گفتمان امام خمینی برگرفته از نهضت حسینی و عاشوراست ، از این رو تکرار آن در همه لحظه ها و مکان ها موجب حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در روزهایی که بسیاری از افراد درباره شنیدن رادیو یا دیدن تلویزیون تردید داشتند و حتی فتوای احتیاطی صادر می کردند ، امام خمینی از این کانال ارتباطی و اطلاع رسانی بهره مند می شدند . ایشان همیشه به تحلیل و بررسی رادیو های بیگانه می پرداختند و رصد آنچه که دشمن درباره آن دست به عملیات روانی زده بود را بسیار مهم می دانستند. درواقع بنیان گذار جمهوری اسلامی ، درباره تاثیر منفی این برنامه ها بر مردم ایران به خوبی آگاه بودند و می دانستند که باید تصویرسازی و اطلاع رسانی درباره این تحریف ها را از شخص نخست نظام شروع کنند و آن چنان این موضوع را با اهمیت می دیدند ، با وجود آن که عمیقا باور داشتند که تمام ارکان نظام باید در صحنه حاضر باشند و شبهه زدایی کنند اما  تجزیه و تحلیل آن را به شخص دیگری واگذار نمی کردند و خود در صف اول بودند. امروز هم مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر روایت سازی ، بر رصد برنامه های رسانه های بیگانه توجه دارند و معتقدند با بررسی این شبکه ها می توانیم حفره هایی که در جامعه برای سواستفاده دشمن و رسانه های آن وجود دارد را مسدود کنیم .

روزهای سالگرد عروج ملکوتی امام راحل (ره) فرصتی مغتنمی برای امام شناسی است ، در همین راستا  برنامه « امواج شبهه » امروز  مدل های تحریف روش ، منش و نگرش امام خمینی (ره) در رابطه اسلام سیاسی و انقلاب اسلامی توسط رسانه های بیگانه با تاکید بر مدل نظام سازی انقلابی در مقابل سایر مدل های نظام ساز را مورد بررسی قرار می دهد. در این برنامه که به همت سرویس سیاسی رادیو گفت وگو برگزار شد ، دکتر احمد خنجری قمی ، پژوهشگر رسانه و دفاع مقدس و دکتر عبدالله چینی چیان، پژوهشگر رسانه به گفتگو و مباحثه پرداختند که در ادامه مشروح آن را می خوانید ؛

** آقای چینی چیان ، رسانه های دشمن برای تحریف منش و نگرش امام خمینی (ره) از چه شگردهایی بهره می برند و راهکار مقابله با آن چیست ؟

افرادی که امام را دیده اند به خوبی با شخصیت ایشان آشنا هستند و آنهایی که ایشان را ندیده اند در عکس ها و فیلم ها می بینند که ایشان از رادیو جدا نمی شد و اخبار داخلی و خارجی را برای شناخت دشمن و برنامه های آن برای ایجاد انحرافات  رصد می کردند .

* تحریف از ابتدای خلقت وجود داشته است

تمامی ادعا و نظرات با کلام بیان می شود حتی وحی هم از این قاعده جدا نیست . تحریف هم همان گونه که از واژه اش پیداست در برابر سخن و حرف به ایجاد می شود . برای پیشبرد بحث باید سه موضوع را مورد توجه قرار داد ، نخست شیوه های تحریف ، دوم ابزارهای آن و در نهایت شیوه های مقابله با تحریف . از ابتدای خلقت انسان و جامعه ایجاد شد تا امروز که عصر ارتباطات است ، روش های تحریف تغییر نکرده است ، بلکه ابزار و ادبیات دگرگون شده است . افزون بر این که باید بدانیم دشمن چه می کند و چه می گوید و چه پاسخی در برابر آن داشته باشیم ، باید در نظر داشته باشیم که به طور کلی روش مقابله با تحریف این نیست که جمله دشمن را بشنویم و به آن پاسخ دهیم بلکه روش اصلی مقابله ، تکرار حرف حق است ؛ همان گونه که برپایی گسترده نماز و روزه ، از تحریف آن جلوگیری کرد. مقام معظم رهبری در بیست و هشتمین سالروز رحلت امام (ره) درباره تحریف شخصیت ایشان فرمودند ؛ باز هم باید بگوییم و تکرار کنیم و مجال تحریف را از تحریف کنندگان بگیریم. درواقع آنچه که حق است باید پیوسته گفته شود نه این که در یک سال در یک گزارش یا خبر مطرح شود.

