بررسی مشکلات ریزش مو پس از تزریق واکسن کرونا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

مشکلات ریزش مو بعد از تزریق واکسن کرونا دغدغه بسیاری از افرادی است که ما می‌شناسیم. این مشکل فراتر از یک منطقه خاص از جهان رفته و بخش قابل توجهی از مردم دنیا را گرفتار کرده است. ریزش مو پیش از این به عنوان یکی از عوارض ابتلا به کرونا شناخته می‌شد. اما بعد از واکسیناسیون جهانی کرونا، بعضی از افراد نشانه‌ های ریزش مو را در خود مشاهده کرده و آن را گزارش می‌کنند. اما آیا واکسن کووید 19 واقعاً باعث ریزش مو می‌شود. و یا آیا می‌دانید علت و درمان ریزش موی ناشی از تزریق واکسن کرونا چیست؟

این نوشته با هدف پاسخگویی به همه این سوالات تهیه شده است. اما قبل از اینکه به سراغ پاسخ سوالات مورد نظر برویم، باید بدانید که علت ریزش مو هر چه که هست، درمان‌هایی برای آن وجود دارد. پس بدون اینکه در اثر استرس ناشی از ریزش مو، این عارضه را تشدید کنید، بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

مجموعه زیمالب، با بهره‌گیری از سالها تجربه حرفه‌ای و تخصصی در‌خصوص درمان ریزش مو آماده خدمت‌رسانی در این زمینه است که قبل از هر چیزی می‌توانید از مشاوره رایگان آن استفاده کنید.

آیا کرونا باعث ریزش مو می‌شود؟

کرونا نوعی بیماری ویروسی است که با تب و عفونت همراه است.  بیماری‌های عفونی عامل تب از هر نوعی که باشد می‌تواند عامل ریزش مو شود. حالا در شرایط کرونا عوامل دیگری نیز ریزش مو را تشدید می‌کند. یکی از این عوامل استرس است. استرس و اضطراب‌ ناشی از بیماری کرونا خود نقش مهمی در ریزش مو دارد. در واقع برای خیلی از محققان اینکه ویروس کرونا باعث ریزش مو است یا استرس ناشی از همه گیری و قرنطینه، هنوز مشخص نشده است. به هر حال بخش زیادی از مردم دنیا با استرس درگیر شدن در این بیماری یا ابتلای عزیزان خود دست و پنجه نرم کرده‌اند و البته این شرایط بیشتر از دو سال است که به قوت خود باقی است. بنابراین مسلم است که ریزش مو کمترین عارضه روانی این جریان خواهد بود. 

به هر حال ریزش موی ناشی از کرونا حدود ۶۰ روز پس از ابتلا به این بیماری بروز پیدا می‌کند. در ضمن از همه افرادی که‌ به ریزش موی ناشی از کرونا مبتلا شده‌اند، تعدادی از آنها خود به خود درمان می‌شوند. تعدادی از این افراد نیز ریزش مو را برای مدت زمان طولانی‌تری باید تحمل کنند. اما در حالت معمول ریزش موی ناشی از کووید ۱۹ حدود ۶ تا ۹ ماه بعد خود به خود برطرف می‌شود.

نوع ریزش موی بعد از کرونا، بیماری تلوژن افلوویوم است. در این بیماری موها به طور ناگهانی و دسته‌ای ریزش پیدا می‌کند. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری در حمام یا روی بالش خود مقدار زیادی مو پیدا می‌کنند. این می‌تواند نشانه ریزش ناشی از کرونا باشد.

آیا واکسن کرونا ریزش مو می‌آورد؟

8

بعد از واکسیناسیون جهانی برای مقابله با همه گیری بیماری کووید ۱۹، اختلالات حاد تنفسی رخ داد. خیلی از افراد علائم شدید تنفسی را بعد از واکسیناسیون کووید ۱۹ گزارش دادند. اما جدای از عوارض تنفسی، گزارشاتی مبنی بر ریزش مو بعد از استفاده از واکسن از طرف افراد مختلف داده شد. این ریزش مو بیشتر از نوع آلوپسی آره آتا است. آلوپسی آره آتا یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول مو حمله کرده و باعث ریزش آن می‌شود.

