اگر دانشجوی ارشد و دکتری هستید و نمی‌دانید برای انجام پایان نامه باید چکار کنید، در این مقاله‌ صفر تا صد نگارش پایان نامه را بررسی خواهیم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در دنیای امروز که به سرعت اطلاعات و دانش رشد می‌کنند و به روز می‌شوند، انجام تحصیلات تکمیلی کاری ضروری است. افزایش هرساله‌ی تعداد نفرات شرکت کننده در آزمون ارشد و دکتری نیز گواه این ادعا است. با این حال موضوعی که پیش از شروع تحصیل ذهن هر دانشجویی را مشغول و او را نگران می‌کند، مسئله‌ی انجام پایان نامه است. از همین رو در این مقاله‌ی سایت همراه شریف قصد داریم تا به راهنمای انجام پایان نامه ارشد یا انجام پایان نامه دکتری برای دانشجویان بپردازیم و نکات ضروری و کلیدی انجام پایان نامه را بررسی نماییم.

چرا نحوه انجام پایان نامه اهمیت خاصی دارد؟

در مقطع کارشناسی شما دروس متعدد و از هر کدام مقدار کمی را می‌آموزید. اما در مقاطع ارشد و دکتری شما دروس تخصصی‌تر و کاربردی از رشته‌‌ی خود را فرا می‌گیرید. از همین رو است که ملزم به انجام پایان نامه می‌شوید تا دانش خالص شما در قالب یک موضوع عملی و خارج از مباحث تئوری دانشگاهی آزموده شود. بنابراین پایان نامه چکیده‌ای است از هر آنچه در این مقاطع آموخته‌اید و معیاری است برای سنجش معلومات شما در موقعیت‌های دیگر مانند استخدام.

گام اول نگارش پایان نامه

انتخاب موضوع پایان نامه که باید براساس یک پرسش کلیدی و کاربردی باشد؛ اولین قدم برای انجام پایان نامه است. این گام مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله می‌باشد. اهمیت انتخاب یک موضوع مناسب در وهله‌ی اول بخاطر خود شماست. زیرا اگر موضوعی انتخاب کنید که آگاهی لازم از آن را ندارید، و یا موضوع شما منابع مناسبی برای تحقیق و مطالعه نداشته باشد، در مسیر انجام پایان نامه به مشکل جدی می‌خورید و ممکن است خروجی شما جالب نباشد.

بلاذبلال

انجام پایان نامه یک کار بسیار مهم است.

در طرف دیگر، از شما به عنوان یک دانش‌آموخته در مقاطع بالا، انتظار می‌رود که پس از کسب این میزان از دانش و معلومات در صدد رفع مشکلات کشور و جامعه (متناسب با حوزه تخصصی خود) برآیید. به همین علت باید پرسش خوبی طرح کنید که با یافتن پاسخ آن مشکلی از جامعه رفع شود. به‌جز این موضوع، یک پایان نامه کاربردی که از لحاظ علمی بار علمی بالایی داشته باشد، می‌تواند به عنوان رفرنس و منبعی برای آیندگان تلقی شود که دیگران نیز برای یافتن پرسش‌های خود به آن رجوع می‌کنند. این مسئله از لحاظ اعتبار سازی برای آینده‌ی کاری و تحصیلی شما بسیار مهم است.

علاوه بر موارد ذکر شده، در صورت تمایل به مهاجرت، تحصیل در دانشگاه‌های خارجی و یا استخدام در یک موسسه معتبر بین‌المللی، انتخاب یک موضوع کاربردی که به خوبی روی آن کار شده، می‌تواند شانس شما برای قبول شدن را تا حد زیادی بالا ببرد.

گام دوم: پیدا کردن منابع مناسب

اگر شما از منبع درست و معتبری برای انجام پایان نامه خود استفاده نکنید از چندین جهت به مشکل خواهید خورد، از جمله:

  • عدم کسب دانش لازم و صحیح
  • ناتوانی در دفاع و ارائه‌ی پایان نامه
  • هدر رفتن زحمات و بی‌ارزش بودن خروجی پایان نامه

یلریبفلذ

برای نگارش پایان نامه باید از منابع معتبر و راهنمایی موسسات آموزشی بهره بگیرید.

بنابر دلایل گفته شده و بسیاری دلایل دیگر، انتخاب یک منبع معتبر با بار علمی بالا در انجام پایان نامه بسیار مهم است. انتخاب منابع اولیه‌ و ثانویه‌ی معتبر خصوصا در پایان نامه ارشد به مخاطب نشان می‌دهد که عمق دانش و آگاهی شما از موضوع چقدر است.  با وجود آنکه دسترسی به بسیاری از این منابع سخت و غیر رایگان است، اما پیشنهاد ما به شما این است که از سایت‌ها و موسسات آموزشی کمک گرفته و کیفیت انجام پایان نامه خود را بالا ببرید. موسسه همراه شریف یکی از شناخته شده‌ترین این موسسات است که در زمینه‌های انجام پایان نامه ارشد و انجام پایان نامه دکتری، سابقه طولانی در آموزش و ارائه مشاوره به دانشجویان دارد.

