چه مولفه هایی تعیین کننده قیمت رزین هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

زندگی کاری و شخصی ما در احاطه مواد و وسایلی است که هرکدام به نوبه خود کمک می‌کنند تا با کیفیت بهتری زندگی کنیم. بسیاری از این مواد در طبیعت به‌صورت طبیعی وجود دارند و محققان بسیاری دیگر را با بررسی ساختار این مواد طبیعی در آزمایشگاه‌های خود می‌سازند. رزین یکی از این مواد است. در این مقاله قصد داریم مولفه های موثر بر قیمت رزین را برای شما بررسی کنیم.

رزین به‌صورت طبیعی در صمغ درختان وجود دارد. از آن‌جایی که این ماده در حالت طبیعی کیفیت لازم را برای پیشبرد صنایع ندارد، دانشمندان انواع مختلفی از آن را برای کارهای صنعتی و مصارف خانگی تولید کرده‌اند. از این جهت این ماده برای کاربری‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع رزین و کاربردهای آن در صنایع مختلف

رزین از جمله مواد صنعتی است که کاربری‌های بسیاری دارد. شما برای اطلاع پیدا کردن از قیمت رزین، باید با انواع آن و کاربردی که در صنایع مختلف دارند، آشنایی پیدا کنید.

انواع رزین

قبل از خرید رزین با کیفیت باید انواع این ماده را بشناسید که به شرح زیر هستند.

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی یا اپوکسید رایج‌ترین نوع رزین است. این ماده قابلیت چسبندگی خوبی دارد و در پوشش سطح، کامپوزیت‌ها، ابزارسازی، روکش و ساخت چسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزین وینیل استر

رزین پلی استر انعطاف پذیری بالایی دارد و در برابر گرما، سرما و مواد شیمیایی مقاوم است.

رزین فنولیک

رزین فنولیک انواع مختلفی در رنگ‌های کهربایی، قهوه‌ای تیره و سیاه دارد. این نوع از رزین در برابر حرارت، ضربه، گرما و سرما مقاوم است و به‌همین دلیل آن را در ساخت چسب، سیمان، ریخته گری مورد استفاده قرار می‌دهند.

رزین پلی استر

این نوع از رزین بازار بهتری نسبت به دیگر انواع آن دارد. دلیل آن هم کاربردهای متنوع آن در صنایع مختلف مانند سازی و تولید سنگ، ساخت اجزای هواپیما و کشتی، پوشش‌ها، لوازم تزئینی، ابزارآلات اسکی و میله‌های ماهیگیری است.

رزین سیلیکونی

رزین سیلیکونی به دلیل ساختار خود در ساخت لاستیک و سطوح ضد آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزین پلی کربنات

کاربرد رزین پلی کربنات در ساخت ابزارهای الکتریکی، فیلم عکاسی، کلاه ایمنی، لنزها و عایق‌ها است.

رزین آلکیدی

زمانی که قیمت رزین را بررسی کنید متوجه خواهید شد یکی از ارزان‌ترین انواع آن، رزین آلکیدی است. کاربرد آن نیز برای ساخت پرکننده‌های رنگ و بتن، ابزارآلات الکترونیکی و عایق‌های الکترونیکی است.

کاربرد رزین

همان‌طور که بالاتر در هنگام بررسی انواع رزین متوجه شدید، هرکدام از انواع رزین کاربردهای متفاوتی دارند. با این‌حال اگر بخواهیم کاربردهای آن را در چند گروه دسته بندی کنیم، به موارد زیر می‌رسیم:

  • ساخت جواهرات
  • تعمیر وسایل
  • پوشش سطوح فلزی
  • عایق سطوح
  • ساخت میز
  • ساخت قطعات
  • تولید کفپوش
  • مجسمه سازی
  • ساخت دکمه

مواردی که در هنگام خرید رزین با کیفیت باید به آن ها توجه کنید

قبل از آن‌که این محصول را از فروشندگان معتبر تهیه کنید، باید مواردی را برای یک خرید مناسب در نظر بگیرید.

نوع رزین را با توجه به فعالیت خود مشخص کنید

رزین بی‌شمار کاربری در صنایع امروزی دارد. شما باید نوع رزین مناسب با کاربری خود را قبل از آن‌که به خرید این محصول بپردازید، مشخص کنید.

هرکدام از انواع رزین برای کاربری، اقلیم و شرایط محیطی خاصی مناسب هستند. برای این‌که از خرید رزین خود راضی باشید باید بعد از مشورت با کارشناسان این حوزه، نوع مناسبی را برای مصرف صنعتی یا خانگی خود انتخاب کنید.

بودجه خود را مشخص کنید

در بازار انواع مختلفی از رزین با قیمت‌های متفاوت وجود دارد. شما می‌توانید با اطلاع دادن بودجه و نوع فعالیتتان به کارشناسان فروش، بهترین گزینه را برای یک خرید بهتر انتخاب کنید.

