مسافرت کنید و چرخ اقتصاد را بچرخانید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

چقدر دوست دارید به نقاط مختلف ایران و جهان سفر کنید؟ برای سفرهای کوتاه و یا طولانی مدت چقدر هزینه پرداخت می‌کنید؟ رزرو هتل و محل سکونت برای چند روز، تهیه غذا، خرید سوغات و مواردی از این دست، همگی هزینه‌هایی هستند که در طول سفر با آن‌ها روبرو هستیم. حالا بیایید به شکل دیگری به موضوع نگاه کنیم. اگر شهر شما یک شهر توریست پذیر باشد، چقدر از حضور گردشگران می‌توانید درآمدزایی داشته باشید؟

حقیقت این است که صنعت توریسم و گردشگری در چرخه اقتصاد اهمیت بسیار بالایی دارد و به عبارتی نیروی محرکه توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود. به همین دلیل کشورهای مختلف تلاش می‌کنند که در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشند و با ارائه جذابیت‌های مختلف، مردم را از اقصی نقاط جهان به سمت جاذبه‌های دیدنی دعوت کنند.

باوجود اینکه این صنعت مزایا و معایب مختلفی در پی دارد؛ اما در ادامه این صفحه قصد دارم مزیت‌های آن را  در مسیر اشتغال‌زایی و بهبود شرایط اقتصادی را بررسی کنم. همچنین به این موضوع می‌پردازم که نقش ما در بهبود صنعت گردشگری تا چه حد است و چگونه می‌توانیم به آن کمک کنیم.

تاثیر گردشگری بر اشتغال‌زایی

برای بررسی این موضوع نیاز به دلایل علمی و آمارهای واقعی و دقیق داریم که خوشبختانه مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. جالب است بدانید که گردشگری در صورتی مه تبدیل به صنعتی پایدار و قوی شود، تاثیرات مطلوبی در توسعه اقتصادی دارد.

اعداد و ارقام آمارهای شورهای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که تنها در سال 2015 این صنعت توانسته بیش از 107 شغل در جهان ایجاد کند. در عین حال پیش‌بینی می‌شود که توانمندی این صنعت در ایجاد اشتغال به حدی است که تا سال 2026 می‌توانیم شاهد ایجاد 370 میلیون شغل جدید در دنیا باشیم. اما موضوع این است که همه کشورها به اندازه یکسان از ایجاد اشتغال در این صنعا سود نمی‌برند. به عبارت دیگر کشورهایی طعم شیرین رونق اقتصادی و اشتغال‌های نو را دریافت می‌کنند که در جهت پویایی این صنعت تلاش کردند. بیایید نگاهی کوتاه به چند کشور مطرح در این زمینه بیاندازیم.

کشورهای موفق در صنعت توریسم

از بین کشورهای اروپایی که در این زمینه موفقیت‌های زیادی کسب کردند، فرانسه در رتبه بالایی قرار دارد. سالانه 80 میلیون توریست از این کشور بازدید می‌کند. همچنین بعد از فرانسه، اسپانیا رتبه‌خوبی دارد و سالانه پذیرای بیش از 60 میلیون گردشگر خارجی است. هرکدام از این گردشگران به معنای ورود حداقل 1000 دلار به چرخه اقتصادی هستند. رقمی که در مجموعه به‌راحتی می‌تواند چرخ‌های سنگین یک اقتصاد را با سرعت بچرخاند.

با نگاهی به اطراف خود نیز می‌بینیم که ترکیه تبدیل به یکی از کشورهای توریست پذیر بسیار قدرتمند شده است. آمارهای جهانی هم نشان می‌دهند که این کشور با حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی خود در کنار جاذبه‌های تاریخی توانسته اقتصاد خود را با تکیه به این صنعت پیش ببرد.

کشور چین هم به‌عنوان موفق‌ترین کشور در صنعت توریسم در آسیا به حساب می‌آید و در طول سال بیش از 54 میلیون گردشگر را جذب می‌کند. همچنین هنگ‌کنگ و تایلند نیز در رتبه‌های شانزدهم و هجدهم جهان در زمینه گردشگری قرار دارند. کشور عربستان نیز به دلیل موقعیت مذهبی خود در جهان، سالانه بیش از 11 میلیون گردشگر از تمام جهان جذاب می‌کند که این افراد، درآمدزایی بسیار زیادی برای عربستان به همراه می‌آورند. اما یک سوال مهم، ایران در کجای این داستان قرار دارد؟

ایران و گردشگری

ایران با برخورداری از تنوع بسیار وسیع جغرافیایی و شرایط چهار فصل، اکوسیستمی متنوع و جذاب دارد که گونه‌های مختلف گیاهی و پوشش خاک را برای آن به ارمغان آورده است. در عین حال قومیت‌های مختلف با تنوع در جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، تاثیر زیادی در افزودن به جلوه‌های بصری آن دارند. اما باوجود این حجم از زیبایی و جاذبه‌های مختلف گردشگری، هنوز هم ایران در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

در این میان با استفاده از تدابیر درست، منطقی و اصولی می‌توان ایران را از شرایط نامناسب در صنعت گردشگری خارج کرد. رونق دادن به بوم گردی، تبلیغات درست و هوشمندانه در رسانه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و قدرتمند در زمینه معرفی محصولات فرهنگی و غذایی و صنایع شهر و استان‌های مختلف، بخش کوچکی از این اقدام مهم است.

