تا به حال به خورشید که هر روز هفته و ساعت های زیادی در اختیار ماست فکر کرده اید؟ این منبع تجدید پذیر که در اختیار ماست می تواند انرژی یک خانه یا یک کارگاه را تامین کند؛ و این عمل میتواند تا حد زیادی در مصرف برق تجدید ناپذیر صرفه جویی کند. به تمام برقی که صرفه جویی میشود فکر کنید!

3 تفاوت اصلی اینورتر خورشیدی و اینورتر معمولی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

در سال های اخیر بیشتر کسانی که محیط زیست را دوست دارند از کنار خورشید و این انرژی راحت نمیگذرند و در پی استفاده از راه هایی برای استفاده از این منبع هستند. اما سیستم های خورشیدی برای تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریسیته به چه قطعات و دستگاه هایی نیاز دارند؟ این سیستم ها از چند پنل خورشیدی، یک اینورتر خورشیدی و قفسه هایی برای نگهداری این قطعات هستند؛ و ممکن است بر اساس ابعاد و نوع پنل ها به قطعات دیگری مانند باتری نیاز داشته باشیم.

همانطور که گفتیم یکی از دستگاه های مورد نیاز در سیستم های خورشیدی اینورترهای خورشیدی هستند. اما اینورترهای خورشیدی چگونه کار میکنند؟چه ویژگی های مهمی دارند؟ تفاوت آنها با اینورترهای معمولی در چیست؟ در ادامه به معرفی اینورترهای خورشیدی و طرز کار آنها و تفاوت آنها با اینورترهای معمولی میپردازیم. همچنین اگر علاقمند به یادگیری این حوزه هستید به صفحه اینورتر چیست و انواع آن مراجعه نمایید.

 

اینورتر خورشیدی چیست؟ / همه چیز در مورد اینورتر خورشیدی

یکی از مهم ترین دستگاه ها در سیستم های خورشیدی اینورترهای خورشیدی هستند. این اینورترها انرژی خروجی از پنل ها را تبدیل به برق شهری میکنند. به زبانی دیگر جریان DC را دریافت و آن را به جریان متناوب یا AC تبدیل میکنند. تمام وسایل خانه یا حتی تاسیسات صنعتی محل کار شما با جریان برق متناوب یا AC کار میکنند؛ در اینجاست که اینورتر خورشیدی به کمک ما می آید و انرژی برق مصرفی ما را تامین میکند.

اینورتر خورشیدی چگونه کار میکند؟

جواب این سوال کمی فنی است. پنل ها و صفحات خورشیدی از سلول های فتوولتائیک نیمه هادی تشکیل شده است. لایه های نیمه هادی به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شود. هنگامی که خورشید به این پنل ها می تابد لایه های نیمه هادی انرژی را جذب میکنند و به سلول های فتوولتائیک ارسال میکنند. این انرژی در سلول ها و  لایه های مثبت و منفی می چرخد و الکترون های زیادی را از دست میدهد و به جریان DC تبدیل میشود. این جریان تولید شده به اینورترهای خورشیدی ارسال میشود. اینورتر خورشیدی این انرژی را میگیرد و از ترانسفورماتور عبور میدهد. در این هنگام ترانزیستورها تغذیه میشوند و در نهایت انرژی AC تولید میشود.

اینورتر معمولی و عملکرد آن

اینورترهای معمولی در واقع همین درایور اینورترهای ساده برق هستند. عملکرد اصلی هر اینورتر معمولی و خورشیدی  تبدیل برق DC به جریان متناوب و AC است. اینورترهای معمولی از یک برد کنترل، مدارهای الکتریکی و ترانسفورماتور تشکیل میشوند. اینورتر های معمولی بر اساس کاربرد به چند دسته مختلف تقسیم میشوند و پر کاربرد ترین آنها درایو اینورتر های فرکانس متغیر هستند. درایو اینورترها به دو دسته کلی تکفاز و سه فاز تقسیم بندی میشوند و کاربرد آنها بیشتر در تبدیل جریان و کنترل دور دستگاه هایی مانند الکتروموتور، فن و پمپ هستند. 

