مقایسه دو روش اقتصادی پوشش مقاوم حریق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

امروزه به منظور کاهش مضرات ساختمان سازی از روش های نوینی استفاده میشود که استفاده از که پوشش های ضد حریق یکی از این روش ها میباشد.این پوشش ها دارای انواع مختلفی میباشند. از آنجایی که آسیب هایی که آتش سوزی به ساختمان و حتی جان افراد وارد میکند غیرقابل جبران میباشد؛ استفاده از این پوشش ها در سازه ها به امری بسیار مهم و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. در ادامه به بررسی دو روش اقتصادی پوشش های مقاوم حریق میپردازیم.

پوشش مقاوم حریق پایه گچی

استفاده از پوشش ضد حریق پایه گچی  باعث افزایش مقاومت سازه در برابر آتش میشود این پوشش معمولا روی قسمت های مختلف سازه پاشیده میشود. این پوشش ها تا 180 دقیقه میتوانند سازه را در برابر حریق محافظت کند یکی از اقتصادی ترین پوشش های در این زمینه firetard  میباشد. از کاربردهای این پوشش های ضد حریق میتوان به مناطق مسکونی،صنعتی و دیگر جاها را نام برد. همچنین قابل ذکر است به دلیل سبک بودن این پوشش خیلی پرطرفدار میباشد.شما میتوانید پوشش ها را در انواع ستون ها، تیرچه ها و.... استفاده کنید

6

اجرای پوشش مقاوم حریق پایه گچی

درست است اجرای پوشش ضد حریق پایه گچی کار بسیار پیچیده ای نیست، اما نیاز به دقت و کمک گرفتن از افراد متخصص را دارد. بهتر است قبل از اجرای پوشش مقاوم حریق  با واتر جت تمام سطح اسکلت فلزی را مورد شست و شو قرار دهید تا هیچ گونه گرد و خاک و کثیفی روی سازه قرار نگیرد. بعد از تمیز کردن، اجازه دهید سطح مورد نظر به طور کامل خشک و عاری از هرگونه رطوبتی شود. برای اجرای firetard  در وهله اول پرایمر دو جزئی پودری به نسبت 20 لیتر از جزء مایع و 50 لیتر از جزء پودری را  مخلوط و با 7 الی 8 لیتر آب مخلوط میکنید و سپس توسط کمپرسور باد روی سطح اجرا میکنید. حداکثر ضخامت  در دست اول و دوم اجرا به ترتیب، 2 سانتی متر و 2.5 سانتی متر میباشد. اجرای این پوشش توسط دستگاه مخصوص مورد بررسی قرار میگرد. اجرای پوشش مقاوم حریق پایه گچی دارای مزایا و معایب خاصی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. اصلی‌ترین مزیت  اجرای پوشش ضد حریق پایه گچی وزن سبک آن است. به همین دلیل استفاده از آن در طبقات بالای سازه به راحتی انجام می‌شود و بر بار اصلی سازه تأثیر چندانی نخواهد داشت. در حالی که پوشش‌های سیمانی در سازه‌های بلند مرتبه باعث افزایش وزن اسکلت اصلی خواهد شد.

پوشش ضد حریق پایه سیمانی

این نوع پوشش ضد حریق بر پایه معدنی میباشد یکی دیگر از پرکاربردترین پوشش های ضد حریق میباشد. معمولا این پوشش به روش شاتکریت روی قسمت های مختلف سازه فلزی پاشیده میشود. مواد تشکیل دهنده این پوشش ورمیکولیت، سیمان و افزودنی های مخصوص شیمیایی میباشد. از پوشش های ضد حریق در تمامی نقاطی که امکان آتش سوزی وجود دارد همانند پوشش ضد حریق پایه گچی میتوان استفاده کرد مثل ساختمان های مسکونی،پالایشگاه های نفت و ... استفاده کرد.

7

اجرای پوشش ضد حریق پایه سیمانی

نحوه اجرای پوشش ضد حریق پایه سیمانی به این صورت میباشد که محیط و یا سطح عاری از هرگونه مواد اضافه و یا رطوبت باشد. باید تمام چربی ها ، گرد و خاک ها  پاک شوند. توجه داشته باشید دمای محیط باید حداقل 5 درجه سانتی گراد باشد. یکی از محصولات معروف در این زمینه محصول firecement  شرکت کلینک ساختمانی ایران میباشد. روند اجرای این محصول به این صورت میباشد که قبل از اجرای پین های جوش لازم است محل ضد رنگ اجرا شده روی سطح فلز به وسیله سنگ فرز از روی سطح فنر برداشته شود. برای این نوع مش میتوان از توری مرغی نیز استفاده کرد؛ همچنین توجه داشته باشید بر اساس استاندارد های ابلاغ شده از سوی سازمان مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، وزن واحد توری مرغی مورد استفاده برای زیر سازی حداقل باید 160 گرم در سانتی متر مربع باشد. در اجرای این پوشش مانند پوشش گچی باید با استفاده از واتر جت کلیه سطوح را از روغن، گرد و خاک و ماده ای دیگر پاک کنید. در مرحله بعد لایه لابستر را اجرا کرده و توجه داشته باشید ضخامت لایه باید کمتر از 5 میلی متر باشد.

 اجرای پوشش مقاوم حریق پایه سیمانی دارای مزایا و معایب خاصی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.پوشش پایه معدنی سیمانی به دلیل استفاده از سیمان به عنوان ماده چسباننده ( بیش از 40 درصد وزنی پوشش ) نسبت به نوع پوشش پایه معدنی گچی پرهزینه تر می باشد. 

اجرای پوشش پایه معدنی سیمانی در فصل گرما به دلیل ماهیت سیمان احتمال ترک خوردگی فراوان دارد. به همین دلیل لازم است در حین اجرا تمهیدات لازم جهت کیورینگ و جلوگیری از از دست دادن آب پوشش پایه سیمانی در نظر گرفته شود. یکی از مزیت های استفاده از پوشش پایه سیمانی نسبت به نوع گچی آن این است که در فصول گرما این است که در صورتی که بنا به هر دلیلی روند اجرای پوشش با مشکل روبرو شود از آنجایی که گیریش سیمان دیرتر از گچ رخ می دهد ، نیروهای اجرایی پاشش پوشش زمان کمتری را جهت تمیزکاری دستگاه ها و مهیا شدن مجدد برای اجرای پوشش صرف می کنند اجرای پوشش مقاوم حریق پایه سیمانی در مقابله با پوشش پایه گچی دوام بیشتری دارد. مخصوصاً زمانی که رطوبت وجود دارد، دوام سیمان بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین میزان مقاومت مکانیکی نیز در برابر ضربات بسیار زیاد یکی از مزایای اصلی این پوشش به شمار می‌رود.

نتیجه گیری

به طور کلی پوشش های ضد حریق پایه گچی و پایه سیمانی از پر استفاده ترین پوشش های میباشند.تقاوت اصلی آنها در وزن آنها میباشد که پوشش پایه سیمانی سنگین تر و همچنین ارزان تر نسبت به پایه گچی  میباشد.برای خرید و اجرای هر دو پوشش از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید شرکت کلینک شاختمانی با ارائه محصولاتی با استاندارد و تیم فنی با تجربه در کنار شما خواهد بود تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.