شرایط قبولی در دانشگاه‌ های ترکیه با آزمون یوس 2023
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ما در این مطلب سعی داریم درباره آزمون یوس 2023 و شرایط قبولی در دانشگاه ‌های خصوصی ترکیه صحبت کنیم. همان طور که می‌دانید امروزه شرایط تحصیل چه در ایران و چه در سایر کشورها از چنان تنوعی برخوردار است که بیشتر جوانان حق انتخاب بالایی در این خصوص دارند. آزمون یوس 2023 یکی از آزمون‌هایی است که با شرکت و پذیرفته شدن در آن می‌توانید به تحصیل در ترکیه و دانشگاه‌های آن فکر کنید. بنابراین اگر در ایران و در دانشگاهی که مدنظر شماست قبول نشدید مایوس نشوید زیرا کشور ترکیه انتخاب خوبی برای تحصیل می‌باشد از آن جهت که نیازی به شرکت در کنکور برای قبولی ندارد. ضمن آن که ترکیه به ایران نزدیک است و به راحتی می‌توانید در رفت و آمد باشید. ما در ادامه این مطلب بیشتر به معرفی آزمون یوس پرداخته و به شما خواهیم گفت که این آزمون در چه زمان‌هایی برگزار شده و چه شرایطی دارد.

آزمون یوس ترکیه چیست ؟

آزمون یوس ترکیه YÖS که مخفف عبارت Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı می‌باشد، آزمونی است که کشور ترکیه برای پذیرش دانشجو از سایر کشورها برای دانشگاه‌های این کشور در نظر گرفته شده و شهروندان ترکیه نمی‌توانند در آن شرکت نمایند زیرا برای قبولی در دانشگاه های خصوصی ترکیه برای شهروندان آزمونی دیگری برگزار می‌شود. به همین دلیل علاقمندانی که در سال آینده می‌خواهند مورد قبول در دانشگاه های دولتی ترکیه و یا خصوصی آن واقع شوند لازم است در آزمون یوس 2023 شرکت کرده و نمره لازم را کسب نمایند.

نکته مهمی که در مورد این آزمون وجود دارد این است که آزمون یوس در گذشته به صورت سراسری برگزار می‌شد اما در سال‌های اخیر اینگونه نیست و هر یک از دانشگاه‌های دولتی و یا خصوصی به صورت جداگانه این آزمون را برگزار می‌کنند و گاهی لازم است دانشجویان برای شرکت در دوره کارشناسی ارشد نیز در این آزمون شرکت کنند.

آزمون یوس شامل چه مواردی می شود؟

آزمون یوس در دو بخش برگزار می‌شود. ما در ادامه به این دو بخش خواهیم پرداخت.

در بخش اول سوالاتی از دروس ریاضی، هندسه، هوش و .. طرح می‌شود که 80 سوال برای این بخش در نظر گرفته شده است که 30 تا 40 درصد سوال‌ات شامل درس ریاضی و 40 درصد سوال هوش و 5 تا 15 درصد نیز به سوالات هندسه اختصاص داده شده است که البته تعداد سوالات برای برخی دانشگاه‌ها ممکن است بیشتر از این تعداد باشد. مدت زمانی نیز که برای پاسخگویی به این سوالات در گرفته می‌شود اغلب بین 100 ال 120 دقیقه متغیر است. اگر می‌خواهید در آزمون یوس 2023 شرکت کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها، علاوه بر این سه مبحث، از دروس دیگری مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، جغرافیا و تاریخ سوال طرح کرده و بنابراین شما باید نسبت به این دروس نیز اشراف داشته باشید.

در بخش دوم آزمون یوس 2023 نیز سوالاتی مربوط به زبان طرح می‌شود. شما با توجه به اینکه به چند سوال پاسخ صحیح می‌دهید، نمرات شما حساب شده و به سه صورت کیفی A وb و C نمره دهی می‌شود. اگر نتوانید حد نصاب نمره زبان را به دست آورید لازم است قبل از شروع کلاس‌های دانشگاه، به مدت شش ماه در کلاس‌های زبان ترکی شرکت نمایید. برای اینکه بتوانید در درس زبان موفقیت بیشتری داشته باشید بهتر است حتما پیش از آزمون یوس 2023 در کلاس‌های آموزش زبان ترکی شرکت کنید.

