سقف سوخت گیری در جایگاههای بنزین به روال قبل برگشت. قابل توجه است که دولت درصدد است تا برای ایجاد توزان در سهمیه بنزین تغییراتی را در این موضوع انجام دهد.

فوری: اطلاعیه جدید دولت درباره قیمت بنزین امروز 6 اسفند| خبر مهم از تغییر سهمیه بنزین در نوروز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 سهمیه بنزین از اهمیت بالا برخوردارست.سهمیه بنزین واریز شد. سهمیه بنزین در آخر هر ماه واریز میشود سهمیه بنزین هر ماه واریز میشود. آخرین تغییرات درباره سهمیه بنزین را در ادامه میخوانید.

خبر مهم برای مردم

به دلیل عدم توازن در توزیع سهمیه بنزین، قرار است تا تغییراتی در این سهمیه از سوی دولت صورت گیرد.

یک نماینده مجلس گفت: در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی‌هایی در زمینه تغییر سهمیه‌ بنزین شده که اگر تصویب شود این قابلیت را دارد کسانی که از هیچ سهمیه‌ای استفاده نمی‌کنند، نیز بتوانند از این سهمیه برخوردار باشند. اما در هر حال برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم.

عبدالعلی رحیمی مظفری با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین در برنامه دولت و مجلس نیست، اظهار داشت: تغییر قیمت و سهمیه بندی بنزین در بودجه سال آینده هم دیده نشده است.

سخنگوی صنف جایگاهداران کشور خاطرنشان کرد: مردم هم نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را به ما اعلام کردند و ما حسب وظیفه اجتماعی موارد را به مسئولین منتقل نمودیم، اکثر نظرات حکایت از این داشت که مردم با فاصله زمانی بین سوخت‌گیری‌ها مشکل چندانی ندارند، ولی اینکه سقف هر بار سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی کمتر از 60 لیتر باشد را مشکل ساز میدانند و اظهار نارضایتی می‌کنند.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امروز در حاشیه مراسم تحویل ۵۰۰ نفتکش جاده پیما در جمع خبرنگاران، در مورد اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو نیز، گفت: این موضوع در لایحه دولت مطرح نشده و کمیسیون تلفیق بودجه آن را پیشنهاد داده است. باید بعد از تصویب در کمیسیون تلفیق در صحن مجلس نیز مطرح شود و بعد از تبدیل شدن به قانون نحوه اجرای آن مشخص خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین در جایگاه‌ها است، افزود: تمرکز این است که همه کارت‌های سوخت را تا پایان سال به صاحبان خودرو تحویل دهیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۳.۲ میلیون کارت سوخت تحویل شده و مابقی نیز در حال تحویل است، افزود: نرم افزاری پیش‌بینی شده تا کارت‌های جامانده در جایگاه‌های سوخت به دست مردم برسد. همچنین در بخش جایگاه‌ها شرکت‌های پشتیبان هماهنگی کردند تعمیرات کارت‌خوان‌ها دچار مشکل نباشد و کارت را اختیار جایگاه‌دار قرار دادیم.

او تصریح کرد: البته همچنان افرادی که کارت سوخت ندارند و یا کارت خود را به همراه نیاورده‌اند، می‌توانند از کارت سوخت جایگاه‌ها برای سوختگیری استفاده کنند.

وی در توضیح جزییات طرح گفت: بر اساس برآورد‌ها بیش از ۶۵ درصد مردم هنگام مراجعه به جایگاه‌های سوخت در هربار سوختگیری بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر سوخت دریافت می‌کنند که در کلان‌شهر‌ها نزدیک به عدد ۴۰ و در شهر‌های کوچک نزدیک به عدد ۳۰ است. البته این عدد در برخی روز‌های سال متفاوت است.