8

در عین حال هرکدام از ما به‌عنوان یک ایرانی می‌توانیم گامی مهم و اثرگذار در بهبود شرایط صنعت گردشگری برداریم. به عبارت دیگر قبل از مسافرت به کشورهای دیگر و دیدن جاذبه‌های گردشگری آن‌ها، به ایران سفر کنیم. نقاط مختلف آن را ببینیم و با آداب ورسوم و فرهنگ‌های غنی و متفاوت آن آشنا شویم.

 شاید هزینه‌هایی که هرکدام از ما در طول سفر انجام می‌دهیم در کمک به حرکت این چرخه ناچیز به نظر برسد؛ اما انتخاب ایران از طرف همه ما برای تعطیلات تابستانی و یا فصل‌های دیگر، حرکت خوبی برای قدرت دادن به چرخ‌های این صنعت پول‌ساز خواهد بود.

مزایای گردشگری در ایجاد اشتغال

گردشگری به شکل موثری فرصت‌های کاری جدید در شهرها ایجاد می‌کند. علاوه بر آن با ایجاد اشتغال برای زنان، جوانان و کارگران مهاجر از این مسیر می‌توان، می‌توان جوامع روستایی را قدرتمند کرد و از مهاجرت آن‌ها به شهرهای بزرگ جلوگیری نمود. این سیستم به بهبود در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند کشاورزی، ساخت و ساز، زیرساخت‌ها و صنایع دستی، به‌صورت غیرمستقیم برای افراد شاغل در این عرصه‌ها نیز ایجاد شغل می‌کند.

همچنین همه شهرها و روستاها می‌توانند به درآمدهای محلی نیز دست پیدا کنند. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌ها، آموزش حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف و درنهایت کاهش فقر از مزیت‌های دیگر این صنعت پول‌ساز است.

حضور گردشگران خارجی و باعث تقویت امنیت شغلی کارگران شده و می‌دانند که تا مدت‌های طولانی شغل مناسبی برای تامین درآمد خواهند داشت. علاوه بر آن گردشگران برای خرید سوغات و کالاها و خدمات مصرفی مختلف پول پرداخت می‌کنند که به ازای آن صنایع دستی، کشاورزی و مواردی از این دست نیز با رشد و بهبود روبرو خواهد شد. باتوجه به اینکه این صنعت مزایای متعددی برای رشد اقتصادی  و اشتغال‌زایی در پیش دارد، سوال مهم اینجاست که چطور می‌توان موفقیت در این عرصه را به دست آورد؟

راهکارهای موثر برای موفقیت در صنعت توریسم

کشورهای مختلف روش‌های متعددی برای پیشبرد صنعت گردشگری خود استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها با آداب و رسوم و اعتقادات ما سازگاری ندارد. اما راه بسته نیست و روش‌های خلاقانه و موثر بسیاری هستند که به‌خوبی می‌توانند فرهنگ غنی ایرانی را به نمایش بگذارند و چرخ اقتصاد را باقدرت به چرخش دربیاورد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  1. ارائه  و تولید صنایع دستی خلاقانه و هوشمندانه که در کنار نشان دادن فرهنگ غنی ایرانی، متناسب با خواسته و علاقه‌های گردشگران خارجی باشد.
  2. استفاده از قدرت رسانه‌ها برای نشان دادن جاذبه‌های توریستی و جهانگردی
  3. توجه دقیق به نیازهای گردشگران در زمینه‌های مختلفی مانند امنیت جانی و مالی و همچنین ارائه خدمات مناسب به آن‌ها. به‌طور مثال گردشگران نیاز به دریافت خدمات تلفن همراه و یا خرید شارژ سیم کارت رایتل برای تماس تلفنی دارند. در ابتدای ورود آن‌ها به کشور باید تمام این موارد به‌ظاهر ناچیز و ریز به دقت دیده شود. در جهت رفع آن تلاش کرد.
  4. ارائه خدمات بانکی مناسب و پیشرفته به گردشگران که بتوانند به‌راحتی عملیات انتقال وجه را انجام دهند و در این زمینه با مشکل و مانعی روبرو نشوند.
  5. راه‌اندازی سایت‌های گردشگری و باستان شناسی که به شکل درست و اصولی به معرفی جاذبه‌های تاریخی و قومیتی ایران می‌پردازند.

موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از این خدمات مهم هستند که مسئولان در حوزه این صنعت باید آن را انجام دهند. اما هرکدام از ما به‌عنوان یک ایرانی می‌توانیم با فرهنگ‌سازی و توجه به جاذبه‌های گردشگری کشور خود، گامی موثر در رونق اقتصادی آن برداریم و قدمی هرچند کوچک در مسیر اشتغال‌زایی زنان، جوانان و کارگران ایرانی داشته باشیم.

نظر شما چیست؟ برای مسافرت و گردشگری اولویت شما کجاست؟ ایران یا ....