2

شرکت در آزمون یوس 2023 چه شرایطی دارد؟

همان طور که شرکت در کنکور و آزمون‌هایی که داخل ایران برای قبولی در دانشگاه و موسسات دیگر برگزار می‌شود قاعده و قوانین خاصی دارد. بنابراین شرکت در آزمون YOS نیز مانند سایر آزمون‌های بین‌المللی دارای قوانین خاصی است که شرکت کنندگان باید آن‌ها را در نظر داشته باشند. از جمله قوانینی که برای شرکت در آزمون یوس در نظر گرفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هیچ یک از شرکت کنندگان نمی‌توانند و نباید ماژیک هایلایت، لاک غلط گیر و مداد رنگی و... به همراه داشته باشند.
  • همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی است و کپی آن مورد قبول نیست.
  • لازم است اسکن و اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی را همراه داشته باشید.
  • لازم است پیش از بسته شدن درب‌ها در محل امتحان حضور داشته باشید در غیر این صورت امکان ورود نداشته و مبلغی که برای آزمون واریز کرده‌اید به شما برگشت داده نخواهد شد.
  • بردن خوراکی، سیگار و همچنین همراه داشتن ساعت مچی سر جلسه آزمون ممنوع است.
  • همه افراد با شرایط سنی مختلف می‌توانند در آزمون YOS شرکت کنند.
  • حرف زدن با سایر داوطلبان آزمون سر جلسه ممنوع است.
  • داشتن هر گونه وسیله الکترونیکی و یا دیکشنری ممنوع است.
  • برای خروج از جلسه باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.
  • نتایج آزمون فقط به خود داوطلب ارائه خواهد شد.
  • برای شرکت در آزمون یوس 2023 باید حتما فارغ‌التحصیل شده و یا دانش آموز سال آخر دبیرستان باشید.
  • آزمون یوس برای متقاضیان خارجی است اما چنانچه جزء اتباع ترکیه باشید اما دوره دبیرستان خود را در ایران و یا کشوری دیگر گذرانده باشید می‌توانید در آزمون یوس 2023 شرکت کنید.

زمان برگزاری آزمون یوس YOS

پیشتر اشاره کردیم که در سال‌های اخیر آزمون یوس YOS دیگر به صورت یکپارچه برگزار نشده و توسط هر یک از دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه به صورت جداگانه برگزار می‌شود. با این حال برای ثبت نام در این آزمون همواره یک زمان مشخص در نظر گرفته شده است. فروردین ماه هر سال یا ماه آپریل میلادی زمان ثبت نام این آزمون است. بنابراین شما می‌بایست برای شرکت در آزمون یوس 2023 در فروردین ماه سال جاری اقدام به ثبت نام برای آزمون می‌کردید.

نکته دیگر آن است که این آزمون به طور معمول در یک بازه زمانی مشخص بین اردیبهشت تا تیر ماه هر سال برگزار می‌شود. بسته به اینکه جهت تحصیل در ترکیه برای قبولی در کدامیک از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه و یا دولتی آن در این آزمون ثبت نام کرده‌اید، می‌توانید نتیجه آن را دو هفته بعد که در سایت دانشگاه برگزار می‌شود، مشاهده کنید.

3

شرکت در آزمون یوس بیشتر برای چه رشته‌هایی نیاز است؟

رشته پزشکی که بیشتر به آن اشاره کردیم یکی از رشته‌هایی است که برای قبولی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در این رشته و یا دانشگاه‌های دولتی نیاز به قبولی در این آزمون دارید. اما چنانچه شما مایلید در رشته‌هایی مانند دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، مامایی، پرستاری و .. در ترکیه اقدام به تحصیل نمایید، پس از آن که در این آزمون پذیرفته شدید می‌توانید در همان دانشگاه و یا دانشگاهی که نمره آزمون یوس شما مورد نظر آن‌ها است به انتخاب رشته و تحصیل بپردازید.

گروه بین‌المللی شرکت‌های سفیر

اگر تحصیل در ترکیه را انتخاب کرده‌اید و مایلید قبولی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه و یا دولتی آن را به دست آورید لازم است که پیشتر تمهیداتی را برای این منظور آماده کنید. یکی از این موارد پرس و جو در مورد زندگی و تحصیل در ترکیه است. یکی از منابع معتبری که می‌تواند در این خصوص اطلاعات دقیقی را به شما ارائه نماید وب سایت گروه بین‌المللی شرکت‌های سفیر به آدرس الکترونیکی https://safirapply.com/ است که می‌توانید درباره صفر تا صد تحصیل در ترکیه به اطلاعات مفیدی دست یابید. ضمن آن که مشاوران این مجموعه به شما کمک خواهند کرد برای قبولی تضمینی در آزمون یوس در زمان درست برای ثبت نام اقدام کرده و در آزمون شرکت نمایید.