بعضی از انواع واکسن کرونا همانطور که می‌دانید ویروس ضعیف‌شده هستند. این ویروس ضعیف شده می‌تواند عامل ریزش مو باشد. در ادامه علت‌های ریزش مو ناشی از کرونا و واکسیناسیون را شرح می‌دهیم:

تب ناشی از ویروس کرونا:

بعضی از افراد بعد از تزریق واکسن کرونا دچار علائم خفیفی از بیماری می‌شوند. یکی از این علائم تب است. البته افراد مختلف درجات متفاوتی از تب را از خود نشان می‌دهند. اما به هر حال تب عامل ریزش مو محسوب می‌شود.

دارو و فرآیندهای درمانی:

بیماری کرونا یک بیماری ناشناخته و جدید است که هنوز تحقیقات زیادی باید بر روی آن انجام شود. به همین دلیل پزشکان داروهای متفاوتی را برای بیماران تجویز می‌کردند. این داروها خود گاهی منجر به ریزش مو می‌شود.

اضطراب:

اضطراب‌ ناشی از کرونا، قرنطینه و حتی واکسیناسیون کووید ۱۹ یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش مو است. استرس و تنش، فشاری بر فولیکول‌های مو وارد کرده که رویش مو را متوقف می‌کند.

ریزش موی بعد از واکسن کرونا چطور درمان می‌شود؟

همانطور که گفتیم ریزش موی ناشی از کرونا، استرس ناشی از کرونا و واکسیناسیون کرونا به طور خود به خودی برطرف می‌شود. با این حال اقداماتی وجود دارد که می‌توان از طریق آن ریزش مو را درمان کرد:

تقویت فولیکول مو:

9

برای اینکه ریزش مو و ضعف ناشی از بیماری را درمان کنید، لازم است فولیکول‌های موی شما تقویت شود. تقویت فولیکول‌های مو از چند طریق مختلف امکان‌پذیر است. ویتامین دی که در موادی مانند ماهی، قارچ، غلات، آب‌پرتقال و شیر کم‌چرب وجود دارد یکی از بهترین عناصر معدنی برای تقویت فولیکول مو است. همچنین منابع اسید آمینه مانند کلم بروکلی، شیر، مرغ، جوانه گندم، سفیده تخم‌مرغ و سبزیجات دارای برگ سبز برای تقویت فولیکول مو و درمان ریزش مو بسیار مفید است.

روغن تراپی:

روغن تراپی با استفاده از روغن رزماری گردش جریان خون را در ناحیه پوست سر تحریک کرده و رشد موها را بهبود می‌بخشد. اگر این محصول را در دسترس ندارید در اولین فرصت ممکن اقدام به خرید روغن رزماری کنید. روغن رزماری اصل و باکیفیت می‌تواند یکی از بهترین محصولات مراقبت از مو و درمان‌کننده قوی ریز مو باشد. برای تهیه این روغن می‌توانید از مجموعه زیمالب که به طور تخصصی در  زمینه عرضه محصولات طبیعی و روغن‌های گیاهی فعالیت می‌کند، تهیه کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

در طی همه گیری کرونا همه مردم جهان به اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق داشتن سبک تغذیه و زندگی سالم پی بردند. با تقویت سیستم ایمنی بدن بیماری هایی مانند آلوپسی آره آتا نمی‌تواند سلامت موها را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از مکمل‌های ویتامین و عناصر مغذی است. برای مثال بهتر است از مکمل‌هایی مانند زینک و ویتامین سی به طور مرتب استفاده کنید.

کنترل استرس:

همانطور که گفتیم استرس یکی از عوامل مهم در ریزش مو یا تشدید این عارضه است. بنابراین شما با کنترل استرس قدم بزرگی در راه کنترل ریزش مو و ارتقا سلامت فولیکول‌های پوست سر خود برمی‌دارید. پس بهتر است استرس خود را از هر روشی که بهتر است مانند یوگا، ورزش، خواب کافی و یا حتی مراجعه به روان درمانگر کنترل کنید.