بهترین دستکش کار را برای پروژه خود انتخاب کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دستکش کار از دستان شما در برابر خطرات مکانیکی مانند ضربه، بریدگی، سوراخ، ساییدگی، گرما و شعله محافظت می کند. شما می توانید دستکش های کار چند منظوره، دستکش های ساختمانی و دستکش های عمومی را پیدا کنید .همچنین دستکش هایی برای استفاده های تخصصی وجود دارند مانند دستکش های مکانیک که مهارت لازم برای کار خودرو را به شما ارائه می دهند و دستکش های جوشکاری محافظت بیشتری را ایجاد می کنند، و این دستکش ها  به بهترین گزینه برای انجام آن کارهای خاص تبدیل می گردد. دستکش های عایق کاری و دستکش هایی با آستر برای گرم نگه داشتن دست ها بهترین دستکش های کار را برای زمستان می سازند .

ویژگی های دستکش کار

به دنبال ویژگی هایی باشید که محافظت، راحتی و مفید بودن دستکش را داشته باشد

  • پدهای لرزش گیر به کف دست و انگشتان دستکش دوخته شده باشد.
  • پدهای ضربه گیر روی کف دست های دستکش برای استفاده حین ضربات.
  • لایه ها و پد لاستیکی یا پلاستیکی که از پشت دست و انگشتان در برابر ضربه محافظت می کند.
  • ارچه قابل تنفس که به خنک نگه داشتن دست کمک می کند.
  • عایق یا آستری که به گرم نگه داشتن دست ها کمک می کند یا مقاومت در برابر حرارت را ایجاد می کند.
  • مواد بکار رفته در ساخت دستکش مقاوم در برابر شعله باشد.
  • انگشتان دستکش سازگار با صفحه لمسی باشد.
  • دستکش قابل شستشو در ماشین لباسشویی باشد که به شما امکان می دهد به راحتی آنها را تمیز کنید.

دستکش های لاستیکی لاتکس از مواد طبیعی ساخته شده اند. دستکش‌های لاتکس چسبندگی خوبی دارند و مهارت و حساسیت بیشتری را ارائه می‌دهند، زیرا نسبت به انواع دیگر محکم‌تر به دست می‌آیند. آنها نسبت به وینیل و نئوپرن در برابر سوراخ شدن مقاوم‌تر هستند، اما دیدن سوراخ‌ها دشوار است. لاتکس در برابر همه مواد شیمیایی موثر نیست و به دلیل تماس با مواد نفتی مانند بنزین، نفت سفید، استون و الکل های معدنی تمایل به تخریب شدن دارد. حساسیت به لاستیک لاتکس طبیعی برای برخی نگران کننده است، بنابراین این نوع دستکش برای همه مناسب نیست.

دستکش‌های نیتریل از لاستیک مصنوعی ساخته شده‌اند و جایگزینی برای کسانی است که به لاتکس حساسیت دارند. به طور کلی، نیتریل نسبت به لاتکس نسبت به مواد شیمیایی بیشتری مقاوم است، اما در برابر حلال هایی که بر پایه نفتی نیستند، موثر نیست. دستکش های نیتریل نسبت به لاتکس مقاومت بهتری در برابر سایش و سوراخ شدن دارند و سوراخ ها راحت تر قابل تشخیص هستند. این دستکش ها مهارت بسیار خوبی را ارائه می دهند، اما ممکن است به اندازه لاتکس محکم نباشند و مهارت و حس لامسه را نداشته باشند.

دستکش‌های نئوپرن یکی دیگر از لاستیک های مصنوعی بدون لاتکس است. دستکش‌های نئوپرن به‌خوبی جا می‌شوند و مهارت و حس لامسه خوبی را ارائه می‌دهند. این ماده کشیده می شود اما از سوراخ شدن و ساییدگی و همچنین لاتکس یا نیتریل جلوگیری نمی کند.

دستکش های تمیز کننده وینیل یا پلی وینیل کلراید  PVC با نوعی پلاستیک ساخته می شوند. آنها یک جایگزین اقتصادی برای کسانی که به لاتکس حساسیت دارند هستند. با این حال، در حالی که دستکش‌های تمیزکننده وینیل به خوبی در برابر ساییدگی مقاومت می‌کنند، به اندازه سایر انواع دستکش در برابر ضربه، بریدگی و سوراخ شدن مقاوم نیستند. دستکش های وینیل برای کارهای سریع و کم خطر با مواد غیر خطرناک که در آن نگران دوام نیستید عالی هستند. این دستکش‌ها نسبت به لاتکس، نیتریل و نئوپرن شل‌تر هستند، بنابراین مهارت‌های مشابهی ندارند. با این حال، دستکش های وینیل در برابر چسبیدن به بسیاری از انواع چسب مقاومت می کنند، بنابراین می توانند در مونتاژ نجاری مفید باشند.