دو نوع ابزار برای تحریف وجود دارد که شامل نرم افزار و سخت افزار است . از نوع اول می توان به اتاق های فکر و انسان ها از نوع دوم رسانه ها را نام برد. توجه داشته باشید که تحریف زمانی به صورت پیوسته و اثرگذار خواهد بود که نقطه شروع آن در داخل کشور باشد. یعنی رسانه های معاند بر یک موضوع ایجاد شده در داخل تمرکز می کنند و با مانور و عملیات روانی آن را ادامه می دهند تا شبهه مورد نظر را ایجاد کنند. اگر برنامه ها یک شبکه مانند بی بی سی را از گذشته تا امروز مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که جریان سازی تحریفات از داخل کلید خورده است . یعنی یک شخصیت یا مسئول در ایران سخنی را مطرح کرده است و این شبکه به آن پرداخته است . درواقع یک شبهه که آغاز آن از خارج باشد مانند یک حمله خارجی است و اثر ندارد ؛ همچنان که امام خمینی (ره) هم فرمودند من از خارج ترسی ندارم ، نگرانی من از داخل است . 

* امام خمینی را به 14 خرداد محدود نکنیم

** متاسفانه امام شناسی در کشور ما مناسبتی شده است یعنی ما در همین روزها اقدام به ساخت برنامه می کنیم که مطمئنا نقطه ضعف ماست.

چینی چیان : دقیقا همین طور است. این موضوع درباره امام حسین و عزاداری عاشورا هم صادق است . انقلاب ، امام خمینی (ره) و جریان های وابسته به آن ، همیشگی  است و در لحظه لحظه زندگی ما وجود دارد .درواقع دشمن لحظه ای از دشمنی دست نمی کشد و ما هم هر آن باید آمادگی ایستادگی داشته باشیم . این که بنیان گذار انقلاب اسلامی سالها پیش موضوعی را بیان کرده اند به این معنا نیست که در همان نقطه زمانی و مکانی پایان یافته است ، بلکه آن سخنان باید به گوش مردم امروز و جوانان عصر حاضر برسد تا بتواند جهت دهی درست داشته باشد.

** نهضت مبارزه انقلاب که امام راحل آن را آغاز کردند ،  یک جنبش و روش حسینی است .اگر در طول سال درباره گفتمان امام حسین (ع) بحث کنیم و آن را درک کنیم ، مطمئنا به راحتی انقلاب و قیام امام راحل را خواهیم فهمید.

چینی چیان : نهضت حسینی ، انقلاب اسلامی و هر کلام و جریان حقی نیازمند تکرار است ، مناسبتی نیست و نیازمند تفکر شبانه روزی است . به معنای دیگر قیام عاشورا و انقلاب اسلامی رویدادی نیست که در سال 57 رخ داده و تمام شده باشد .

* تدابیر امام خمینی برای حفاظت از انقلاب

** آقای خنجری ، بخشی از عمر با برکت امام راحل (ره) با جنگ تحمیلی همزمان است یعنی دفاع مقدس در ایران جریان داشت و رهبری و هدایت ایشان بود که در برابر اتحاد بیشتر کشورهای دنیا بر علیه ایران کارساز و منجر به نتیجه جنگ و پیروزی جبهه اسلام شد. از آنجایی که دشمن تلاش می کند نقاط قوت یک کشور را تخریب کند از زاویه جنگ وارد شد و یکی از تحریفاتی که درباره شخصیت امام (ره ) انجام داد ناظر به رابطه امام با دفاع مقدس است .شما این جریان سازی را چگونه ارزیابی می کنید؟