عوامل تعیین کننده قیمت رزین

قیمت این محصول با توجه به وزن هر یک کیلو از آن متغیر است. اما عوامل متعددی در تعیین قیمت اولیه هر کیلو از رزین نقش دارند. در ادامه هریک را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

کشور تولید کننده

تولید کنندگان رزین را نیز مانند بسیاری دیگر از محصولات، در داخل کشور و همچنین در خارج از آن تولید می‌کنند. به‌همین دلیل یکی از عوامل تعیین کننده قیمت این محصول، کشوری بوده که کارخانه تولید کننده‌اش در آن واقع شده است.

7

در بیشتر موارد، قیمت رزین وارداتی، هزینه بیشتری را با خود به‌دنبال دارد.

کیفیت مواد اولیه

زمانی که تولید کنندگان در ساخت رزین از مواد باکیفیت‌تری استفاده کنند، محصول نهایی نیز بهتر خواهد شد. از آن‌جایی که هزینه خرید مواد اولیه مرغوب بیشتر از مواد بی‌کیفیت است، رزینی که در ساخت آن از این مواد استفاده شده باشد قیمت بالاتری خواهد داشت.

انواع رزین

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده قیمت این محصول، نوع آن است. در بالاتر به انواع رزین اشاره کردیم. هرکدام از این انواع در ساخت خود از مواد اولیه مختلفی بهره می‌گیرند. به‌همین دلیل قیمت رزین به نوع آن نیز بستگی دارد.

نکاتی که به تشخیص یک رزین باکیفیت کمک می کنند

ما از رزین در صنایع مختلفی استفاده می‌کنیم. اگر محصولی که می‌خرید کیفیت مناسبی نداشته باشد، در نتیجه خروجی بی‌کیفیتی خواهید داشت که می‌تواند به کار شما ضربه وارد کند. ویژگی‌های زیر کمک می‌کنند تا رزین با‌کیفیت را از انواع بی‌کیفیت آن تمایز دهید:

  • رزین باید بی رنگ باشد و در صورت زرد بودن باکیفیت نیست.
  • باید روان و رقیق بوده و رزین اپوکسی چوب و زیور آلات نباید بیش از اندازه غلیظ باشد.
  • باید قدرت چسبندگی خوبی برای چوب و فلز داشته باشد.
  • باید قابلیت ساب زدن و سنباده کاری داشته باشد.
  • ژل تایم آن بالا باشد.

8

ویژگی های رزین بی کیفیت و روش های شناسایی آن

رزین بی‌کیفیت می‌تواند سطوح و ساخت‌های شما را در معرض اشعه فرابنفش خورشید از بین ببرد. موارد زیر تعدادی از نتایج خرید رزین بی‌کیفیت است:

  • از بین رفتن براقیت
  • لایه لایه شدن
  • ترک خوردن
  • نرم و آهکی شدن
  • تغییر رنگ و زرد شدن

شما برای جلوگیری از این مشکلات باید روی رزینی که تهیه می‌کنید، یک آزمایش را که به تست لیوان معروف است، انجام دهید.

برای این آزمایش باید دو نمونه پنج و پنجاه گرمی از رزینی را که خریداری کرده‌اید در لیوان یک بار مصرف بریزید. نمونه پنج گرمی را باید برای 24 ساعت در هوای آزاد قرار دهید. بعد از گذشت این زمان، اگر رزین حالت لاستیکی پیدا کرده باشد و قابل شکستن نباشد، نشان می‌دهد که رزین باکیفیت نیست.

با نمونه پنجاه گرمی باید میزان حباب زدن و کاهش وزن رزین را بررسی کنید. این نمونه را باید برای بیش از دو هفته در هوای آزاد قرار دهید. در صورتی که بیش از اندازه زرد شد، برای خرید رزین باکیفیتی نیست.

اگر در طول این زمان حباب‌های ایجاد شده در رزین بیش از اندازه باشد، بی‌کیفیت بودن مواد سازنده آن را نشان می‌دهد. همچنین باعث خواهد شد تا با تبخیر مواد تشکیل دهنده رزین، وزن آن کاهش پیدا کند.

سخن نهایی

رزین از محصولاتی است که استفاده از آن در عصر جدید رواج بالایی دارد. به‌همین دلیل افراد بسیاری به‌دنبال خرید رزین با کیفیت هستند.

عوامل متعددی در تعیین قیمت رزین نقش دارند. کشور تولید کننده، کیفیت مواد اولیه و نوع رزین، تعدادی از آن‌ها هستند. شما برای آن‌که بتوانید خرید خوبی داشته باشید، باید شناخت خوبی از این محصول کسب کنید.

در غیر این صورت خرید رنگ از فروشگاه‌های معتبر و بهره‌مندی از تجارت کارشناسان فروش آن، تجربه خرید شما را بهتر خواهد کرد.