دستکش های روکش دار یا غوطه ور شده، پوششی مانند نیتریل، پلی اورتان یا لاتکس را با دستکش های پارچه ای ترکیب می کنند. پارچه راحتی را بهبود می بخشد و دستکش را تقویت می کند. این روکش علاوه بر اینکه در برابر آب مقاوم است، چسبندگی شما را در شرایط مرطوب و خشک بهبود می بخشد. همچنین یک دستکش بادوام با مقاومت در برابر سوراخ، بریدگی و ساییدگی ایجاد می کند. توجه داشته باشید که چه مقدار از دستکش روکش شده است. بخش‌هایی از دستکش‌ها اغلب بدون روکش باقی می‌مانند تا دست‌های شما نفس بکشند. مناطق بدون پوشش مقاوم در برابر آب نیستند و محافظت کمتری در برابر سایر خطرات ایجاد می کنند.

3

دستکش های تمیز کننده با پودر و بدون پودر

دستکش های یکبار مصرف اغلب در انواع پودری و بدون پودر موجود هستند. دستکش‌های پودری از پوششی در داخل دستکش استفاده می‌کنند تا رطوبت را جذب کرده و پوشیدن آن‌ها را راحت‌تر کند. از استفاده از دستکش های پودری هنگام رنگ آمیزی، مهر و موم کردن خودداری کنید. پودر می تواند پایان را خراب کند. دستکش های بدون پودر برای این کارها بهتر عمل می کنند. اگر نگران واکنش آلرژیک به پودر هستید، دستکش های بدون پودر نیز گزینه بهتری هستند.

انواع مچ روی دستکش

علاوه بر ساختار و مواد دستکش، مچ روی دستکش نیز نقشی در محافظت از شما دارد. برخی از سرآستین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محکم روی مچ دست قرار می‌گیرند تا محکم شوند، در حالی که برخی از آن‌ها حالت شل دارند تا به شما امکان می‌دهند در مواقع اضطراری دستکش را به سرعت درآورید.

چگونه می توانم دستکش هایی با اندازه مناسب پیدا کنم؟

دستکش ها باید به درستی انتخاب شوند تا محافظت کامل را انجام دهند. به هنگام خرید دستکش ایمنی باید موارد زیادی را در نظر گرفت. به احتمال زیاد شما از دستکش‌هایی استفاده می‌کنید که به راحتی پوشانده و درآورده می‌شوند، راحت هستند، مهارت لازم را به شما می‌دهند و به شما اجازه می‌دهند کار را به طور مؤثر انجام دهید. روش‌های اندازه‌گیری دستکش‌ها بر اساس سازنده متفاوت است، اما اغلب می‌توانید نمودار اندازه را روی بسته‌بندی پیدا کنید.

4

استفاده ایمن از دستکش

برای محافظت از دستان خود باید از دستکش به درستی استفاده کنید. در اینجا چند نکته کلی وجود دارد تا مطمئن شوید که از دستکش های خود بیشترین بهره را می برید. توصیه های سازنده دستکش را برای استفاده و مراقبت دنبال کنید.

  • هنگام کار با مواد شیمیایی، مطمئن شوید که دستکش شما برای مواد شیمیایی موثر است.
  • توصیه های سازنده مواد یا ابزار را برای محافظت از دست دنبال کنید. به عنوان مثال، برخی از دستکش ها برای کار با مواد شیمیایی مناسب نیستند، زیرا مواد شیمیایی می توانند در دستکش خیس شوند و برای مدت طولانی با پوست تماس بگیرند. برخی از سازندگان ماشین آلات یا ابزارهای برقی ممکن است به دلیل خطر گیر افتادن دستکش (و دست) در قطعات متحرک، استفاده از دستکش را توصیه نکنند.
  • دستکش های خود را به طور مرتب بررسی کنید. هر کدام را که نشانه هایی از آسیب یا نفوذ مواد شیمیایی نشان می دهد جایگزین کنید.
  • برخی از دستکش های تمیز کننده تاریخ انقضا دارند. آنها را فراتر از تاریخ های ذکر شده استفاده نکنید.
  • به هرگونه احساس سوزش یا سوزش پوست در دستان خود توجه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده این باشد که شما از نوع اشتباهی از دستکش استفاده می کنید یا اینکه یک ماده خطرناک از طریق دستکش راه یافته است.

 

منبع : فروشگاه لوازم ایمنی آرکو