سومین گام: شروع به نگارش

حال به مرحله‌ای از انجام پایان نامه رسیده‌ایم که شما می‌بایست با کمک منابع و بهره‌گیری از آنچه در طول تحصیل خود آموخته‌اید؛ موضوع انتخابی خود را بشکافید و به پرسشی که طرح کردید پاسخ بدهید. در این مسیر بهره‌گیری از راهنمایی‌های استاد راهنما و متخصصان این حوزه اهمیت بالایی دارد.

فلبافبقل

نگارش پایان نامه اصولی تاثیر به سزایی در آینده کاری شما دارد.

دومین بخش این گام، آگاهی از اصول ادبی و قوانین نگارش در انجام پایان نامه است. هرچه پایان‌نامه شما از لحاظ ادبی، رعایت دستور زبان و رعایت اصول نگارشی دقیق‌تر باشد، تاثیر بیشتری بر خوانندگان و مهم‌تر از آن داوران در جلسه دفاع خواهد گذاشت. همچنین یک پایان نامه خوب، باید از فونت، سایز و طرح مناسب هنگام تایپ استفاده کرده باشد. برخی از دانشگاه‌های معتبر کشور فرمت‌ خاصی را برای انجام پایان نامه قبول دارند که مختص به خودشان است. اما در حالت کلی فونت‌های مناسب و مورد قبول برای نگارش پایان نامه فونت‌های نازنین، لوتوس و زر هستند. سایز نرمال نیز برای نوشته‌ی فارسی بدنه سایز 14 و برای عناوین 16 می‌باشد. قواعد نوشتاری در انجام پایان نامه بسیار گسترده‌تر می‌باشند و پیروی از آن‌ها ضروری است. مشاوران موسسه‌ی همراه شریف آماده راهنمایی به شما در این خصوص هستند. برای دریافت وقت مشاوره از منوی‌ تماس با ما استفاده نمائید.

گام چهارم: تحلیل محتوا و فصل‌بندی

پس از آنکه مطالب از منابع معتبر جمع‌آوری و نگارش شد؛ زمان آن رسیده که اطلاعات دسته‌بندی شده و به ترتیبی قرار داده شوند که مخاطب بیشترین درک را از آن‌ها به دست بیاورد. هم‌چنین در این مرحله با توجه به اطلاعاتی که کسب کردید، نکات کلیدی، توصیه، چکیده و نتیجه‌گیری از مطالب گفته شده را از نگاه و نظر خودتان به متن اضافه نمایید. هم‌چنین می‌توانید بخشی را به ارائه‌ی نتایج تحقیقات عملی و میدانی خودتان اختصاص دهید.

 

همبستگی معنایی در پایان نامه بسیار مهم است.

لیست کارهای ضروری هنگام انجام پایان نامه

چهار گامی که در بالا ذکر شد، چهار بخش اساسی نگارش پایان نامه بود که هم در پایان نامه ارشد و هم در پایان نامه دکتری به همین شکل است. اما انجام پایان نامه منحصر به این موارد نمی‌شود. در ادامه لیستی از مواردی که از لحظه‌ی اتخاذ پایان نامه تا لحظه‌‌ی دفاع باید انجام بدهید را ارائه می‌کنیم. شایان ذکر است که در هر مرحله نیاز به مشاوره و کسب راهنمایی داشتید مشاورین ما در موسسه همراه شریف آماده کمک‌رسانی به شما هستند.

  1. اخذ واحد پایان نامه
  2. انتخاب موضوع
  3. مشاوره با اساتید دانشگاه و انتخاب استاد راهنما
  4. دریافت فرم انتخاب موضوع پایان نامه و تکمیل آن
  5. ثبت موضوع در سامانه و ارائه فرم به مدیر گروه
  6. انتخاب منابع و شروع به نگارش
  7. نوشتن پروپوزال زیر نظر استاد راهنما و ارائه‌ی آن به گروه تخصصی دانشگاه
  8. کسب تاییدیه پروپوزال از گروه تخصصی
  9. ارسال پروپوزال به بخش پژوهش دانشکده
  10. دریافت کد برای پایان نامه
  11. نگارش بدنه اصلی پایان نامه و آغاز بخش عملی
  12. ارسال متن برای استاد راهنما و کسب تاییدیه
  13. اعلام کردن آمادگی برای دفاع به دانشکده و مشخص کردن تاریخ دفاع
  14. برگزاری جلسه دفاع
  15. ثبت نمره نهایی و جمع‌آوری امضاهای مربوطه