همان گونه که مستحضرید جنگ ایران و عراق یک نبرد متعارف نبود ، به عبارت دیگر یک تبانی بین المللی بر ضد انقلاب نوپای اسلامی بود. در این شرایط بود که رهبری پیامبرگونه امام خمینی به مدد ملت ایران آمد. ملتی که  با رهبری امام (ره )در برابر سلطه جویی امریکا و نظام سرسپرده پهلوی به پاخواست و تصمیم گرفت سرنوشت خویش را با دستان خود رقم بزند و نمی خواست دیگران بر آنها حکومت کنند. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، نظام سلطه ، استقلال ایران اسلامی را برنتابید و شعار بنیادی " استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی " که رهبری و مردم سر می دانند را خلاف مواضع و منافع خود می دید. امام خمینی از این دشمنی به خوبی آگاه بود و می دانست دشمن مشکلات و چالش هایی برای ملت ایران رقم خواهد زد ، از این رو ایشان در برابر تهدیداتی که متوجه ملت ایران بود ، چاره اندیشی کردند. بخشی از این تدابیر به پیش از جنگ تحمیلی باز می گردد . در همین راستا امام راحل برای این که نظام از شاکله دفاعی مناسب برخوردار باشد ، نخستین کسی بود که از ارتش حمایت کرد و فرمود « تضعیف ارتش ، تضعیف اسلام است » . تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اردیبهشت سال 1358 یکی دیگر از اقدامات امام (ره) برای صیانت از انقلاب و دستاوردهای آن بود. سومین گام ایشان ، دستور تشکیل ارتش 20میلیونی مردمی در آذر سال 1358 بود . از آنجا که این اقدام پیش از آغاز جنگ انجام شد می توان دوراندیشی و درایت ایشان در برخورداری انقلاب اسلامی از پشتیبانی و دفاع مردمی را دید . چهارمین تدبیر امام خمینی در سال های پس از پیروزی انقلاب ، آگاهی بخشی به مردم انقلابی نسبت به دشمنان است . 

* پیش بینی امام درباره پشتیبانی امریکا از صدام

موضوع قابل توجه در بیانات امام (ره) آینده نگری ایشان است . در 21 شهریور سال 59 ایشان نقش امریکا در تحریک و آماده سازی رژیم بعثی برای حمله به ایران گوشزد می کنند و پس از آن هم دائما بر دخالت و پشتیبانی امریکا در جنگ ایران و عراق تاکید داشتند. در هر حال ، این جنگ نامیمون به سرکردگی امریکا در غرب و شوروی در شرق و کشورهای هم پیمان که نظام آنها همچون پهلوی ، سرسپرده به غرب بود ، شکل گرفت .

* روش های اصلی تحریف امام خمینی در رسانه های بیگانه

** آقای چینی چیان ، دشمنان با استفاده از امپراطوری رسانه ای خویش ، قابی از امام راحل می سازند که تصویری کاملا متضاد با ایشان به مردم نمایش داده می شود . از نظر شما از چه شگردهای رسانه ای برای تحریف اندیشه ها و چهره امام ( ره ) بهره می برند ؟

