مقایسه کاربرد انواع میلگرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز از مهم‌ترین مصالح ساختمانی در ساخت بنا هستند. میلگرد در صنعت ساخت و ساز برای افزایش استحکام سازه به کار می‌رود. از قسمت‌های مهم برای ساخت یک بنا، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد است. میلگرد، برای تقویت و استحکام ساختمان به کار می‌رود. البته با توجه به نیاز بازار و ساخت و ساز، مدل‌های متفاوتی از آن، تولید شده‌ است.

انواع میلگرد، برطرف کننده نیاز‌های متفاوتی در ساختمان سازی می‌باشد. از پراستفاده‌ترین بخش‌ها، برای استفاده از میلگرد در ساخت بنا، بتن ساختمان است. با توجه به کاربرد بیش از اندازه میلگرد، بودجه بندی مشخصی برای تولید آن، در نظر گرفته شده است. تولید کنندگان میلگرد، ابتدا از روش نورد گرم استفاده می‌کنند.

میلگرد در دو نوع تولیدی به شکل ضایعات یا به صورت بیلت فولادی می‌باشد. هر نوع میلگرد، با توجه به مشخصات ساختاری و ظاهری متفاوت، منجر به متمایز شدن سازندگان خود می‌شود. به طور مثال، برای کشور‌های اروپایی، ساخت میلگرد، با توجه به استاندارد و قانون مشخص شده‌ای، انجام می‌شود.

رتبه بندی انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

میلگرد تولید داخل، در چهار دسته بندی قرار می‌گیرد. هر کدام از تقسیم بندی‌های موجود برای میلگرد، کاربرد متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذارند.

دسته بندی انواع میلگرد عبارتند از:

  1. دسته A1
  2. دسته یا گرید A2
  3. گرید A3
  4. گرید A4

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. دسته گرید A1

این مدل از میلگرد، دارای ساختار ساده‌ای است و برای قسمت جوشکاری و خم کاری تا اندازه‌های 8 و 10 ساخته شده‌اند. کاربرد دیگر میلگرد A1 در بخش، سقف تیرچه بلوک است. از این مدل میلگرد، به عنوان پوشش دهنده حرارتی استفاده می‌شود.

2. گرید A2

این مدل از گرید میلگرد، دارای سطح ناصاف و یا به عبارتی آج دار است. شکل آجدار آن، به صورت فنری یا مارپیچ است. این مدل از میلگرد به دلیل ساختار مارپیچی آن، به میلگرد آجدار مارپیچی نیز معروف است. درصد انعطاف بسیار بالایی برای میلگرد وجود دارد. قیمت میلگرد دسته‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

3. گرید A3

این مدل از میلگرد، به شکل آجدار است. از کاربرد‌هایی که برای میلگرد نوع A3 وجود دارد شامل:

  • تیرچه سفالی
  • بتنی
  • اسکلت بندی فلزی
  • ساخت فونداسیون
  • ستون

البته وجود آج در میلگرد، منجر به افزایش چسبندگی مصالح دیگر مانند سیمان می‌شود.

4. دسته A4

این نوع از میلگرد، نیز دارای آج است. البته طراحی آج، برای میلگرد، دارای ساختار هفت و هشت است. به این مدل از میلگرد، با نام مرکب نیز یاد می‌کنند. استفاده از میلگرد مرکب برای بخش‌های زلزله خیز، دشوار است. اما به کمک میلگرد دسته 4، بدون نگرانی، می‌توان ساختمان ضد زلزله‌ای را بنا کرد.

البته جدای دسته بندی موجود در رابطه با میلگرد و کاربرد آن، تولید کنندگان میلگرد، نوع‌های دیگری از آن را ساخته‌اند.

انواع میلگرد

انواع میلگرد موجود در بازار عبارتند از:

  1. میلگرد خاموت
  2. میلگرد سیاه
  3. میلگرد با افزایش مقاوم سازی
  4. میلگرد با ساختار اروپایی
  5. میلگرد ضد زنگ
  6. میلگرد گالوانیزه
  7. میلگرد با ساختار فایبر گلاس

کاربرد میلگرد با توجه به انواع آن شناخته و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

8

1. میلگرد خاموت

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز، برای افزایش مقاومت بنا کاربرد دارد. میلگرد خاموت، در بخش شناژ ساختمان استفاده می‌شود. از قسمت‌های مهم در ساخت و ساز، فونداسیون آن است. شناژ، برای متصل کردن فونداسیون به شکل عمودی به یکدیگر است. برای انتقال نیروی ساختمان، به داخل زمین، از پی تکی استفاده می‌شود. پی در ساختار ساختمان، به صورت تک به کار می‌رود.

