبارت دیگر خوابِ سرمایه ما زیاد می شود.

مساله مهم دیگر در انتخاب جفت ارزها، تسلط به انواع تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال است. با دانش مربوط به این تحلیل ها می توانید به راحتی جفت ارزهای مناسب برای معامله کردن در هر لحظه را بیابید و با رعایت قوانین مربوط به مدیریت سرمایه، معاملات موفق با درصد سود بالایی را انجام دهید. در حقیقت می توان گفت تنها راه رسیدن به یک معامله موفق، کسب دانش کاربردی و اصولی معامله گری است. دانشی که به وسیله آن بتوانید استراتژی های شخصی مناسب خود را تدوین کنید و در راه کسب سود از آن ها کمک بگیرید.

در پایان می توان گفت برای معامله کردن در فارکس باید جفت ارزهای اصلی و مهم را بشناسید و از سازوکار بازار فارکس باخبر باشید. دوطرفه بودن بازار فارکس و امکان کسب سود از افزایش و کاهش قیمت، فرصت های معاملاتی زیادی برای معامله گران به وجود می آورد اما استفاده از این فرصت های معاملاتی تنها با دانش اصولی معامله گری ممکن است. در غیر این صورت این فرصت های مناسب برای کسب سود می توانند به زیان تبدیل شوند.