آشنایی با جنبه های مثبت و منفی عمل جراحی بای پس معده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بای پس معده روشی مؤثر برای رهایی از اضافه وزن در افرادی است که به چاقی مفرط و بیماری های مرتبط با چاقی شدید  مبتلا هستند.

مقدمه

عمل جراحی بای پس معده یکی از روش های جراحی چاقی متابولیک است. این روش برای درمان بیمارانی با شاخص توده بدنی بالای 40 مورد استفاده قرار می گیرد. نتیجه این روش بازگشت ناپذیر بوده و هدف از انجام آن، دسترسی به کاهش وزنی پایدار است. در این مطلب به طور ویژه به معرفی این روش، هدف از انجام آن، مزایا و عوارض احتمالی و غیره خواهیم پرداخت.

عمل جراحی بای پس معده در یک نگاه

بای پس معده Gastric bypass یکی از چند روش جراحی چاقی است که به روش لاپاراسکوپی و تحت بیهوشی عمومی انجام شده و به عنوان روشی کم خطر و ایمن شناخته می شود. در این روش بخشی از معده بیمار که بین 75 تا 80 درصد است برش زده می شود. قسمت باقی مانده که حجمی برابر با 250 تا 300 سی سی دارد به عنوان معده جدید، محل ورود مواد غذایی می شود. قسمت دیگر نیز در بدن باقی مانده و وظیفه ترشح آنزیم ها و هورمون ها را بر عهده می گیرد.

در عمل بای پس معده ، قسمتی از روده از مسیر گوارش غذا خارج شده و مستقیماً به معده جدید پیوند زده می شود. در واقع در این روش قسمت دورتری از روده به معده پیوند زده شده و در مسیر عبور غذا میانبری ایجاد می گردد. این کار منجر به کوتاه شدن مدت زمان ماندگاری غذا در دستگاه گوارش شده و سرعت عبور غذا تا مرحله دفع افزایش می یابد.

بای پس معده

بای پس معده چگونه موجب لاغری می شود؟

هدف از انجام عمل جراحی بای پس معده ، کاهش گنجایش معده، افزایش سرعت هضم غذا، کوتاه کردن مسیر عبور غذا، کاهش جذب مواد غذایی، ایجاد تغییر در هورمون ها و عملکرد روده و در نهایت کاهش وزن و درمان بیماری های زمینه ای از جمله دیابت نوع 2 و غیره است.

کاهش مدت زمان ماندگاری مواد غذایی در دستگاه گوارش می تواند منجر به کاهش جذب کالری و در نتیجه کاهش وزن شود. همچنین در میزان ترشح اسید معده و هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) نیز تغییراتی انجام می گردد که متابولیسم روده را تغییر می دهد. در نهایت کاهش وزن با سرعت بالاتری نسبت به سایر روش ها از جمله اسلیو معده رخ می دهد. بیمار طی مدت زمانی برابر با 2 سال می تواند بیش از 60 درصد از وزن خود را کم کند.

مزایای بای پس معده

عمل جراحی بای پس معده به عنوان روشی موفق در زمینه کاهش وزن و لاغری شناخته می شود. اما مزایای این روش تنها به کاهش وزن و شکست چاقی ختم نمی شود. در ادامه به گوشه ای از مزایای این روش اشاره خواهیم کرد.

  • سرعت کاهش وزن بالا در مقایسه با اسلیو معده (کاهش 70 درصدی در 18 ماه)
  • کنترل یا بهبود کامل بیماری دیابت نوع دو
  • کنترل یا بهبودی کامل بیماران مبتلا به فشار خون و کلسترول بالا و کاهش دوز داروی مصرفی آن ها
  • بهبود اختلالات هورمونی
  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • بهبود بیماری آنمی
  • درد بسیار کم به دلیل انجام این عمل جراحی به روش لاپاراسکوپی
  • کوتاه بودن دوران نقاهت و امکان بازگشت سریع بیمار به زندگی نرمال
  • کاهش ریسک مرگ و میر در اثر چاقی مفرط

تکنیک های مختلف بای پس معده

عمل جراحی چاقی بای پس معده با تکنیک های مختلفی انجام می شود. لازم به ذکر است که نوع جراحی با توجه به شرایط بیمار و وضعیت سلامت و نیاز او توسط پزشک متخصص تعیین می گردد. بای پس معده کلاسیک، مینی بای پس، ساسی بای پس و ساسج بای پس از تکنیک های مختلف این عمل جراحی هستند.

