انواع چرم را بشناسید! شناخت ویژگی و کاربرد انواع جنس چرم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

انواع مختلفی از چرم با ویژگی و خواص متمایز در دنیا وجود دارد. آیا با ویژگی های جالب انواع چرم طبیعی و مصنوعی، اصل یا تقلبی آشنا هستید؟ آیا میدانید هر کدام از انواع چرم چه ویژگی ها و خواصی دارد؟ در مطالب قبلی مجله مد و استایل Vaghtemod.ir، در مورد چرم، ویژگی ها و تاریخچه آن به صورت کامل شرح دادیم. در این مطلب با انواع چرم طبیعی و مصنوعی آشنا خواهید شد. ویژگی هر کدام از آن ها و روش ساخت آنها را برایتان شرح داده ایم تا به خوبی با انواع آن آشنا شده و شباهت ها و تفاوت های آنها را از هم بشناسید.

انواع چرم (Leather)، چند نوع پارچه چرم وجود دارد!؟

انواع مختلفی از چرم (Leather) در دنیا وجود دارد که بر اساس استفاده و نوع تولید، در دسته بندی های مختلفی تقسیم میشوند. به طور کلی چرم براساس روش تولید؛ به دو دسته چرم مصنوعی و طبیعی تقسیم میشود که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. در زیر تمام آنها را شرح داده شده است.

چرم طبیعی (natural leather)

چرم طبیعی (natural leather) و گیاهی دباغی شده (بدون کروم)، قابل تنفس و سازگار با پوست است. چرم طبیعی از پوست حیوانات ساخته میشود و طول عمر و دوام بالایی دارد. همچنین بهنگام تولید چرم طبیعی، مقادیر محدودی مواد مضر وجود دارد.

چرم طبیعی از ابتدای پیدایش بشر به عنوان پوشش وی مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان لباس محبوب، پوشش مناسب از آن بهره گرفته میشد.

چرم مصنوعی (Artificial leather)

در میان انواع پوستها میتوان به چرم مصنوعی (Artificial leather) اشاره کرد که امروزه در صنعت کیف و کفش، مد و استایل زنانه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. چرم مصنوعی بسیار شبیه به چرم طبیعی است با این تفاوت که از پوست حیوانات ساخته نمیشود و ناخالص است.

در بیشتر موارد، چرم مصنوعی از مواد مصنوعی مانند پارچه های نساجی با پوشش پلاستیکی مانند PVC، پلی اورتان یا پلی استر، تولید میشود. به علاوه این نوع چرم قیمت نسبتا پایینی دارد و در ساخت کفش، پیراهن، مبلمان، لوازم جانبی و بسیاری از اقلام دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

رایج ترین انواع چرم طبیعی

چرم طبیعی که از پوست حیوانات تولید میگردد پس از دباغی به چندین نوع در بازار عرضه میشوند که در پایین هر یک از آنها را به همراه ویژگیها و خصوصیات آن، معرفی میکنیم.

چرم صاف یا تمام دانه چیست؟ (چرم رایج در بازار)

چرم صاف یا تمام دانه؛ طبیعی ترین نوع چرم یا پوست حیوانات است که با از بین بردن مو از اپیدرم ساخته میشود. چرم صاف، به دلیل استحکام و دوام محبوبترین انتخاب، در بین محصولات چرمی درجه یک به حساب می‌آید. همینطور قیمت چرم تمام دانه نسبت به انواع چرم دیگر، گرانتر میباشد.

7

چرم طبیعی تمام دانه با کیفیت، نسبتا گران است و دو روش برای اعمال رنگ روی این مدل چرم موجود هست.

دو روش برای اعمال رنگ برای چرم تمام دانه و یا صاف وجود دارد

فرآیند آنیلین برای ساخت چرم تمام دانه یا صاف:

فرآیند آنیلین (aniline process leather) شامل فرو بردن چرم در یک رنگ شفاف است که به آن، رنگی یکنواخت میبخشد و در عین حال جلوه ی طبیعی این پوست را حفظ میکند.

  • فرآیند نیمه آنیلین :

فرآیند نیمه آنیلین، یک روکش اضافی برای محافظت از چرم در برابر لکه شدن به وجود می‌آورد.

چرم ناپا (Napa leather) چیست؟

در اصل چرم ناپا (Napa leather)؛ فقط نامی برای دستکش و لباس بود که از نام دره ناپا در شمال کالیفرنیا (منطقه بزرگی برای پرورش گاو بود) نامگذاری شده است. چرم ناپا بسیار نرم است که از لایه بالایی پوست به دست می‌آید.

چرم ناپا؛ تهیه شده از پوست گاو، برای ساخت مبلمان بسیار پرکاربرد میباشد. چرم ناپای بره نیز در تولید لباس، محبوبیت دارد. ویژگی چرم ناپا؛ لطیف بودن است که از پوست گوسفند و یا گوساله تولید میشود.

چرم اختراعی (Invented leather) چیست؟

چرم اختراعی (Invented leather)، براق و بدون دانه در قسمت فوقانی است. در بسیاری از موارد با یک فویل براق و صاف مانند آینه پوشانده میشود. بهترین مزیت چرم اختراعی تمیز کردن بسیار ساده و راحت آن میباشد.

چرم جیر (Suede leather) چیست؟

به طور کلی به پوست‌های دباغی شده ی کم و بیش زبر؛ چرم جیر (Suede leather) گفته میشود. شناخته شده ترین نمایندگان این نوع چرم، نوبوک و جیر هستند. چرم جیر؛ بسیار نرم و انعطاف پذیر است و تقریبا از هر حیوانی میتواند تهیه شود. از چرم جیر بیشتر در مد و استایل مردانه استفاده میشود.

8

جیر نوعی چرم مخملی است که از پوست های دباغی شده کم و بیش زبر ایجاد میشود.

در حین تولید جیر، لایه بالایی پوست روی سطح زیرین به خوبی سنباده میشود. اینکار باعث ایجاد چرمی با سطح مخملی و سبک میگردد. چرا که چرم جیر، چرم مخملی است که از پوست وحشی گوزن، آهو و یا بابونه ساخته شده است. جیر با بافتی کدر و مخملی مشخص میشود. به علاوه این نوع چرم، استحکام چندانی ندارد.

چرم نوبوک (Nobook leather) چیست؟

همانند چرم ناپا، چرم نوبوک (Nobook leather) نیز از لایه بالایی پوست حیوانات بدست می‌آید. با این حال، این پوست کمی سنباده شده و در نتیجه سطحی مخملی ایجاد میشود. به همین دلیل جیر نوبوک، کمی شبیه به جیر است، اما ساختار بسیار ظریف‌تری دارد. برای تهیه چرم نوبوک؛ از پوست گوساله یا گاو استفاده میکنند.

معمولا از چرم نوبوک برای تولید مبلمان روکش شده، کیفهای دستی، لباس، کفش، دستکش و لوازم چرمی ماشین بهره میگیرند. چرم نوبوک برای مدت طولانی ضد آب و غیرقابل نفوذ خواهد ماند و این مهمترین ویژگی این نوع چرم است.

منبع: مجله مد و استایل وقت مد (https://vaghtemod.ir/)