نواز افزود: در گذشته هر نفر می‌توانست با مراجعه به جایگاه سوخت تا ۶۰ لیتر بنزین دریافت کند و این روند را روزانه سه بار تکرار کند. اتفاقی که اکنون افتاده این است که در استان‌ها افراد در بار اول سوخت‌گیری می‌توانند ۳۰ یا ۴۰ لیتر با کارت سوخت خود (از سهمیه شخصی یا سهمیه آزاد) دریافت کنند.

وی ادامه داد: برای سوختگیری دوم باید حدود چهار ساعت از سوختگیری اول گذشته باشد تا فرد بتواند دوباره سوختگیری انجام دهد. این موضوع در مورد همه استان‌ها و شهر‌ها صادق است. در مورد کارت جایگاه سوخت نیز میزان بنزین دریافتی از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر تقلیل پیدا کرده است. به این شکل که وقتی با استفاده از کارت جایگاه ۳۰ لیتر سوخت دریافت کردید دیگر محدودیت زمانی وجود ندارد و فرد می‌تواند دوباره سوخت دریافت کند.

نواز گفت: ۳۰ درصد از افرادی هم که بیش از ۴۰ لیتر بنزین دریافت می‌کنند محدودیتی در میزان سوختگیری ندارند. این محدودیت تنها از نظر میزان هر بار سوختگیری است. یعنی اگر با کارت خود ۴۰ لیتر بنزین گرفتند می‌توانند ۱۰ یا ۲۰ لیتر دیگر را از کارت جایگاه سوخت دریافت کنند. در واقع این بخش از مردم می‌توانند به میزان ظرفیت باک خودرو خود، سوخت دریافت بکنند، اما تعداد دفعات سوختگیری آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: درصورتی که از استان خارج و به استان دیگری وارد شوند محدودیت زمانی در سوخت‌گیری ندارند.

نواز با اشاره به وضعیت خودرو‌های عمومی اظهار داشت: این خودرو‌ها نیز همان شرایط را دارند با این تفاوت در روز می‌توانند دوبار سوخت‌گیری انجام بدهند نه ۳ بار.

سخنگوی جایگاه دارن کشور با اشاره به افرادی که فاقد کارت سوخت هستند نیز گفت: اینگونه افراد می‌توانند دو بار سوختگیری کنند و در هر بار با کارت جایگاه ۳۰ لیتر بنزین دریافت کنند.محمد صادقی اظهار کرد: هدف از این کار مدیریت مصرف سوخت در کشور است، اما این موضوع برای تهران اجرایی نمی‌شود.او بیان کرد: اکنون این روش سوختگیری در تمامی شهرها در حال انجام است، برآورد می‌شود که میانگین سقف سوختگیری هر خودرو در کشور، عددی بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر برای هر بار است، طبیعتا در کلانشهرها و مسیرهای پرتردد، این عدد بیشتر است. وی اضافه کرد: این ۴۰ لیتر را می‌توانند هر ۴ ساعت تجدید کنند و سقف آن نیز، سه بار در روز است که با این وجود روزانه ۱۲۰ لیتر امکان سوختگیری وجود دارد که قبلا ۱۸۰ لیتر بوده است.

وبه گزارش همشهری آنلاین، رئیس صنف جایگاه داران کشور نیز در خصوص اخبار محدودیت سوخت گیری در جایگاه های سوخت گفت: طی روزهای اخیر خبرهایی در مورد محدودیت سوخت گیری بنزین در جایگاه ها منتشر شده است که شایعات و سوء برداشت هایی را به همراه داشته است که اعلام می کنیم هر مالک خودرویی در اقصی نقاط کشور با مراجعه به جایگاه سوخت می‌تواند باک خود را بدون محدودیت با یک یا دوبار سوخت گیری بلافاصله پُر کند و سقف برداشت به معنای جلوگیری از سوخت گیری یا جیره بندی نیست و سهمیه ها تغییری نکرده است.

