آشنایی با برخی اصطلاحات فرودگاهی که همه به آن نیاز دارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

طبق آمار، روزانه میلیون ها نفر برای سفرهای کاری و تفریحی خود هواپیما را انتخاب می کنند، زیرا با استفاده از پروازهای داخلی و خارجی می توان در کم ترین زمان ممکن به سراسر دنیا سفر کرد. از این رو داشتن اطلاعات پروازی، آشنایی با برخی اصطلاحات فرودگاهی و نحوه خواندن بلیط هواپیما از الزامات سفرهای هوایی است. بنابراین با توجه به گسترش روزافزون سفرهای هوایی و نیاز مسافران به آشنایی با بعضی اصطلاحات فرودگاه، در این مطلب قصد داریم توضیحات مختصر و مفیدی را در رابطه با چندین اصطلاح مهم و پر کاربرد فرودگاهی ارائه کنیم.

اصطلاحات پر کاربرد در فرودگاه

درست از ابتدای رزرو بلیط تا زمانی که سوار هواپیما می شوید با واژه های خاصی سر و کار دارید که شاید معنای دقیق آن ها و کاربردشان را ندانید و همین امر موجب سردرگمی شما در سفرهای هوایی شود. از طرفی برخی از واژه های انگلیسی در سفرهای داخلی هم رایج شده اند، از جمله این لغات می توان به ایرلاین، ترمینال، فلایت، لانگ هال فلایت، چک-این، بوکینگ، گیت و. . . اشاره کرد که در ادامه به بررسی معنا و کاربرد هر یک می پردازیم.

ایرلاین (Airline)

ایرلاین به عنوان یکی از پر کاربردترین اصطلاحات هواپیمایی است و به شرکت هایی گفته می شود که صاحب هواپیما هستند و شما با خرید بلیط از آن ها با هواپیمای همان شرکت پرواز می کنید، شرکت هواپیمایی معادل فارسی ایرلاین است.

ترمینال (Terminal)

از دیگر لغات پر کاربرد در پروازها که در زبان فارسی هم رایج شده، ترمینال است و به ساختمانی گفته می شود که کلیه مسافران به منظور پروازهای ورودی و خروجی هنگام سوار یا پیاده شدن از هواپیما از آن استفاده می کنند.

فلایت (Flight)

فلایت به معنای پرواز از دیگر اصطلاحات فرودگاهی است که دارای شماره بوده که بر روی بلیط هواپیما درج شده است. در فرودگاه و زمان حرکت با خواندن شماره پرواز به شما اعلام می شود که ساعت حرکت هواپیمای شما چه زمانی است. همچنین از شماره پرواز برای دریافت اطلاعات پرواز استفاده می شود.

لانگ هال فلایت (Long-haul Flight)

در اصطلاح به پروازهایی که مسافت آن ها طولانی است، لانگ هال فلایت گفته می شود که به معنای پرواز دوربرد است. به عنوان مثال مسیر نیویورک به سیدنی یک پرواز دوربرد به شمار می آید.

 چک-این (Chek in)

از اصلی ترین مراحل پیش از سوار شدن به هواپیما، چک شدن مدارک شما مانند بلیط هواپیما، پاسپورت و ویزا توسط مسئولین است که به اصطلاح چک-این گفته می شود. بعد از این مرحله و درست بودن مدارک به شما کارت پرواز داده می شود.

بوکینگ (Booking)

اصطلاح بوکینگ زمانی به کار برده می شود که شما بلیطی را بوک کرده باشید و به معنای رزرو بلیط هواپیما و پرداخت هزینه آن است.

گیت (Gate)

قبل از سوار شدن به هواپیما تعدادی در یا گیت در سالن های استراحت فرودگاه وجود دارد که هر کدام متعلق به یک پرواز است و شما زمان حرکت باید با توجه به شماره گیتی که بر روی کارت پرواز درج شده از آن گیت عبور کنید.

بوردینگ (Bording)

بوردینگ به معنای سوار شدن، زمانی استفاده می شود که مسافرین در حال سوار شدن به هواپیما هستند و به اصطلاح پرواز در وضعیت بوردینگ است.

دیلی (Delay)

دیلی به معنای تاخیر در اصطلاحات فرودگاهی زمانی به کار می رود که پرواز یا فرودی با تاخیر و دیرتر از زمان پیش بینی شده انجام می شود.

لی اوور (Layover)

توقف بین راه یا بین پرواز معادل فارسی اصطلاح لی اوور است که در آن زمان کلیه مسافرین باید از هواپیما پیاده شده و بعد از چند دقیقه یا در برخی موارد پس از گذشت چند ساعت انتظار در فرودگاه دوباره سوار هواپیما شوند.

شکستنی (Fragile)

اگر هنگام سفر با هواپیما وسایل شکستنی و آسیب پذیر همراه خود دارید باید از برچسبی به نام fragile به معنای شکستنی استفاده کنید که بر روی چمدان نصب می شود تا مامورین خدمات هواپیمایی زمان حمل وسایل شما دقت بیشتری داشته باشند.

سخن پایانی

در این مطلب چند مورد از مهم ترین و پر کاربردترین اصطلاحات رایج فرودگاهی را نام برده و به معادل فارسی آن ها نیز اشاره کردیم. گرچه تعدادی از این لغات انگلیسی مانند ترمینال، ایرلاین، گیت، آن تایم، ویزا و. . . در زبان فارسی نیز رایج می باشد که در پروازهای داخلی هم استفاده می شود. اما جهت داشتن سفری راحت، اطلاع از سایر اصطلاحات فرودگاهی نیز الزامی است.