ترانه علیدوستی در موزیک ویدئو سالار عقیلی در کنار شهاب حسینی حضور یافت.

رقص ترانه علیدوستی جنجال به پا کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ترانه علیدوستی بازیگر محبوب و مشهور کشورمان متولد 22 دی 1362 در تهران است. او در دبیرستان در رشته تجربی تحصیل نموده و دارای دیپلم کامپیوتر است و به زبان انگلیسی نیز تسلط زیادی دارد.

خانم بازیگر، فرزند نادره حکیم الهی مجسمه‌ساز و حمید علیدوستی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از مربیان سابق فوتبال می باشد.

ترانه علیدوستی

پدر ترانه علیدوستی کیست؟

حمید علیدوستی متولد ٢١ اسفند ١٣٣4  در دوران جوانی در پست مهاجم برای تیم های تهران جوان، هما و تیم ملی فوتبال ایران بازی کرده و در حال حاضر بازنشسته فوتبال است. او بین سالهای 1365-1366 در لیگ های آلمان به بازی پرداخت اما در سال 1374، با تیم سایپا در مسابقات لیگ حاضر شد و آخرین سال دوران فوتبالش را طی کرد. مستند فیلم سمفونی حمید درباره زندگی شخصی و حرفه ای حمید علیدوستی ساخته شده است.

ترانه علیدوستی

فوت برادر ترانه علیدوستی در چهارشنبه سوری

ترانه علیدوستی دارای یک برادر به نام پویان بود که سال 1383 در مراسم جشن چهارشنبه سوری بخاطر انفجار مواد محترقه فوت کرده است. این ماجرا حوالی زمانی رخ داد که ترانه مشغول بازی در فیلم چهارشنبه‌سوری اصغر فرهادی بود.

ترانه علیدوستی

ازدواج ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی تابستان 1390 در 26 سالگی با آقای علی منصور ازدواج کرده و یک دختر به نام حنا دارد. همسر ترانه علیدوستی تجربه بازیگری دارد و در فیلم سینمایی من به کارگردانی سهیل بیرقی نقش شخصیتی به نام مجتبی براتی را بر عهده داشت.

​ ترانه علیدوستی

ورود ترانه علیدوستی به عرصه هنر

ترانه در دورهٔ راهنمایی، دو سال در هنرستان موسیقی تحصیل کرد و نحوه زدن کلارینت و پیانو را آموخت. او دورهٔ دبیرستان زمانی که مشغول تحصیل در رشتهٔ علوم تجربی بود، در کلاس های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد و برای بازی نقش ترانه پرنیان در فیلم من ترانه 15 سال دارم از طریق همین کلاس ها انتخاب شد و با بازی در این فیلم وقفه ای در تحصیلاتش افتاد که سرانجام در رشتهٔ کامپیوتر دیپلم گرفت.

ترانه علیدوستی در اولین بازیش در فیلم “من ترانه 15 سال دارم” در نقش” ترانه پرنیان” توانست جایزه سیمرغ بلورین بیستمین جشنواره فجر، جایزهٔ نخل زرین از سومین جشنوارهٔ اجتماعی آبادان، جایزهٔ منتقدین و نویسندگان سینمای ایران و همچنین جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنوارهٔ فیلم لوکارنو (سوئیس) را کسب نماید.

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی در فیلم من ترانه پانزده سال دارم

دومین حضور او در سینما با فیلم “شهر زیبا” نیز با موفقیت همراه بود.اما پس از آن تا سال 1382 در عرصه سینما در فیلم دیگری شرکت نکرد و بیشتر به علایق دیگرش مثل نوشتن و موسیقی پرداخت.

اوج شهرت ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی تاکنون در آثار سینمایی ارزشمندی مانند فروشنده، چهارشنبه سوری، درباره الی و... داشته و برای بسیاری از مخاطبان شناخته شده بود. ایشان در تلویزیون هیچ بازی نداشته اما در سریال نمایش خانگی پربیننده و پرطرفدار شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی توانست در نقش اصلی آن سریال (شهرزاد) بدرخشد و به اوج شهرت دست یافت.

ترانه علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط بوده و مترجم است ، او در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه کتاب «رویای مادرم» تألیف آلیس مونرو، جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دوره برگزاری آن کسب کرد و چندین کتاب پرفروش و پر طرفدار دارد.

ترانه علیدوستی سه تا شش سالگی خود را به دلیل حضور پدرش در لیگ های آلمان، در  این کشور گذراند به همین خاطر زبان آلمانی آموخت و  یک دوره کلاس مقدماتی زبان انگلیسی در نوجوانی را گذراند و خودآموز، این زبان را آموخت.

فعالیت هنری خود را همزمان با تحصیل در رشته تجربی با حضور در هنرستان موسیقی و آموزش کلارینت و پیانو شروع کرد، سپس تصمیم گرفت کلاس بازیگری برود.

ترانه علیدوستی

فعالیت های جانبی ترانه علیدوستی

علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط بوده و مترجم ادبی است.او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دوره برگزاری آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه رؤیای مادرم، تألیف آلیس مونرو کسب کرد.