تأثیر آب آشامیدنی سالم روی چاقی و لاغری افراد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

انسان‌ها بر حسب تغذیه روزانه و فعالیت شبانه روزی خود به آب نیاز پیدا می‌کنند؛ اگر آب کافی به بدنمان نرسد دچار یبوست، خستگی مداوم، گرفتگی عضلانی و چندین بیماری دیگر می‌شویم و اگر در نوشیدن آب افراط کنیم تهوع و سردرد به سراغمان می‌آید.

انسان محور توسعه پایدار است و 70 درصد از بدن انسان‌هات را آب تشکیل می‌دهد؛ همین یک جمله می‌تواند اهمیت آب آشامیدنی سالم برای بشر را نمایان کند و بگوید چرا انسان‌ها از راه‌های مختلف به‌دنبال آب شیرین کن تصفیه آب خانگی بودند و نیاز بشر به آب سالم دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی قدکساز را هم پدید آورد.

در سال‌های گذشته چاقی افراد روند رو به رشدی به خود گرفته و به‌تبع آن رژیم‌های جدیدی برای مردم تعریف شده که یکی از آنها لاغری و چاقی با آب است! هرچند کالری آب صفر است و مطلقا نه چاق کننده است و نه لاغر کننده اما نحوه مصرف آن می‌تواند در چاقی و لاغری انسان‌ها تأثیر بگذارد؛ با ما همراه باشید تا بگوییم با آب خوردن چگونه جلوی چاقی را بگیرید و دچار اضافه وزن نشوید.

همه ما اهمیت آب برای بدن انسان را می‌دانیم و مطلعیم که دو سوم بدنمان از آب تشکیل شده و جالب است بدانید که 80 درصد از حجم عضلات هم از آب تشکیل شده است؛ تأکید بر نوشیدن روزانه 8 لیوان آب از جمله مواردی است که به آن تأکید شده اما نباید زیادی به آن توجه کرد.

اهمیت نوشیدن آب

اهمیت آب آشامیدنی سالم به‌اندازه‌ای است که دسترسی به آن به‌عنوان یک حق مسلم در جوامع مختلف شناخته می‌شود. محققان در سال‌های اخیر به نکات مهمی در زمینه اهمیت نوشیدن آب پی بردند و به همین دلیل نسخه‌هایی برای لاغری و چاقی برپایه رژیم آب پیچیدند.

روزانه چقدر آب بخوریم، این سوالی است که بسیاری از انسان‌ها آن را می‌پرسند و پاسخ‌های مختلفی دریافت می‌کنند. 8 لیوان آب در روز کافی است یا بیشتر؟ نوشیدنی‌های دیگر مانند چای، آب و… هم در تأمین آب بدن موثر هستند یا خیر؟ محققان می‌گویند بدن یک انسان سالم روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب معادل 2 لیتر مایعات نیاز دارد که می‌توان این نیاز را با خوردن سبزیجات، میوه، شیر، دوغ، چای و… برطرف کرد.

آب سرد بخوریم با آب گرم

حالا که بدنمان روزانه به دو لیتر آب نیاز دارد، این میزان آب را با خوردن آب سرد جبران کنیم یا آب گرم؟ محققان معتقدند که خوردن آب سرد برای بدن مضراتی دارد و در حد توان باید از آن اجتناب کرد؛ بنا بر گفته آنها آب سرد منجر به کند شدن روند هضم غذا، ایجاد خستگی مداوم و کاهش جذب مواد مغذی در بدن انسان می‌شود.

با این تفاسیر آنها خوردن آب گرم را توصیه می‌کنند تا در رفع التهابات بدن، کاهش میل به غذا و احساس سیری به کمک بدن بیاید.

در طب سنتی نیز افراد معتقدند که خوردن مداوم آب سرد منجر به سردی معده، کبد و… می‌شود و در دراز مدت انسان را دچار بیماری می‌کند.

چه زمانی آب بخوریم

برای برطرف کردن نیاز بدن به آب باید به صورت مداوم آب بخوریم یا هروقت احساس تشنگی کردیم آب بنوشیم؟ محققان در پاسخ به این پرسش می‌گویند: خوردن آب بلافاصله پس از غذا و یا پس از خوردن میوه‌هایی مانند هندوانه، پرتقال، موز و خیار موجب فساد هضم می‌شود.

همچنین خوردن آب بلافاصله پس از خوردن صبحانه، قبل از خواب و بعد از مسواک زدن نهی شده است.

خوردن آب قبل از صبحانه، قبل از صرف غذا، یک ساعت قبل از خواب، قبل از تمرینات ورزشی، هنگام خستگی و هنگام بیماری از مواردی است که به آن توصیه شده است.

نوشیدنی‌های جایگزین آب

هرچند آب را نمی‌توان با هیچ نوشیدنی دیگری مقایسه کرد اما پزشکان می‌گویند در برخی از موارد می‌توان آبمیوه‌های طبیعی، اسموتی‌ها، سوپ‌ها، دمنوش‌ها و آب‌های طعم دار را جایگزین کرد اما در انتخاب این نوشیدنی‌ها باید وضعیت جسمانی و وضعیت آب هوایی منطقه لحاظ شود.

سوزاندن کالری

نخستین گام در تجزیه چربی در بدن انسان فرآیند لیپولیز است که به آب کافی نیاز دارد؛ این فرآیند بدون آب کافی انجام نمی‌شود تا مهم‌ترین مرحله برای کاهش وزن رسیدن مایعات کافی به بدن باشد. همچنین باید این مسئله را متوجه شد که متابولیسم افراد با میزان مصرف آب آشامنیدنی روزانه رابطه مستقیم دارد و به همین علت متخصصان تغذیه معتقدند اگر آب کافی به بدن برسد، حتی در حالت استراحت هم می‌توان کالری سوزاند چرا که آب روند سوخت و ساز بدن را سرعت می‌بخشد.

کاهش اشتها با آب

آب به‌عنوان سرکوب کننده اشتها شناخته می‌شود و به همین دلیل متخصصان معتقدند نوشیدن آب قبل از صرف غذا می‌تواند در کاهش حجم خوراکی‌ها موثر باشد. محققان با بررسی این موضوع برروی جامعه هدف بزرگسال خود دریافته‌اند مصرف مداوم آب قبل از وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به کاهش ۲ کیلو‌ در سه ماه شود.

در واقع چون آب کالری ندارد، پر کردن حجم معده با آن در کاهش وزن موثر است. براساس آخرین مطالعات انجام شده مصرف آب قبل از غذا در کاهش روزانه ۲۰۰ کالری به انسان‌ها کمک می‌کند. بنا بر مطالعات دانشگاه اوهایو، هر ۴ سال یک کیلو و ۴۵۰ گرم بر وزن انسان‌ها اضافه می‌شود که می‌توان با افزودن یک فنجان آب به مصرف روزانه، از آن جلوگیری کرد.

منبع: تصفیه آب قدکساز