طبق آخرین یافته‌ها و گزارش‌های به‌دست آمده در سال 1402، آمار افسردگی در دنیا حدود 20 تا 25 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد. افسردگی در هر فرد دلایل گوناگون و متفاوتی دارد. یکی از دلایل رایج افسردگی در افراد، مرتبط با تغذیه آن‌ها و کمبود انواع ویتامین است. این نوع افسردگی، به‌راحتی و با داشتن رژیم غذایی سالم، برطرف خواهد شد. سوالی که برای افراد مطرح می‌شود، این است که «کمبود چه ویتامینی باعث افسردگی میشود؟» در مطلب زیر این نوع ویتامین‌ها را معرفی کرده‌ایم که قطعا با شناسایی و مصرف آن‌ها، از شر افسردگی و سایر بیماری‌های روحی روانی خلاص خواهید شد.

کمبود چه ویتامینی باعث افسردگی میشود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

ویتامین C؛ یکی از انواع ویتامین‌های ضدافسردگی 

مقدار کافی از ویتامین ث افراد را از اثرات مخرب و پریشانی حفظ خواهد کرد. در واقع افرادی که سطح ویتامین C در بدن آن‌ها بالا است، از خلق‌وخوی بهتری برخوردار هستند. استرس معمولا همراه با فسردگی یا پیش از آن بروز می‌کند. در واقع عملکرد این ویتامین برای کاهش استرس به‌این‌صورت است که با خواص آنتی‌اکسیدانی خود، مانع از تولید بیش از حد هورمون استرس‌زا (کورتیزول) خواهد شد. 

شما می‌توانید ویتامین C را از انواع مرکبات، سبزیجاتی مانند جعفری، کیوی و انگور سیاه دریافت کنید. در‌صورتی‌که سطح ویتامین ث در بدن شما بسیار پایین باشد باید از انواع مکمل‌های زنان، کودکان، بهترین قرص تقویتی برای آقایان و انواع مکمل‌های بزرگسالان که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید. توصیه می‌شود برای جلوگیری از تداخل‌های دارویی پیش از مصرف، از پزشک معالج یا دکتر حاضر در داروخانه مشورت بگیرید. 

3

مصرف انواعی از ویتامین‌های گروه B برای پیشگیری از افسردگی

ویتامین‌های B نقش پررنگی در سلامت ذهنی، کاهش استرس و بهبود حافظه دارند. کمبود ویتامین‌های خانواده B منجر‌به افسردگی، اضطراب، فوبیا و دیگر اختلالات عصبی می‌شود. به همین دلیل بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از افسردگی به سطح ویتامین‌های گروه B در بدن توجه کنید. 

ویتامین B12؛ نوعی از ویتامین‌های موثر بر سلامت روان 

ویتامین B12 (کوبالامین) یک ویتامین ضروری برای عملکرد اعصاب است. کمبود ویتامین B12 در بدن عملکرد اعصاب محیطی و مرکزی را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد بیماری‌هایی مربوط به سیستم عصبی می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای حفظ روحیه و بهبود سلامت روان خود، از مصرف این ویتامین غافل نشوید. 

هم‌چنین ویتامین B12، یکی از پیش‌نیازهای مهم در تولید گلبول قرمز است. از این رو این ویتامین‌ را می‌توان از انواع مکمل‎های کم‌خونی نیز دریافت کرد. انواع قرص‌های کم‌خونی ایرانی و بهترین قرص کم خونی حاوی ویتامین B12 هستند. چنانچه ذخیره کافی از این ویتامین در بدن ندارید، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری افسردگی و هم‌چنین کم‌خونی، از مکمل‌های حاوی ویتامین کوبالامین استفاده کنید. 

کمبود چه ویتامینی باعث افسردگی میشود؟ ویتامین B6

ویتامین B6 یکی از ویتامین ضروری بدن است که در انواع مکمل‌ها همچون قرص تقویت استخوان و مفاصل، مکمل‌های قلب و مولتی‌ویتامین‌های کودکان و بزرگسالان وجود دارد. این ویتامین در سروتونین (هورمون تولید شادی) و نوراپی نفرین (هورمون استرس) نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. به همین خاطر درجلوگیری از افسردگی و اضطراب نیز موثر است. محققان دریافته‌اند که این ویتامین به کاهش استرس و جلوگیری از افسردگی کمک خواهد کرد؛ بنابراین در‌صورتی‌که احساس آشفتگی ذهنی دارید، حتما به تغذیه خود با مواد غذایی سرشار از ویتامین B6 اهمیت دهید. 

4

ویتامین B5 مصرف کنید تا افسرده و مضطرب نباشید!

