بهترین روش مطالعه دروس در امتحانات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روش درس خواندن در زمان امتحانات در بین دانش آموزان یکسان نمی باشد ولی بیشتر آنها در پی آن هستند که بتوانند درست درس بخوانند و در امتحانات موفق شوند اگر درست مطالعه کنند چهار مزیت اساسی زیر را برای آنها در پی دارد:

  1. کاهش زمان مطالعه
  2. افزایش میزان یادگیری
  3. تثبیت مطالب آموخته‌شده
  4. یادآوری آثار مطالب آموخته شده

کتاب جزوه یا درسنامه؟ کدام یک از اهمیت و اولویت بیشتری دارد؟

اینکه شما برای یک درس کتاب یا جزوه را بخوانید بستگی دارد که نوع آن درس چی باشد اگر جزو دروس خواندنی و حفظی باشد نیازی به جزوه و بقیه چیزا ندارید و همون خواندن کتاب درسی به شما کمک میکند یعنی اولویت اول شما باید خواندن کتاب درسی باشد و نیازی نیست درسنامه و جزوه را بخوانید و اگر روی کتاب درسی مسلط باشید کفایت می کند به شرطی که خط به خط کتاب درسی را بلد باشید.

اما اگر درس تو جزو دروس تمرینی طبقه بندی شده باشد یعنی دروسی مانند ریاضی و فیزیک ، باید کتاب درسی را در حد حل کردن تمرین های داخل آن مسلط باشیم و باید یک بازه مطالعه مخصوص حل تمارین کتاب درسی در برنامه خود قرار بدهید.

مطالعه با حل تمرین همزمان اهمیت دارد و قرار نیست اول همه درس ها را پشت سر هم بخوانید و بعد برید تمرین حل کنید و هم تست بزنید. هر درسی که مطالعه می شه بهتره همان موقع تمرین هایش حل بشود و برایش تست بزنید . برای همین ، ما در ادامه تمامی مراحل مطالعه یک درس را برای شما آورده ایم :

مراحل مطالعه در دروس خواندنی :

  • مطالعه کتاب درسی
  • رد پا گذاری در کتاب درسی
  • مطالعه به روش گلوله برفی
  • حل تست های آموزشی خط به خط کتاب درسی
  • حل تمرین و نمونه سوالات امتحانی

مراحل مطالعه در دروس تمرینی

 

  • مطالعه جزوه یا درسنامه
  • حل تمرین های آموزشی داخل جزوه یا درسنامه
  • حل تمرین های کتاب درسی
  • تیپ بندی و خلاصه نویسی
  • حل تست های تحلیلی در بسته های 3تایی

طلایی ترین نکات درس خواندن در شب امتحان

1. به مدت ۳۰ دقیقه پشت سرهم درس بخوانید

ذهن انسان طوری برنامه ریزی شده است که مطالبی را که در ۱۵ دقیقه اول و ۱۵ دقیقه آخر مطالعه میکنیم را بهتر درک می کند و ممکن است مطالب بین این دو ۱۵ دقیقه را به زودی فراموش کنید پس بهتر است در بازی های ۳۰ دقیقه ای درس بخوانید.

2. بین هر نیم ساعت کمی استراحت کنید

استراحت ۵ دقیقه ای بین بازی های ۳۰ دقیقه ای تمرکزتان را افزایش می دهد می توانید از تایمر استفاده کنید که تایم استراحتتان بیشتر شود.

3. یک مکان مشخص داشته باشید

بهتر است در یک اتاق خلوت پشت میز مطالعه بنشینید تا تمرکزتان حفظ شود.

4. استفاده از گوشی و لپ تاپ ممنوع

بهتر است تا حد ممکن با کتاب دفتر خودکار و مداد درس بخوانید و از لپ تاپ و تلفن همراه اجتناب کنید. اگر جزواتتان الکترونیکی است می توانید قبل از شروع درس خواندن آنها را پرینت بگیرید.

11

رعایت نکات زیر می تواند راهنمایی بسیار خوبی برای مطالعه شما در زمان امتحان باشد تا بهترین نتیجه را از امتحانات تون بگیرید پس با ما همراه باشید:

یک تهیه برنامه مدون در طول امتحانات برای درس خواندن

برای مطالعه و درس خواندن خود برنامه داشته باشید ، اگر بدون برنامه مطالعه کنید نتیجه ای جز سردرگمی و آشفتگی در بر ندارد. اگر شما برنامه صحیح برای مطالعه خود داشته باشید باعث میشود تا زمان خود را مدیریت کنید و از وقتی که دارید استفاده مفیدتری داشته باشید و انرژی کمتری در درس خواندن خود مصرف کنید.