قلی زاده اظهار کرد: در بسیاری از استان ها طی ماه های اخیر شاهد محدودیت هایی در سقف سوخت گیری در هر بار استفاده از کارت سوخت هستیم بدین معنا که هر فرد با کارت سوخت خود یا جایگاه ۲۰ الی ۳۰ لیتر کمتر از قبل می تواند در هر بار، سوخت گیری کند و پس از طی مسافت و گذر زمان سه الی چهار ساعت می تواند دوباره سوخت گیری کند. البته اگر از استان خارج شود محدودیت زمانی وجود نخواهد داشت. در خصوص کارت جایگاه، فاصله زمانی خاصی وجود ندارد و می تواند بلافاصله سوخت گیری رخ دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میانگین سوخت‌گیری هر خودرو در کشور بین ۳۰ الی ۴۰ لیتر است، آن دسته از افرادی که تمایل به دریافت سوخت بیشتر متناسب با ظرفیت کامل باک خودرو دارند می توانند از کارت جایگاه سوخت گیری پشت سرهم انجام دهند که البته در کلانشهرها زمان صرف می شود و صف انتظار افزایش می یابد.

او بیان کرد: اکنون این روش سوختگیری در تمامی شهرها در حال انجام است، برآورد می‌شود که میانگین سقف سوختگیری هر خودرو در کشور، عددی بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر برای هر بار است، طبیعتا در کلانشهرها و مسیرهای پرتردد، این عدد بیشتر است.

صادقی اضافه کرد: این ۴۰ لیتر را می‌توانند هر ۴ ساعت تجدید کنند و سقف آن نیز، سه بار در روز است که با این وجود روزانه ۱۲۰ لیتر امکان سوختگیری وجود دارد که قبلا ۱۸۰ لیتر بوده است.

در دو سال گذشته به دلیل محدودیت کرونا، مصرف سوخت کشور در ایام نوروز در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا کاهش یافت، اما با بهبود شرایط شیوع ویروس کرونا، مقدار مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است.

افزایش مصرف بنزین حتی در نیمه دوم سال نیز ادامه داشت تا آنجا که ایرانی‌ها در یکی از روز‌های دی‌ماه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین سوزاندند. میانگین مصرف بنزین روزانه در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۰۳ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

علی اکبر نژادعلی در یک برنامه تلویزیونی گفت: ناترازی‌ها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولید کننده بنزین در کشور است باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می‌داد.

نژادعلی افزود: اواخر سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم و با شروع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفرها و کاهش مصارف بنزین در کشور را بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه می‌داد.

وی گفت: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد و در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را به عدد ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و ۱۰.۲ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود و این منفی ۱۲.۵ درصد یعنی تقریبا ۲۲.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.

جزییات مهم از سهمیه ها

قاسم ساعدی، درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره و به ویژه در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده دغدغه‌های معیشتی مردم را مدنظر قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند به آنان فشار اقتصادی وارد شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید مجدد بر اینکه مجلس به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد فشار اقتصادی دیگری بر فشارها و تنگناهای معیشتی امروز مردم اضافه شود، تصریح کرد: ما به خوبی می‌دانیم افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه بنزین تأثیر مستقیمی بر قیمت سایر کالاها و خدمات می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر دولت به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی باشد، از آنجایی که بازار ملتهب می‌شود و مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد می‌شود، حتماً مجلس با آن مخالفت می‌کند.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت تا این لحظه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد، بیان کرد: تاکید مجلس این است که دولت به هیچ وجه نباید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

ساعدی اظهار داشت: ما باید الان به دنبال بهبود وضعیت معیشتی مردم باشیم و بازار را مدیریت کنیم. لازم است راهکارهایی برای بهبود معیشت مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از مردم دفاع می‌کند و به دنبال بهبود وضعیت معیشتی آنان است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر گونه برنامه و اقدامی از جمله افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین را که وضع بازار را ملتهب کند و گرانی‌ها را تشدید کند، نمی‌پذیرند

وی افزود: با ابزار غیر قیمتی رفته رفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودروهایی که هر ساله به تعداد خودورهای کشور اضافه می‌شدند ادامه بدهیم و در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود و با به کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی مجدد باعث شد که مصرف به ۷۲ میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربه‌ای که در ارتباط سهمیه بندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزارهای غیر قیمتی می‌تواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک بکند.

