ورق سیاه چه کاربردی در خودروسازی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

اگر بخواهیم به نقش ورق فولادی در خودروسازی اشاره کنیم، باید از ورق سیاه و انواع ورق‌های سرد نام ببریم که خود ورق‌های سرد، محصول ورق سیاه محسوب می‌شوند. تولید خودرو بدون ورق سیاه و محصولات آن غیرقابل تصور است و فولاد در این زمینه نیز نقش مهمی را در زندگی بشر بازی می‌کند.

در این مقاله به کاربردهای ورق سیاه و محصولات آن در صنعت خودروسازی اشاره شده است. پیش‌نیاز آشنایی با این کاربردها، آشنایی با ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، نبشی و ناودانی و نحوه تولید آن‌ها است که به ترتیب در مورد آن‌ها می‌خوانید:

1.ورق سیاه چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

ورق سیاه یکی از مقاطع فولادی تخت است که با استفاده از اسلب فولادی ساخته می‌شود. ورق سیاه یک مقطع فولادی میانی محسوب می‌شود، چرا که با استفاده از آن انواع ورق‌های سرد، قوطی، انواع پروفیل و حتی نبشی و ناودانی را تولید می‌کنند. علت نام‌گذاری این مقطع فولادی به این نام، حرارت بالای فرایند تولید آن است که منجر به سیاه شدن سطح آن می‌شود.

برای تولید ورق سیاه، اسلب فولادی را در کوره حرارت می‌دهند و سپس با استفاده از غلتک‌های متعدد، به‌مرور ضخامت آن را کاهش و طول آن را افزایش می‌دهند. در انتها نیز عملیات پوسته گیری و برش روی آن انجام می‌شود. ورق سیاه هم به‌صورت شیت و هم به‌صورت کویل از خط تولید خارج می‌شود که هر کدام از انواع آن، کاربردهای خاص خود را دارند. تولیدکنندگان ورق سیاه هر 2 نوع ورق سیاه شیت و کویل را در عرض‌های استاندارد 1000 تا 2000 میلی‌متری تولید می‌کنند؛ به همین دلیل اگر به دنبال عرض‌های خارج از این استاندارد هستید، باید ورق برشی بخرید. قیمت ورق سیاه برش خورده، کمی از قیمت ورق سیاه استاندارد بالاتر است.

5

2.کدام‌یک از محصولات ورق سیاه بیشترین کاربرد را در خودروسازی دارند؟

ورق گالوانیزه و ورق روغنی، پرکاربردترین محصولات ورق سیاه در خودروسازی  هستند. برای تولید هر 2 ورق، ابتدا ورق سیاه را پوسته زدایی و اسید شویی کرده و سپس تحت کشش قرار می‌دهند تا علاوه بر رفع عیوب ظاهری، خواص فیزیکی و مکانیکی آن اصلاح شود. پس از آن، ورق اسید شویی شده وارد خط تولید ورق گالوانیزه یا ورق روغنی می‌شود.

نبشی و ناودانی نیز از  دیگر محصولات ورق سیاه هستند که در ساخت خودرو به کار می‌روند.

ورق روغنی و ورق گالوانیزه چگونه تولید می‌شوند؟

برای تولید ورق روغنی، ورق سیاهی که در مخلوط اسید کلریدریک غوطه رو شده را به‌صورت آبشاری شستشو می‌دهند و سپس آن را در چند مرحله تحت کشش، شستشوی الکترولیتی و باز پخت مجدد قرار می‌دهند.

برای تولید ورق گالوانیزه نیز ورق سیاه اسید شویی شده را در محلول روی مذاب غوطه‌ور می‌کنند و پس از خشک شدن، برش می‌زنند. به فرایند افزودن فلز روی به ورق سیاه، گالوانیزاسیون نیز می‌گویند که این فرایند، به‌صورت سرد و با استفاده از الکترولیز نیز انجام می‌شود. البته کیفیت ورق گالوانیزه گرم، به‌مراتب از ورق گالوانیزه سرد بیشتر است و لایه روی ضخیم‌تری نیز دارد.   

همچنین ورق گالوانیزه مقاومت بیشتری نسبت به ورق روغنی در برابر خوردگی دارد و به همین دلیل، قیمت ورق گالوانیزه  از قیمت ورق روغنی بالاتر است.

