بهترین دنده دوچرخه برای سربالایی چیست؟ [ مقایسه کامل ]
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

به عنوان یک دوچرخه سوار، می دانید که دوچرخه سواری از تپه ها می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.  از چه چرخ دنده هایی در تپه ها استفاده کنیم؟  و در چه مواقعی باید دنده دوچرخه را به سربالایی تغییر دهیم  ؟ هنگام بالا رفتن از تپه ها، از وسایل دوچرخه  استفاده کنید.  دنده پایین تر با استفاده از یک زنجیر کوچک تر با یک چرخ دنده کاست بزرگتر به هم متصل می‌شوند . نکته کلیدی که شما به عنوان یک دوچرخه سوار باید در مورد اینکه از چه وسایل دوچرخه استفاده کنید و کدام یک را نباید استفاده کنید را  به خاطر بسپارید.

چرخ دنده دوچرخه چگونه کار می کند؟

به طور معمول، تعویض دنده دوچرخه نیاز به استفاده از شیفتر دارد.  در شیفترها، احتمالاً اعداد مربوط به دنده‌ای را که در هر زمان خاص استفاده می‌کنید، پیدا می‌کنید، هر چه این عدد بیشتر باشد، دنده‌ای که در آن قرار می‌دهید زیاد است و بالعکس.

شیفترهای راست برای تعویض دنده دوچرخه در عقب ساخته شده    در حالی که شیفترهای چپ برای تعویض دنده در چرخ جلو در اکثر مدل ها طراحی شده اند که بیشتر به کلمات "راست به عقب" متصل است.  برخی از دوچرخه‌هایی که دارای یک زنجیر در جلو هستند، اگر دوچرخه‌های تک سرعته باشند، ممکن است فقط یک شیفتر داشته باشند یا اصلاً شیفتر نداشته باشند.

اکثر دوچرخه‌های مارک‌های زنجیر تا به امروز مجموعه‌ای از چرخ دنده‌های چرخ جلو هستند.  انباشته شدن 1 تا 3 حلقه زنجیر در یک دوچرخه خاص وجود دارد و بسیار مهم است که توجه داشته باشید که هرچه چرخ دنده کوچکتر باشد، دنده راحت تر حرکت خواهد کرد .

اگر تعجب می کنید که چندین بار از چرخ دنده های دوچرخه  عقب استفاده می کنید، پاسخ باید این باشد که اغلب اوقات این اتفاق می افتد.  تعداد زیادی چرخ دنده وجود دارد، به این معنی که می توانید مقاومت چرخ دنده را تنظیم کنید تا به آنچه می خواهید برسید.

در مورد مزیت شما، اساساً سه نوع مختلف سیستم دنده ای وجود دارد که امروزه وجود دارد.  اولین مورد به دوچرخه تک سرعته ای اشاره دارد که اصلاً دنده یا شیفتر ندارد.  این نوع دوچرخه‌سواری فقط برای زمین‌های مسطح خوب است زیرا نداشتن دنده به این معنی است که سوار شدن در سربالایی حتی با یک موتور الکتریکی کار سختی خواهد بود.  علاوه بر این، این نوع دوچرخه سواری چیزی جز پدال ندارد، زیرا این دوچرخه ها در حال حاضر نمی توانند به دنده دیگری تغییر کنند.

همچنین یک هاب داخلی با سه سرعت مختلف برای استفاده با جابجایی بین آنها به صورت دستی یا خودکار از طریق برخی از قطعات الکترونیکی مانند Nexus Inter-Hub Shimano که امروزه در بسیاری از دوچرخه‌ها یافت می‌شود، وجود دارد.  این سیستم دنده‌ای خاص این امکان را برای سوارکاران فراهم می‌کند که بدون خستگی زیاد در سربالایی حرکت کنند، زیرا آنها مجبور نیستند کار زیادی انجام دهند، فقط یک دکمه را فشار دهید و به موتور اجازه دهید از آنجا به بعد کارها را انجام دهد.  برای اینکه بفهمید در سربالایی از چه دنده ای باید استفاده کنید، اجازه دهید نسبت های دنده را بررسی کنید.

از چه چرخ دنده‌هایی در سربالایی  استفاده می‌شود ؟

چرخ دنده مناسب برای سربالایی

استفاده از دنده نامناسب هنگام بالا رفتن از سربالایی می تواند سواری را برای شما یک تمرین دشوار کند و باعث خستگی و ناامیدی شدید شود.

2

هنگام دوچرخه سواری در سربالایی با دوچرخه، مطمئن شوید که از ضریب دنده کمتری استفاده می کنید.  بر اساس تحقیقات عمیق ما، می توان با انتخاب دنده کمتر یا یک چرخ دنده بزرگتر روی نوار کاست و یک زنجیر کوچکتر نسبت دنده کمتری را به دست آورد.