بنابراین ارتباطی بین پی‌ها وجود ندارد. شیوه قرار گرفتن آن‌ها، به صورت یک نوار افقی با مقاومت بالا است. به پی نواری در ساختمان، شناژ گفته می‌شود. با بروز زلزله‌های بیشمار در سطح جهان، بسیاری از مهندسین به فکر مقاوم سازی ساختمان‌ها افتادند. خرابی و دشواری‌های بسیار زیادی برای ساخت‌های بی کیفیت در اثر زلزله، به وجود می‌آمد.

خاموت، نقش تعیین کننده‌ای را در ساخت و ساز به خود اختصاص داده است. یک بنا دارای ستون است. هر ستون، توان کمی را برای تحمل بار ساختمان دارد. نقش میلگرد در بنا، به صورت مورب و یا عمودی، از شکستن مقاطع بتنی در ساخت، جلوگیری می‌کند. استفاده از خاموت، منجر به برقراری نظم بین میلگرد و افزایش مقاومت در برابر نیرو‌های اضافی ساختمان می‌شود.

از جمله کاربرد دیگر برای میلگرد خاموت شامل:

  • عدم ترک خوردگی
  • جلوگیری از بروز خرابی اتفاقی
  • افزایش سطح مقاومت ساختمان
  • استحکام در برابر فرایند تنشی، پیچشی، خزش، حالت انقباض و کشش سطحی
  • ارتفاع لنگر خمشی در ابتدای ساختمان

2. میلگرد سیاه

فولاد کربن و یا میلگرد سیاه، هر دو به نام میلگرد می‌باشند. این نوع از میلگرد، به آسانی، دچار خرابی و خوردگی می‌شود. البته برای مناطق با شرایط آب و هوایی مرطوب، کاربرد میلگرد سیاه، گزینه بسیار اشتباهی است.

3. میلگرد با افزایش مقاوم سازی

این مدل از میلگرد، ساختار متفاوت و تغییر یافته‌ای دارد. نقش میلگرد، برای تقویت سازه بتنی است. از جمله گران‌ترین نوع میلگرد، با ساختار پوشش اپوکسی است. برای موقعیت جغرافیایی خاص مانند: شهر‌های شمالی، دارای آب و هوای مرطوب و شرجی مناسب است.

4. میلگرد با ساختار اروپایی

ماده مناسب برای تولید میلگرد اروپایی، منگنز است. انعطاف میلگرد اروپایی، برای مناطق زلزله خیز مطلوب نیست.

موقعیت‌های آب و هوایی و شرایط منطقه‌ای نامناسب برای استفاده از میلگرد اروپایی شامل:

  • بخش‌های زلزله خیز
  • بروز پدیده طوفان
  • گردباد

5. میلگرد ضد زنگ

فاکتور دیگر، عدم زنگ زدگی برای میلگرد است که برای مقاوم سازی ساختمان به جای میلگرد فولاد کربن استفاده می‌شود. استفاده از میلگرد ضد زنگ، هیچ نوع خوردگی را در ساختار میلگرد به وجود نمی‌آورد.

6. میلگرد گالوانیزه

از نظر میزان مقاومت برای میلگرد گالوانیزه، دارای روند صعودی است. میلگرد گالوانیزه، در برابر زنگ زدگی استحکام بالایی دارد. از این نوع میلگرد، برای شرایط آب و هوایی مرطوب استفاده می‌شود. البته از نظر هزینه، اندکی گران و مقرون به صرفه نیستند.

9

7. میلگرد فایبر گلاس

میلگرد فایبرگلاس، به هیچ عنوان دارای خمش مناسب نیست. البته ماده مورد مصرف برای تولید آن، فیبر کربن است. اما نکته مثبت در مورد میلگرد فایبرگلاس، عدم پوسیدگی آن است. این مدل از میلگرد، در برابر انواع معرفی شده آن، دارای هزینه بسیار سنگینی است.

خرید میلگرد با توجه به نوع و گرید آن، شاخص هزینه‌ای متفاوتی را به خود اختصاص داده است. قیمت میلگرد، با توجه به مشخصات آن، نسبت به هزینه نهایی تخمین زده می‌شود.

فاکتور‌هایی که در قیمت میلگرد اصفهان، نقش تعیین کننده دارند عبارتند از:

  • اندازه
  • استاندارد
  • وزن برای هر شاخه
  • تولید کننده

البته هنوز برای برخی از سازه‌ها، از تیرآهن نیز استفاده می‌کنند. خرید تیرآهن به نسبت میلگرد، هزینه مقرون به صرفه‌تری دارد. با نوسانات موجود در بازار، هزینه خرید تیرآهن، روند صعودی را به خود گرفته است.

در حال حاضر بنگاه سپاهان آهن به صورت تخصصی در حوزه‌ی خرید و فروش انواع میلگرد و تیرآهن فعالیت می‌کند، برای استعلام قیمت میلگرد و تیرآهن می‌توانید از طریق شماره‌ی 03137474066 تماس بگیرید.