بررسی انواع استرچ پالت | کدام استرچ پالت برای کار شما مناسب‌تر است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

استرچ پالت دستگاهی است که برای بسته بندی محصولات در کارخانه‌ها به کار می‌رود. این دستگاه چندلایه سلفون (استرچ)  دور محصول می‌پیچد و کمک می‌کند تا محصول در حین جابه‌جایی دچار مشکل نشود. به کمک استرچ پالت می‌توان چند محصول را کنار هم نگه داشت (پکیج) یا از به هم ریختگی یک محصول محافظت کرد. دستگاه استرچ پالت به نام‌های دیگری همچون پالت استرچر، نایلون پیچ، پالت بند و سلفون کش هم شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری هم این است که این دستگاه نایلون (پلاستیک) استرچ را دور پالت می‌پیچد. استرچ در واقع همان نایلونی (سلفون) است که دور محصول پیچیده شده و از ضربه‌ها و آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند. یکی از مواردی که همه ما دیده‌ایم، سلفونی است که دور باکس‌های آب معدنی پیچیده شده است که همان استرچ می‌باشد.

لفاف بسته بندی چیست؟

بسیاری از محصولات، به خصوص خوراکی‌ها، پس از تولید احتیاج به بسته بندی دارند. شکلات، دستمال کاغذی و بسیاری موارد دیگر  را دیده‌اید که توسط یک لفاف در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌شوند. لفاف بسته بندی جنس‌های مختلفی دارد که معروف‌ترین و پرکاربردترین آنها لفاف پی وی سی نام دارد. لفاف پی وی سی به دلیل مقاومت بالا و وزن پایین در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ هزینه پایین لفاف پی وی سی نیز بر محبوبیت آن افزوده است.

تفاوت لفاف و استرچ

استرچ اغلب برای حفظ محصولات هنگام حمل و نقل به کار می‌رود اما لفاف محصول را از میکروب، رطوبت، گرد و غبار و این دست آسیب‌ها دور نگه می‌دارد. در حالت کلی اگر محصولی هم به لفاف احتیاج داشته باشد هم به استرچ کشی، مرحله استرچ کشی باید پس از لفاف صورت گیرد. برخی محصولات هم احتیاجی به لفاف ندارند و برای حفاظت در برابر آلودگی‌ها از استرچ استفاده می‌کنند. در محصولات غذایی معمولاً از لفاف استفاده می‌شود و در برخی لوازم خانگی مانند یخچال و فرش و ... از پالت استرچ استفاده می‌کنند.

دستگاه استرچ پالت

بسته به نوع و حجم و وزن محصولات خود می‌توانید برای راحتی در استفاده از استرچ، از دستگاه استرچ پالت هم استفاده کنید. این دستگاه انواع گوناگونی دارد که پراستفاده‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • دستی
  • صفحه گردان
  • رولی
  • حرارتی

    این دستگاه تنها از نایلون پلی اتیلن به‌عنوان استرچ پالت بند استفاده می‌کند و نسبت به بقیه موارد دورریز کم‌تری دارد و به‌صرفه‌تر می‌باشد.

  • مرغک دار
  • فرودگاهی

2

بهترین نوع استرچ پالت

انواع رایج پالت‌ها عبارت‌اند از: فلز - چوب - پلاستیک

فلز و چوب علاوه بر هزینه بالا، وزن بالایی هم دارند که همین امر موجب افزایش هزینه‌های حمل و نقل می‌گردد. بهترین انتخاب برای پالت، پلاستیک است. خاصیت کششی (stretch) پلاستیک می‌تواند به شما کمک کند تا تمام محصولات با هر شکل و وزنی را پالت بندی کنید. مهم‌ترین ویژگی که هنگام خرید استرچ پالت باید به آن توجه کرد، ضد حریق بودن آن است.

