آشنایی با حقوق مسافران در تاخیر پروازهای خارجی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

همان طور که می دانید گاهی اوقات پروازهای خارجی با کمی تاخیر صورت می گیرد و این تاخیر ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد. اما در چنین مواقعی برای حقوق مسافران در تاخیر پروازهای خارجی قوانینی وضع شده است تا خسارت وارد شده به آن ها به نحوی جبران شود. همان طور که انتظار می رود برای جبران تاخیر در پروازهای خارجی، مبلغی به عنوان جریمه از طرف ایرلاین مرتبط به مسافر پرداخت می شود.

آشنایی با قوانین تاخیر در پروازهای خارجی

اکثر افرادی که سالانه سفرهای هوایی زیادی به خارج از کشور دارند با مشکلاتی که ممکن است در پرواز پیش بیاید مانند تاخیر، آشنا هستند اما از حقوق خود در مقابل خسارت وارد شده اطلاعی ندارند. تفاوتی ندارد که چه نوع بلیطی رزرو کرده اید. حتی مسافرانی که بلیط هواپیما چارتر نیز رزرو کرده اند در صورتی که پرواز آن ها با تاخیر رو به رو شود، ایرلاین باید نسبت به جبران خسارت اقدام نماید.

قانون وضع شده برای تاخیر پروازهای خارجی در سازمان هوایی کشور

طبق قوانین سازمان هوایی کشور حقوق مسافران خارجی در تاخیر پروازهای خارجی متشکل از استانداردها، سیاست ها و ضوابطی است که برای رفتار ایرلاین و پرسنل آن یک الگوی رفتاری مشخص می کند. رعایت این ضوابط و مقررات برای تمام ایرلاین های ایرانی اعم از فرودگاه های مبدا و مقصد الزامی است که هدف از آن تضمین حقوق مادی و معنوی مسافر و احترام به شان و منزلت وی در فرآیند سفرهای هوایی است. این قوانین شامل سه مورد تاخیر در پرواز، ممانعت از سفر و ابطال یا لغو پرواز می شود.

حقوق مسافران در تاخیر پروازهای خارجی

در صورتی که در فرودگاه مبدا بنا بر ساعت پروازی که بر روی بلیت درج شده، پرواز با تاخیر مواجه شود، شرکت هواپیمایی موظف است با رعایت احترام نسبت به اطلاع رسانی درست و مستمر توسط سیستم اطلاعات پرواز در مورد تاخیر اقدام کند. این بخش عمومی مربوط به حقوق مسافران است. اقدامات خصوصی با توجه به میزان تاخیر متفاوت است.

2

تاخیر پرواز بین 2 تا 3 ساعت

در صورتی که بلیط سیستمی و یا بلیط هواپیما لحظه آخری رزرو کرده باشید و در هنگام حضور در فرودگاه متوجه تاخیر شدید، نسبت به میزان تاخیر از مسئولین ایرلاین سوال کنید. چنانچه تاخیر در پروازهای خارجی از 2 ساعت بیشتر شده و تا 3 ساعت ادامه داشته باشد، باید از مسافرین پذیرایی نوع اول (شامل میان وعده از جمله نوشیدنی سرد یا گرم همراه با شیرینی مناسب) صورت بگیرد. البته اجرای این پذیرایی به شرط وجود زمان کافی و عدم افزایش تاخیر انجام می شود.

تاخیر  در پرواز بین 3 تا 5 ساعت

اگر تاخیر در پروازهای خارجی از 3 ساعت بیشتر شده و تا 5 ساعت ادامه داشته باشد، با توجه به امکانات فرودگاه باید به مسافرین پذیرایی نوع دوم (شامل وعده اصلی یعنی صبحانه، ناهار و شام ) ارائه شود. همچنین امکان برقراری تماس به منظور اطلاع رسانی را فراهم کرده و در صورت درخواست مسافر اقدامات لازم را برای اعزام با دیگر ایرلاین ها در صورت وجود همان مسیر پروازی یا اعزام به مقصد مورد نظر از طریق مسیرهای جایگزین انجام شود. چنانچه مسافر از ادامه پرواز منصرف شد، شرکت هواپیمایی موظف به استرداد کامل هزینه بلیط است.

تاخیر  در پرواز بیشتر از 5 ساعت

چنانچه تاخیر در پروازهای خارجی بیشتر از 5 ساعت طول بکشد علاوه بر انجام موارد فوق یعنی پذیرایی نوع اول و دوم باید به منظور جبران خسارت، 20 درصد وجه بلیط را با مسافر بپردازد.