نژادعلی ادامه داد: به کارگیری ابزارهای غیرقیمتی و اعمال سیاست‌های مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تأثیر گذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد و بحث اعتبار سهمیه‌ای را که در نرخ دوم کارت‌های هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاست‌ها است و باز سیاست‌های مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد و به فاز اجرای بیافتد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره برداری را ببریم.

افزایش چشمگیر تعارضات به خطوط فرآورده های نفتی

در رابطه با سرقت از خطوط لوله‌های فرآورده‌های نفتی، ارسلان رحیمی، مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: در گذشته تعارضات به خطوط فرآورده های نفتی در سال تنها چند مورد بود ولی اکنون به جایی رسیده که در سال به شکل هفتگی تعارض به خطوط لوله را داریم.

او افزود: با توجه به این که اکنون فرآورده‌های نفتی و حامل‌های انرژی، قیمت افزایشی دارند بنابر این تعارضات نیز به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

با توجه به موارد مطرح شده، مدیریت مصرف بنزین بسیار حائز اهمیت است. از جمله طرح‌ها در راستای این هدف کاهش سقف سهمیه آزاد خودروهای شخصی با دو رویکرد کاهش قاچاق بنزین و صرفه جویی در میزان مصرف بود که هم اکنون در حال اجرایی شدن است.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: سواری‌های شخصی یک سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی دارند که میزان آن ۶۰ لیتر است علاوه بر آن یک سهمیه به شکل اعتبار هم دارند که می‌توانند از کارت خودشان استفاده کنند و این سهمیه ۲۵۰ لیتر بود که اکنون با توجه به این که تراکنش ۶ درصدی را داشته ایم عدد را روی ۱۵۰ لیتر مدیریت کرده ایم.

طرحی که به علت امکان استفاده از کارت آزاد موجود در جایگاه‌ها مردم آن را احساس نکرده اند.

یکی از شهروندان در این زمینه گفت: برای بنزین از کارت شخصی استفاده نمی‌کنیم و به صورت آزاد از جایگاه‌ها می‌زنیم و هیچ فرقی ندارد.

شهروند دیگری بیان کرد: با اجرای این طرح اصلا تفاوت را احساس نکردیم و روند هیچ تغییری نکرده است. اما به گفته مسئولان این طرح منجر به کاهش ۲ تا ۳میلیون لیتری مصرف بنزین شده است

طرح بعدی که در زمینه مدیریت مصرف بنزین در نظر گرفته شد، موضوع سوآپ بنزین است.

در رابطه با سوآپ بنزین سالاری معاون وزیر نفت گفت: طبیعتا هر آن که چه بتوانیم از منطقه شمال کشور فرآورده‌ها را با استانداردهای منطبق بر استانداردهای ملی وارد کرده و در جنوب کشور تحویل دهیم، مفید خواهد بود و به عبارتی یک روشی است که علاوه بر این که ارزش افزوده برای کشور خواهد داشت می‌توانیم شرایط سوخت رسانی را هم تسهیل‌گری کنیم.

تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت بنزین تاکنون اتخاذ نشده است

اما اطلاع رسانی‌های دولت در رابطه با این طرح‌ها شایعه افزایش قیمت بنزین را هم به دنبال داشت و برخی از افراد نیز بر این شایعات دامن زدند.

علی‌اکبر نژادعلی، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص شایعات افزایش نرخ بنزین مطرح کرد: هیچ گونه تصمیمی مبنی بر تغییر در سهمیه، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین تاکنون اتخاذ نشده و این موضوعات مطرح نیست.