در بای پس معده با تکنیک کلاسیک، از چند پیوند یا اتصال بین روده ها استفاده می شود. اما روند کلی درمان کاهش حجم معده و خارج کردن بخشی از روده از مسیر عبور غذا است. بر خلاف تکنیک کلاسیک، در تکنیک مینی بای پس یا بای پس تک آناستوموزی، تنها از یک پیوند یا اتصال استفاده می شود. روش ساسی بای پس نیز ترکیبی از بای پس و اسلیو معده است. تکنیک ساسج بای پس نیز انجام همزمان اسلیو معده و بای پس معده است. در این روش بخش برش زده شده معده از بدن بیمار خارج می شود.

11

بای پس امگا

احتمال کمبود ویتامین بعد از بای پس  چه میزان است؟

پرسشی که بسیاری از بیماران قبل از انجام بای پس معده با آن روبرو می شوند، درباره احتمال مواجه شدن بدن با کمبود ویتامین بعد از انجام این عمل است. لازم به ذکر است که در این روش تنها حجم معده کاهش یافته و بخشی از روده میانبر زده شده است. بنابراین تغییری در مکانیزم جذب غذا صورت نگرفته است. در نتیجه کالری و ویتامین های مواد غذایی که به بدن وارد می گردد کاملاً جذب می شود.

تنها حجم غذای ورودی کاهش یافته و برای جبران، از مکمل ها استفاده خواهد شد. تنها راه برای جلوگیری از ایجاد عوارضی همچون سوء تغذیه، ریزش مو و غیره، تبعیت از رژیم غذایی استاندارد بعد از عمل است. همچنین کلیه مراقبت های بعد از عمل از جمله مصرف مکمل ها باید با دقت پیگیری شود.

عوارض احتمالی بعد از بای پس معده چیست؟

بای پس معده نیز مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد. هر چند انجام این عمل جراحی به دست فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته می تواند خطر ایجاد این عوارض را به شدت کاهش دهد. اما بهتر است قبل از انجام هر عمل جراحی با عوارض احتمالی و راه های رویارویی با آنها آشنا شوید.

ایجاد نشتی در محل منگنه های معده، خونریزی از محل بخیه ها، تهوع، استفراغ، انسداد روده و فتق از جمله عوارض احتمالی هستند که به ندرت بعد از انجام عمل جراحی بای پس دیده می شوند. احتمال ایجاد لخته خون و مرگ در اثر آمبولی نیز چیزی حدود 0.03 درصد است که از خطر مرگ در اثر چاقی و بیماری های مرتبط با آن کمتر است. بنابراین این روش در سراسر جهان به عنوان یک روش کم خطر و ایمن برای درمان چاقی شناخته می شود.

12

بای پس معده

انجام عمل بای پس توسط فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی

عمل جراحی بای پس معده باید توسط بهترین فلوشیپ های فوق تخصصی جراحی های چاقی و متابولیک و لاپاراسکوپی پیشرفته انجام شود. این فلوشیپ یک دوره فوق تخصصی دو ساله است که جراحان عمومی به صورت علمی و عملی بر کلیه تکنیک های جراحی چاقی و لاپاراسکوپی تسلط پیدا می کنند.

بنابراین انجام عمل جراحی چاقی بای پس معده از افرادی که صلاحیت لازم برای این عمل ها را ندارند خارج است. این عمل جراحی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و باید بسیار در انتخاب جراح چاقی خود است.اگر در تهران سکونت دارید خوب است به دنبال یافتن بهترین جراح چاقی در تهران باشید. بنابراین انجام آن باید حتماً به فلوشیپ های فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی های چاقی متابولیک سپرده شود. بدین ترتیب احتمال ایجاد عوارض بعد از عمل به شدت کاهش می یابد.

دکتر فربد امامی یگانه فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی های چاقی، با استفاده از تکنیک های روز دنیا و با بهره گیری از دانش، تجربه و تخصص کافی، موفق به کسب سابقه ای درخشان طی سال ها فعالیت حرفه ای خود شده است.

جمع بندی

عمل جراحی بای پس معده که با تکنیک های مختلفی قابل اجرا است امروزه به عنوان یکی از سریع ترین راه های کاهش وزن در جهان شناخته می شود. هدف از انجام این روش، ایجاد میانبر در مسیر روده و کاهش حجم معده است. در نتیجه گنجایش معده برای صرف غذا کاهش یافته و سرعت عبور مواد غذایی تا مرحله دفع افزایش می یابد. بنابراین مدت زمان جذب کالری مواد غذایی کاهش یافته و کاهش وزن رخ می دهد. این روش افزایش طول عمر، سلامت جسمانی، تناسب اندام، بهبود بیماری های زمینه ای و بازیابی قوای جسمی بیماران را به همراه دارد. 

برای مطالعه بیشتر این سایت را بخوانید: 

https://dremami.org/