در طول  زمان ابزارها تغییرات بسیار زیادی داشته است . در گذشته ابزار رسانه ها تنها گفتار دهان به دهان بود و ایجاد شایعه راهکار اصلی بود اما امروز ابزارها متفاوت و متکثر است و در اختیار همگان قرار دارد و مصادیق زیادی دارد که باید شناسایی شود . ما مسلمان هستیم و باید قرآن را به عنوان کتاب استراتژی و دکترین دوست و دشمن شناسی  بپذیریم . خداوند در این کتاب مجید چندین روش برای شناسایی دشمن آورده است و تا کنون روشی غیر از این موارد ندیده ام . درواقع معتقدم روش ها تغییر نکرده است ، این ابزارها هستند که در طول زمان دگرگون شده اند. کتمان یا مخفی کردن که امروز به آن سانسور می گویند یکی از شایع ترین روش های رسانه ها برای تحریف است. در قرآن هم تاکید شده است برخی از دشمنان ، سخن حق را کتمان می کنند. رسانه های معاند با پنهان کردن سخنان و مواضع امام (ره) سعی در ایجاد تصویری غیرواقعی از ایشان دارند .روش دوم دشمن ، تحریف کلمه از موضع خودش است. این تکنیک در رسانه های معاند ، راجع به امام (ره) بسیار استفاده شده است و از گذشته جز سیاست های یهود بوده است . خداوند در قرآن می فرماید : " بعضی از یهودیان ، کلمه را از موضع آن تغییر می دهند " . برای نزدیک شدن ذهن مخاطبان به این موضوع مثالی را بیان می کنم . به عنوان مثال ، خداوند می فرماید از اولوالامر اطاعت کنید .دشمن نمی تواند این آیه را تغییر دهد ، بنابراین به گونه ای دیگر تحریف را انجام می دهد و می گویند اولوالامر کسی است که حاکم باشد و تفاوتی ندارد حاکم تمریکا یا سعودی باشد .روش دیگر برای تحریف این است که کلمه را پس از آن که در موضع خود نشست تغییر می دهند .رسانه های معاند از این روش برای جنگ ، انقلاب و رهبری امام (ره) بسیار استفاده کرده اند. در همین راستا امام صادق (ع)فرمودند : بسیاری از مردم نزد ما می ایند و سخنان و احادیث را از زبان ما می شنوند اما به محض این که خارج می شوند به گونه ای دیگر آن را بازگو می کنند. از جمله تکنیک های دشمن ، پوشاندن لباس حق به باطل است یعنی آنچه که امام می گوید را به صورت باطل جلوه دهند . آخرین شگردی که می خواهم درباره آن گفتگو کنیم ، « ایجاد تشکیک در اصل سخن » است . این موضوع را درباره وحی در طول تاریخ شاهد هستیم که کافران عنوان می کنند که خداوند چیزی را به انسان نازل نکرده است . در این باره می توان نامه امام خمینی درباره نهضت آزادی را عنوان کرد که به سرعت در بی بی سی منتشر شد و روزها درباره آن مانور خبری تهیه شد.

** آقای خنجری ، روش های تحریف گفتمان امام خمینی را بیش تر تشریح کنید.

دشمن از تحریف انقلاب و امام دست بر نمی دارد و به این منظور اتاق های فکر متعدد ایجاد کرده است تا از صدور این پدیده و برکت تاریخی هم جلوگیری کند . حتی تلاش دشمن این است که انقلاب  و نظام اسلامی دچار نابودی از درون شود . در این میان نفوذی ها با شناسایی نقاط ضعف کشور ، برای اجنبی ها راه را باز می کنند . نخستین موضوع برای شناخت امام ، دسترسی به نسخه درست و حقیقی و تحریف نشده از سخنان ایشان است . امام (ره) همواره تاکید داشتند که صوت و تصویر صدا و سیما سند و معیار اصلی برای بیانات ایشان است .  امروزه رسانه ها با شکل و ترکیبی نوین خود را نشان می دهد . امام خمینی در روند انقلاب و در جریان آگاه سازی و رهنمود دادن از رسانه بهره می گرفتند. در جریان تبعید ایشان به فرانسه ، گردهمایی رسانه های بین المللی در کنار ایشان نقش بسیار مهمی در شکل گیری انقلاب اسلامی داشت .

برای آن که ما از تحریف دشمنان در امان باشیم و بر عملکرد آنها اشراف داشته باشیم باید رسانه های خود را ساماندهی کنیم . در این روزها که فضای مجازی سرآمد تمامی رسانه هاست باید از بستر موجود بهره حداکثری را در زمینه اطلاع رسانی داشته باشیم. 

برنامه امواج شبهه که گفتگوی تخصصی پیرامون ماهیت شناسی رسانه های معاند فارسی زبان است ، روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 16 به مدت 60 دقیقه به روی آنتن این شبکه به نشانی موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز می رود و در این قسمت به بررسی مدل های تحریف روش، منش و نگرش امام خمینی (ره) در رابطه اسلام سیاسی و انقلاب اسلامی توسط رسانه های بیگانه با تاکید بر مدل نظام سازی انقلابی در مقابل سایر مدل های نظام ساز پرداخت . 

این برنامه به تهیه‌کنندگی سیده ‌فاطمه شعار، هماهنگی گیسو جعفرزاده، آیتم‌سازی سمیرا صدیق کردی ، گویندگی فاطمه عبدالوند و با کارشناسی و اجرای مصطفی صادقی تقدیم مخاطبان می‌شود.