اینورتر خورشیدی در مقایسه با اینورتر معمولی / سه تفاوت اصلی اینورتر خورشیدی و معمولی

  • کاربرد و منبع تغذیه
  • مسدود کننده
  • کنترلر شارژ

کاربرد متفاوت: اینورترهای معمولی دارای کاربرد بسیار متفاوتی با اینورترهای خورشیدی هستند در واقع مهم ترین تفاوت این اینورتر ها در کاربرد آنها است. اینورترهای خورشیدی به سیستم و  پنل های خورشیدی متصل هستند و اینورترهای معمولی به انرژی الکتریسیته معمولی که از نفت یا بنزین تولید میشود، متصل میشوند و قابلیت اتصال به سیستم خورشیدی را ندارند.

قطعه ای به نام مسدود کننده: تفاوت دیگر اینورتر معمولی و اینورتر خورشیدی در عملکرد آنهاست. یک اینورتر معمولی سه کار را انجام میدهد و یک اینورتر خورشیدی وظیفه دارد پنج کار را همزمان انجام دهد. یکی از قطعاتی که یک اینورتر معمولی آن را ندارد و اینورتر خورشیدی باید آن را داشته باشد قطعه ای به نام مسدود کننده است. این قطعه در شب از تولید انرژی جلوگیری میکند. در واقع مسدود کننده ها به صورت یکطرفه کار میکنند و فقط به انتقال جریان از پنل خورشیدی به باتری اجازه میدهند.

کنترل ذخیره برق در باتری های خورشیدی: این ویژگی بسیار برای باتری ها و طول عمر آنها مفید. همانطور که میدانید صفحات خورشیدی به طور مداوم نمیتوانند انرژی برق تولید کنند؛ در صبح و ظهر برق بیشتری تولید میکنند و هر چقدر که به سمت شب میرویم از مقدار برق تولیدی از صفحات کمتر میشود؛ در نتیجه باتری های خورشیدی به علت این تفاوت در مقدار شارژ در طولانی مدت آسیب می بینند. اینورتر خورشیدی در این هنگام مقدار انرژی را ثابت نگه میدارد و به سلامت باتری کمک میکند.

معرفی اینورتری که هم خورشیدی است و هم معمولی

همانطور که متوجه شدیم اینورترهای خورشیدی به انرژی و برق خورشیدی وابسته هستند و اینورترهای معمولی به انرژی الکتریسیته تولید شده از نفت و مشتقات آن. اما در سال های اخیر اینورتری طراحی و تولید شده است که به دو منبع انرژی خورشیدی تجدید پذیر و انرژی الکتریسیته تجدید ناپذیر متصل میشود. در واقع این اینورترها به طور هوشمند زمانی که انرژی خورشیدی در دسترس است باتری را با این برق شارژ و در هنگامی که انرژی خورشیدی در دسترس نیست باتری را با جریان معمولی شارژ میکند. همچنین برخی از این اینورترها هنگامی که انرژی تولیدی از ظرفیت باتری فراتر رفت قادر است این انرژی را به شرکت توزیع برق برای ذخیره ارسال کند.

چگونه یک اینورتر معمولی را به اینورتر خورشیدی تبدیل کنیم؟

این کار نسبتا آسان است. کافی است که دو قطعه به نام مسدودکننده و کنترلر شارژ را از بازار خریداری کنید. اما باید حتما از یک متخصص کمک بگیرید تا این قطعات مطابق با ویژگی های اینورتر معمولی شما باشد؛ همچنین بریا نصب آنها روی اینورتر از متخصص کمک بگیرید.

جان کلام

در این مقاله با اینورترهای خورشیدی و معمولی و کاربردهای آنها آشنا شدیم. همچنین با مهم ترین تفاوت های این دو نوع اینورتر آشنا شدیم. خوب است بدانید اینورتر خورشیدی به دلیل عملکرد خاصی که دارند معمولا قیمت بالاتری نسبت به اینورتر معمولی دارند. اما درایو اینورتر فرکانس متغیر که کاربرد کاملا متفاوتی نسبت به دیگر اینورترها دارد معمولا قیمت بسیار بالاتری دارد.