نبشی و ناودانی چگونه ساخته می‌شوند؟

نبشی و ناودانی به دو روش فابریک و پرسی ساخته می‌شوند که برای تولید نبشی و ناودانی فابریک، از فرایند نورد گرم و ذوب کردن شمش فولادی استفاده می‌کنند، در حالی که ماده اولیه نبشی و ناودانی پرسی، ورق سیاه است. برای تولید این نوع از نبشی و ناودانی، ورق سیاه را در دمای محیط و با استفاده از دستگاه پرس خم می‌کنند.

6

3.ورق سیاه و محصولات آن چه کاربردی در خودروسازی دارند؟

تا دهه 80 میلادی، ورق سیاه پرکاربردترین ورق فولادی در صنعت خودروسازی بود اما بسیاری از مهندسان شاغل در این صنعت، با چالش‌های مربوط به کاربرد این ورق مثل زنگ‌زدگی و پوسیدگی، درگیر بودند. این زنگ زدن و پوسیدن منجر به کاهش عمر مفید خودرو می‌شد و مشکلات ضمانت کالا را به دنبال داشت.

 

کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی چیست؟

 در دهه 80 میلادی، خودروسازان ژاپنی تصمیم گرفتند تا از ورق گالوانیزه در ساخت بدنه و شاسی خودرو استفاده کنند. این نوآوری، صنعت خودروسازی را متحول کرد و باعث شد که خودروسازان بتوانند دوام محصولات خود را گارانتی کنند. در حال حاضر، 80 درصد بدنه و شاسی خودروهای امروزی، از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود.

کاربرد ورق روغنی در خودروسازی چیست؟

کاربرد ورق روغنی در خودروسازی، کمی با کاربرد ورق گالوانیزه در این صنعت متفاوت است. از ورق روغنی نیز در ساخت بدنه خودرو استفاده می‌شود، اما تعداد تولیدکنندگانی که برای تولید بدنه و شاسی، ورق روغنی را به ورق گالوانیزه ترجیح می‌دهند، چندان زیاد نیست. ورق روغنی بیشتر برای ساخت قطعات زیرین خودرو کاربرد دارد.

کاربرد نبشی و ناودانی در خودروسازی چیست؟

نبشی و ناودانی نیز بیشتر نقش اتصال بین قطعات مختلف را در ساخت شاسی خودرو بازی می‌کنند. کاربرد ناودانی در خودروسازی به‌مراتب بیشتر از نبشی است و نقش مهمی در ساخت فریم خودرو دارد.  

چگونه می‌توانید ورق سیاه و محصولات آن را بخرید؟

برای خرید ورق سیاه با سایر محصولات آن مثل ورق روغنی و ورق گالوانیزه می‌توانید از روش‌های مختلفی مثل خرید از بورس کالا، درب کارخانه یا خرید اینترنتی اقدام کنید. خرید از درب کارخانه و بورس کالا، شباهت زیادی به یکدیگر دارند و در صورت انتخاب این 2 روش، باید خودتان را با چالش‌هایی مثل کاغذبازی‌های اداری و برنامه‌های زمان‌بندی ارسال کارخانه‌ها که معمولاً بلندمدت است، هماهنگ کنید.

برای خرید اینترنتی نیز می‌توانید به سایت‌هایی مثل آسرون مراجعه کنید. بزرگ‌ترین مزیت خرید از این سایت، قیمت‌های منصفانه آن است که با نگاهی به قیمت ناودانی آسرون، به این موضوع پی خواهید برد. همچنین ارسال مقاطع فولادی خریداری شده از این سایت، معمولاً بین 1 تا 7 روز کاری طول می‌کشد. 

در این مقاله، با مهم‌ترین مقاطع فولادی به کار رفته در صنعت خودروسازی آشنا شدید. تمامی این مقاطع با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شوند  و دانستن این نکته، احتمالاً شما را به این نتیجه می‌رساند که این مقطع فولادی، چه نقش مهمی را در زندگی روزمره انسان بازی می‌کند. چرا که صنعت ساختمان‌سازی نیز به‌شدت به این مقطع فولادی وابسته است.