حقوق مسافران در صورت ممانعت از سفر توسط ایرلاین

در صورتی که مسافر با در دست داشتن بلیط هواپیما و ارائه مدارک لازم باز هم ایرلاین به دلیل محدودیت ظرفیت، از پذیرش او در آن پرواز امتناع کند و مسافر به صورت کامل رضایت نداشته باشد، شرکت هواپیمایی مربوطه موظف به استرداد کامل وجه بلیط و اهدای یک بلیط رایگان مشابه همان مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

نا گفته نماند که ارائه بلیط مشابه با توجه به محدودیت های فنی یا عملیاتی و بازرگانی شرکت هواپیمایی در اولین فرصت زمانی انجام می شود. همچنین اگر شرکت هواپیمایی مسافر را با دیگر خطوط هوایی به مقصد برساند، شامل پرداخت هزینه یا مابه التفاوت توسط ایرلاین نمی باشد.

حقوق مسافران در لغو یا ابطال پروازهای خارجی توسط ایرلاین

گاهی اوقات مسافرین پس از اینکه وارد فرودگاه شده و مراحل سوار شدن به هواپیما مانند بازرسی، توزین چمدان و بررسی پاسپورت و ویزا را را پشت سر گذاشته اند، پرواز آن ها به دلایل مختلفی لغو می شود. کنسل شدن پرواز توسط ایرلاین ممکن است به دلایل فنی و یا جوی اتفاق بیفتد.

در صورتی که پرواز اصلی حذف و پرواز دیگری جایگزین شود یا بنا بر دلایل فنی و عملیاتی هواپیما ملزم به برگشت به فرودگاه مبدا باشد یا پرواز باطل شود، مسافر حق دارد وجه کامل بلیط را دریافت کند یا مسیر جایگزین یا برگشت را انتخاب کند. در صورت انتقال مسافر به مقصد با استفاده از سایر خطوط هوایی، مسافر یا ایرلاین موظف به پرداخت ما به التفاوت نیستند.

چنانچه ابطال پرواز از زمان خرید بلیط تا دو هفته پیش از پرواز باشد، شرکت هواپیمایی موظف به استرداد کامل نرخ بلیط است. همچنین در صورتی که ابطال پرواز از دو هفته تا 48 ساعت پیش از پرواز باشد، ایرلاین مربوطه علاوه بر استرداد کامل وجه بلیط باید به منظور جبران خسارت، 20 درصد نرخ بلیت را هم بپردازد.

در صورتی که ابطال از 48 ساعت پیش از زمان پرواز صورت بگیرد، شرکت هواپیمایی موظف به استرداد کامل هزینه و جبران خسارت به میزان 30 درصد از نرخ بلیط است. همین طور ایرلاین باید زمان اطلاع رسانی به مسافران را برای پیگیری و بررسی شکایات ثبت کند.

3

تبصره های مرتبط با حقوق مسافران در تاخیر پروازهای خارجی

اگر به دلیل شرایط جوی هوا یا فورس ماژور فرودگاه های مبدا و مقصد و بروز مشکل در طول مسیر، پروازهای خارجی دچار تاخیر و یا ابطال شوند، ایرلاین ها موظف به ارائه پذیرایی نوع اول و استرداد کامل وجه به مسافرین هستند.

در صورتی که پرواز در ساعت مقرر انجام شود و بین راه به دلایل فنی یا عملیاتی به رمپ برگردد، شرکت هواپیمایی میزان تاخیر را از زمان بازگشت به ترمینال محاسبه کند.

چنانچه پروازی پیوسته با پرواز دیگر در یک بلیط باشد و تاخیر یا ابطالی در پرواز صورت بگیرد، باید تمام قوانین و مقررات پرواز اول در پرواز دوم هم رعایت شود. اما در صورتی که بلیط های مسافر به طور مجزا از دو ایرلاین متفاوت باشد، شامل این مورد نمی شود.

تبصره های مرتبط با وظایف ایرلاین ها در تاخیر پروازهای خارجی

در صورتی که ایرلاین ها پروازهای خارجی را در زمان مشخص شده بر روی بلیط هواپیما، از طریق خطوط هوایی دیگر به مقصد نهایی انجام دهند، موظف به پرداخت خسارت و یا جریمه در تاخیر و ابطال نخواهند بود.

تاخیر متصل به پرواز بعدی و صرفا در اولین پرواز متصل به میزان 180 دقیقه شامل تاخیر و پرداخت خسارت نخواهد بود.

در صورتی که تاخیر در پروازهای خارجی تا 72 ساعت پیش از پرواز به مسافران اطلاع داده شود، میزان تاخیر از زمان جدید محاسبه می شود.