پشت سر هم مطالعه نکنید

اگر شما پشت سر هم مطالعه کنید ، میشه گفت از مطالعه بیزار می شوید. اینکه شما برای امتحانات زمان بسیار کمی دارید دلیل خوبی برای حذف زمان استراحت و تفریح از برنامه‌تان نمی باشد و اگر بدون استراحت درس بخوانید موجب خستگی ذهن و کاهش تمرکز میشود. در ضمن چند ساعت درس خواندن مداوم نه تنها مفید نبوده بلکه به حافظه کوتاه مدت از فرد نیز آسیب می رساند.

 یادداشت برداری

یکی از نکات بسیار خوب برای درس خواندن ، خلاصه نویسی و یادداشت‌برداری می باشد یعنی زمانی که شما هر مبحثی را مطالعه کردید حتما یادداشت برداری از آن بخش را فراموش نکنید و وقتی هر مبحث را به پایان برده یادداشتهای خود در آن بخش را مطالعه کنید تا مطالب در ذهن شما تثبیت شود.

مدیریت زمان

یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید مدیریت زمان در مطالعه صحیح دروس مخصوصاً در ایام امتحانات است. یعنی حداکثر زمانی که فردی می‌تواند روی مطلبی تمرکز کند ۳۰ دقیقه بیشتر نیست و به دنبال هر ۳۰ دقیقه مطالعه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به خود زمان استراحت بدهید و مجدداً همین را از سر بگیرید و بهتر است برای مطالعه هر مبحث یک محدوده زمانی مشخصی را برای خود تعیین کنید ، البته توصیه می شود در زمان استراحت و فعالیت هایی که نیاز به تمرکز ذهن دارند پرهیز کنید چرا که باعث کاهش تمرکز در زمان مطالعه می شود

حذف عوامل بیرونی برهم زدن حواس و دقت در مطالعه

اگر شما در مکان هایی که وسایل تفریحی نظر تلویزیون و پیدا وجود داشته باشد مطالعه کنید سبب می‌شود تا حواس شما پرت شود و تمرکز کافی برای مطالعه نداشته باشید.

عدم شتابزدگی در درس خواندن و پرهیز از تندخوانی

شما وقتی با شتاب درس می خوانید و برای تمام کردن فصل های کتابتان خیلی عجله می کنید ، نباید توقع دادن یک امتحان خوب را از خود داشته باشید.

داشتن خواب کافی

خیلی از دانش‌آموزان فکر می‌کنند اگر شب امتحان تا صبح بیدار مانده و درس بخوانند میتوانند کتاب را تمام کرده و به امتحان برسند اما این یک تصور کاملا اشتباه می باشد زیرا مغز انسان بر اثر کم خوابی و عدم استراحت کافی آسیب می‌بیند ، مغزمان با خواب خود را بازسازی می‌کند. مغز پس از دریافت اطلاعات نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه موثر بر آن است.

اجتناب از خوردن غذاهای سنگین و پر چرب قبل از مطالعه

حتماً چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمایید زیرا پس از صرف غذا جریان خون برای کمک به هضم غذا ، متوجه دستگاه گوارش میشود ، لذا خونرسانی مغز کاهش می‌یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته می‌شود. توصیه می‌شود در ایام امتحانات از خوردن غذای قندی و نشاسته دار کمتر استفاده شود مخصوصا نوشابه‌های گازدار.

البته باید این نکته را یادآوری کرد که هرچه از اوایل سال تحصیلی مطالعه را زودتر شروع کنید به همان اندازه در ایام امتحانات وقت کافی برای مرور مطالب را دارید و امتحان موفق تری خواهید داشت. یادگیری ناقص و عدم مطالعه در طول ترم موجب استرس دانش آموز در امتحانات می شود.

پس تا دیر نشده باید مطالعه خود را شروع کرده و فقط به ایام امتحانات موکول نکنید. نکته دیگر، مطالعه نمونه سوالات دوره های قبل است که بهترین منبع در کنار کتابهای درسی می باشد. داشتن ایمان و توکل برخدا ، آرامش درونی و رعایت نکات گفته شده مواردی هستند که به شما در موفقیت در امتحانات کمک میکنند.

منبع : وبسایت آموزشی درس جت