چگونه دنده های مناسب برای سواری در سربالایی ها و سراشیبی ها را پیدا کنیم؟

سوال بعدی این است که چگونه می توان دنده های مناسب برای سواری در سربالایی ها و سراشیبی ها را پیدا کرد؟  اگر مبتدی هستید، برای اولین تجربه دوچرخه سواری، توصیه می شود که از هیچ یک از این ترکیب ها استفاده نکنید.  بهتر است فقط کمترین وسایل را امتحان کنید تا به خودتان زمان بدهید تا دوچرخه سواری یاد بگیرید.  می‌توانید در ابتدا با دوچرخه‌سواری با آسان‌ترین وسایل وقت خود را صرف کنید تا زمانی که دوچرخه‌سواری به طبیعت دوم تبدیل شود.

وقتی صحبت از انتخاب ضریب دنده به میان می آید، باید به سرعت نیز توجه کنید که بیشتر به عنوان دور در دقیقه (RPM) نامیده می شود.

یافتن Cadence بهینه برای سواری به اتصال به زمینی که در آن سوار می‌شوید کمک می‌کند.  این کلید برای جلوگیری از تصادفات و رانندگی های آهسته در مواقعی که ممکن است به سواری با سرعت بالا نیاز داشته باشید، است

بهترین ضریب دنده برای سربالایی چیست ؟

بهترین ضریب دنده دوچرخه

نسبت دنده ای که دوچرخه سواران   برای رفتن  از تپه ها ترجیح می دهند، ترکیبی از 46 به 49 در حلقه زنجیر و 16 به 18 در نوار کاست است.  برای صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از خستگی، ضرایب دنده 46/17 تا 42/17 بهترین نسبت دنده برای تپه های گاه به گاه و کوچکتر است.  این نرخ‌های دنده برای استفاده در نواحی تپه‌ای و جاده‌های هموار مشخص است.

 ساده ترین و موثرترین قانون در دوچرخه این است که قبل از بالا رفتن دنده را به سمت پایین تغییر دهید و در حین سرازیری به سمت بالا حرکت کنید.  بالا رفتن با یک دنده خیلی بزرگ می تواند خسته کننده باشد و شما را به سرعت خسته کند.  همیشه به یاد داشته باشید که بزرگترین عدد در نوار کاست شما به معنای پایین ترین دنده است، بنابراین اعداد بزرگتر برابر با دنده های سخت تر است.

چگونه از دنده های سربالایی استفاده  کنید ؟

به عنوان دوچرخه سوار، معمولاً به ما گفته می شود که در قسمت های سربالایی یک مسابقه از ساده ترین دنده استفاده کنید.  اما به چه معنی است؟  اگر دنده های سربالایی من از قبل آسان باشد، چه چیزی را تغییر دهم؟  و چگونه دنده مناسب را برای شیب های مختلف انتخاب می کنید؟

این یک سوال مهم است زیرا انتخاب چرخ دنده اشتباه می تواند باعث خستگی غیر ضروری شود و شانس برنده شدن شما را کاهش دهد.

3

 هنگامی که در سربالایی دوچرخه سواری می کنیم، زمان بسیار بیشتری را در منطقه 4 و بالاتر از زمین می گذرانیم، بنابراین اگر می خواهید خوب مسابقه دهید، توانایی تولید انرژی هوازی در این شدت ها بسیار مهم است.  بنابراین چگونه این روی انتخاب دنده شما تأثیر می گذارد؟  خوب، به بالا رفتن از تپه فکر کنید.  ما نیاز داریم که ماهیچه‌هایمان با سرعت بیشتری به جلو حرکت کنند، بنابراین یا باید سریع‌تر رکاب بزنیم (کادنس) یا از دنده سخت‌تری استفاده کنیم.

اگر می خواهید آهنگ خود را افزایش دهید، به طور کلی نیاز به افزایش توان خروجی دارد (شما باید با شدت بیشتری رکاب بزنید)، به این معنی که شدت تلاش ما افزایش می یابد و  از دنده مناسب برای سربالایی وتولید انرژی هوازی دشوارتر می شود.  بنابراین اگر از روی تپه‌ای با شیب بالا از زین خارج شویم، ضربان قلب ما بسیار بالا خواهد بود و این نشان می‌دهد که این تلاش‌ها برای دوره‌های طولانی ناپایدار هستند.  این بدان معناست که تلاش برای حفظ سرعت بالا در این تپه‌های شیب‌دار ایده‌آل نیست، ما به‌طور بهینه رکاب نمی‌زنیم، بنابراین باید از دنده‌های بزرگ‌تر استفاده کنیم تا همچنان بتوانیم با نیروی نسبتاً کمتری در دور در دقیقه به چرخش خود ادامه دهد .