ویتامین B5 به آزادسازی انرژی در بدن کمک می‌کند. این نوع ویتامین از ویتامین‌های گروه B، در بدن به فرم فعال آنزیم CoA دیده می‌شود که این کوفاکتور برای بسیاری از واکنش‌های انجام شده در بدن ضروری است. از خواص ویتامین B5 می‌توان به تاثیر آن در سلامت اعصاب و جلوگیری از ابتلا به افسردگی اشاره کرد. در برخی از انواع مواد غذایی میزان ویتامین ب۵ بیشتر است که شامل زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ، تخمه آفتابگردان، پنیر، غلات و نان سبوس‌دار، انواع کلم، شیر و عدس می‌شود. 

ویتامین B3؛ ویتامین برای تقویت روحیه و سلامت ذهن 

کمبود ویتامین B3 به‌صورت‌مستقیم بر خلق‌وخوی ناشی از تولید سروتونین تاثیرگذار است. تحقیقات نشان داده‌اند که افزایش مصرف ویتامین B3 به بهبود بیماری‌های افسردگی کمک می‌کند. هم‌چنین مطالعات بی‌شماری در دهه‌های اخیر نشان داده‌اند که بهبود افسردگی خفیف و اضطراب با مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B3 همراه بوده‌اند. این ویتامین در طیف گسترده‌ای از غذاها از جمله گوشت و سبزیجات یافت می‌شود.

کمبود کدام ویتامین باعث افسردگی میشود؟ ویتامین B1

در پاسخ به سوال «کمبود چه ویتامینی باعث افسردگی میشود» باید گفت که کمبود تیامین (ویتامین B1) با افسردگی مرتبط است. در یک مطالعه که روی گروهی از بزرگسالان چینی مسن انجام شد، کمبود ویتامین B1 با خطر بالای ابتلا به افسردگی همراه بود. در واقع می‌توان گفت ویتامین تیامین یکی از مواد ضروری برای فعالیت مغز و سیستم اعصاب مرکزی محسوب می‌شود و کمبود آن با علائم روانی از قبیل افسردگی، فراموشی و اضطراب همراه خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود، اگر از علائمی مانند خستگی، تحریک پذیری، افسردگی یا عصبی رنج می‌برید، از مکمل‌های حاوی این ویتامین استفاده کنید. 

برای جلوگیری از افسردگی مکمل ویتامین D ضروری است

مطالعات نشان داده‌اند، غلظت ویتامین D در بیماران افسرده و مبتلا به اختلالات روانی پایین است و احتمالا دارد بین اختلالات روانی و کمبود ویتامین D رابطه‌ای وجود داشته باشد. با‌توجه‌به این مطالعات دریافته‌اند که کاهش میزان ویتامین دی نه‌تنها در هر دو نوع شدید و خفیف افسردگی نقش دارد، بلکه سبب اختلال خلق‌و‌خو و زوال سریع‌تر عقل نیز می‌شود. زیرا گیرنده‌های این ویتامین در مناطقی از مغز وجود دارند که مسئول خلق‌و‌خو و رفتار است.

ویتامین D معروف به ویتامین خورشید است. مواجهه مستقیم با نور خورشید برای دریافت ویتامین D مورد‌نیاز، موجب افزایش انرژی و خلق‌وخوی شما می‌شود. در نتیجه مصرف این مکمل و هم‌چنین وجود مقدار کافی از آن در بدن، به جلوگیری از افسردگی کمک خواهد کرد. 

جذب انواع ویتامین‌ها از طریق مکمل‌های نیچرز پلنتی برای کمک به افسردگی

در این مقاله به سوال «کمبود چه ویتامینی باعث افسردگی میشود؟» پاسخ دادیم و ویتامین‌هایی که بر پیشگیری از افسردگی موثر هستند را معرفی کردیم. اکنون با مطالعه این مقاله می‌توانید اقدامات درستی در زمینه جلوگیری از افسردگی و بیماری‌های روحی روانی داشته باشید. برای تامین ویتامین‌های موردنیاز به‌منظور تقویت روحیه و افزایش انرژی علاوه‌بر داشتن رژیم غذایی مناسب، بهتر است از مکمل‌های غذایی نیز استفاده کنید. 

البته توصیه می‌شود که این مکمل‌ها را با مشورت پزشک یا دکتر حاضر در داروخانه تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از مصرف هرگونه مکمل تغذیه‌ای، در ابتدا و تحت نظر پزشک آزمایش‌های مربوطه را نیز انجام دهید. مولتی ویتامین‌های نیچرز پلنتی انواعی از مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها هستند که شما می‌توانید از آن‌ها برای تامین مواد و ویتامین‌های ضروری بدن استفاده کنید.