چرا استرچ پالت بند؟

نایلون استرچ تمام نیازهای یک تولید کننده را برطرف می‌کند. برای هر نوع محصولی می‌توان از آن استفاده کرد و محصول را در برابر تمام آسیب‌های ممکن حین حمل و نقل، حفظ می‌کند.

  • وزن پایین
  • شفاف بودن و قابلیت بررسی محصول در هر لحظه
  • حمل و نقل آسان استرچ به دلیل وزن پایین و مقاومت بالا
  • هزینه پایین نسبت به دیگر پالت‌ها
  • مقاوم در برابر اشعه فرابنفش
  • خاصیت چسبندگی و تماس مستقیم با محصول

پالت پلی پروپیلن

پالت‌های پروپیلن، استرچ نیستند! یعنی قابلیت کشسانی ندارند و سفت‌تر از پلی اتیلن می‌باشند، مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و گرما دارند. از پالت‌های پلی پروپیلن مدت بیشتری می‌توان استفاده کرد بدون آن که از مقاومت آن کاسته شود. در کل به خاطر اینکه پلی پروپیلن سفت است از آن در قالب‌ها استفاده می‌کنند و برای ساخت استرچ پالت، پلی اتیلن گزینه مناسب‌تری می‌باشد.

پالت پلی اتیلن

پلی اتیلن نوعی پلاستیک است که انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد. پالت پلی اتیلن به دلیل داشتن برخی ویژگی‌های متمایز، محبوب‌تر از دیگر پلاستیک‌هاست. برترین ویژگی‌های پالت پلی اتیلن عبارت‌اند از:

3

  • وزن پایین

    این ویژگی علاوه بر اینکه حمل و نقل را آسان می‌کند، هزینه‌های آن را هم کاهش می‌دهد.

  • دوام بالا در شرایط محیطی

    شرایط آب و هوا و رطوبت پالت پلی اتیلن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

  • مقاومت شیمیایی

    پالت پلی اتیلن علاوه بر مقاومت در برابر شرایط طبیعی مانند آب و هوا، نسبت به مواد شیمیایی نیز مقاوم است و به سادگی با آنها واکنش نمی‌دهد.

  • مقاوم در برابر شکستگی

    پالت پلی اتیلن، در برابر شکستگی بسیار مقاوم است و برای بسته بندی محصولاتی که لبه‌های تیز دارند بسیار مناسب است زیرا حین حمل و نقل، سوراخ نمی‌شود و آسیبی به کارکنان نمی‌رساند.

  • پاک‌سازی آسان

    در صورتی که پالت پلی اتیلن کثیف شود، به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد و دوباره از آن استفاده کرد.

  • بازیافت

    پلی اتیلن قابل بازیافت است و نکته جالب این است که کیفیت پالت پلی اتیلن بازیافتی، هیچ تفاوتی با کیفیت اولیه ندارد. معمولاً به دلیل مقاومت بالا، پالت پلی اتیلن را بازیافت نمی‌کنند.

کلام آخر

استرچ پالت انواع مختلف دیگری هم دارد که ما در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع آن را به شما معرفی کنیم. شرکت حق گسترش پلاست بزرگ‌ترین تولیدکننده پالت پلی اتیلن در ایران می‌باشد که بسته به نیاز خود می‌توانید استرچ‌هایی با تعداد لایه و ضخامت دلخواه از آن تهیه کنید. این شرکت با تولید انواع استرچ‌های پلی اتیلن به روش سیستم ریخته گری اکستروژن، استرچ‌های 2 لایه ،3 لایه ، 5 لایه با بهترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های روز دنیا با یکنواختی در ضخامت، شفافیت، کشسانی بالا و مقاومت در مقابل سوراخ شدن، در ضخامت‌ها و سایزهای مختلف در صدد رفع نیاز شما مشتریان عزیز می‌باشد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید استرچ پالت یا مشاوره و راهنمایی در خرید می‌توانید به آدرس اینترنتی www.haghgostareshplast.ir مراجعه نمایید.