گرفتگی کفشور حمام یکی از بدترین اتفاقات ممکن است. در این مطلب روش های پیشگیری و باز کردن گرفتگی کفشورها آموزش داده شده است.

راهکارهای ساده و پیشرفته برای رفع گرفتگی کفشور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

وقتی کفشور فاضلاب حمام می گیرد و فاضلاب از آن بالا دنیا دور سر خانم خانه می چرخد. بوی بد فاضلاب در خانه می پیچد و کسی نمی داند باید چطور این گرفتگی را باز کند. در این شرایط بهترین کار حفظ خودنسری و سپس بررسی وضعیت کفشور فاضلاب است.

با بررسی کفشور فاضلاب و انجام یکسری کارها برای باز شدن گرفتگی می توانید شانس خود را برای باز کردن کفشور امتحان کنید. اگر نتوانید گرفتگی را باز کنید دیگر باید با یک شرکت لوله بازکنی یا تکنسین حرفه ای در این کار تماس بگیرید.

چه زمانی آب از کفشور فاضلاب بالا می زند؟

یکی از بدترین لحظات زندگی یک فرد در ساختمان لحظه مشاهده بالازدن فاضلاب از توالت یا کفشورها است. بالازدن فاضلاب در قدیم خیلی زیاد بود اما الان دیگر کمتر رخ می دهد. اما به هر صورت وقتی شاهد این اتفاق خواهید بود که مشکلی در لوله فاضلاب یا کفشور ایجاد شده باشد.

فارغ از علل مربوط به شبکه فاضلاب یا پرشدن چاه فاضلاب که نشانه آن بالازدن فاضلاب از پایین ترین لوله های فاضلاب ساختمان (زیرزمین یا حیاط) است وقتی می بینید در یکی از لوله های فاضلاب آب جمع شده و پایین نمی رود کاملا مشخص است که لوله گرفته و نیاز به باز کردن دارد.

غیر از این مورد گاهی نیز دیده می شود که فاضلاب در کفشور جریان دارد اما سرعت عبور یا به عبارتی سرعت مکش فاضلاب توسط کفشور بسیار کم است و آب آرام آرام وارد لوله می شود. در این اوقات مشخص است که گرفتگی در لوله وجود دارد اما این گرفتگی منجر به مسدود شدن لوله نشده است.

چرا کفشور فاضلاب می گیرد؟

وقتی در لوله فاضلاب فاضلاب غلیظ، آشغال و اشیاء خارجی وارد شود طبیعتی است که پس از مدتی در لوله فاضلاب گرفتگی ایجاد شود. لوله فاضلاب برای عبور آب و فاضلاب درست شده است. اگر چیزی از از فاضلاب وارد آن شود طبیعی است  بگیرد.

مثلا لوله فاضلاب حمام برای عبور آب درست شده است. حالا اگر دستمال کاغذی و صابون و سفید آب داخل آن بی افتند چه می شود؟ مشخص است که می گیرد.

یا فاضلاب آشپزخانه که برای فاضلاب حاصل از شستشوی ظروف مناسب است. ولی ورود تفاله چای، دانه برنج، خرده نان و ... به داخل لوله فاضلاب سینک سبب گرفتگی آن می شود.

لوله های های دیگر مثل کفشور حیاط و پارکینگ و سیفون توالت هم از این قائده مستثنی نیستند.

انواع گرفتگی در کفشورهای فاضلاب:

گرفتگی لوله را می توان دو صورت دسته بندی کرد که یکی از آنها دسته بندی بر اساس شدت گرفتگی است. ما گرفتگی کفشورها را از نظر شدت به دو دسته کلی تقسیم می کنیم.

گرفتگی‌های ساده: این نوع گرفتگی‌ها همانطور که از نامشان مشخص است ساده هستند و معمولاً با استفاده از روش‌های ساده مانند استفاده از تلمبه دستی لوله بازکنی قابل رفع هستند.

گرفتگی‌های شدید: این نوع گرفتگی‌ها به دلیل سخت بودن عامل گرفتگی از نوع سخت و شدید هستند و بر خلاف نوع ساده به راحتی قابل رفع نیستند. برای باز کردن گرفتگی های شدید باید از روش های پیشرفته تر استفاده کرد. یکی از این روش های پیشرفته استفاده از فنر لوله بازکنی است.

روش‌های کاربردی برای رفع گرفتگی کفشور:

برای رفع گرفتگی کفشور چند روش کاربردی وجود دارد. برخی از روش ها ساده است و می توان آن را در خانه انجام داد. برخی نیز پیچیده تر هستند و برای استفاده از آنها نیازمند تجربه و تجهیزات هستید. روش‌های زیر خدمت شما معرفی می شود..

- استفاده از تلمبه دستی لوله بازکنی:

این روش ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای رفع گرفتگی کفشور است. برای استفاده از این روش تنها چیزی که نیاز دارید یک عدد تلمبه لوله بازکنی است. برای شروع کار هم هیچ تخصصی نیاز ندارید. کافی است دهانه تلمبه را روی کفشور قرار داده و چند بار به آن فشار وارد کنید. به همین سادگی می توانید گرفتگی لوله را باز کنید. مراحل زیر را در نظر داشته باشید.

  • کفپوش اطراف کفشور را خیس کنید تا لغزنده شود.
  • تلمبه دستی لوله بازکنی را روی کفشور قرار دهید.
  • دسته تلمبه را به سمت پایین فشار دهید تا هوای داخل تلمبه فشرده شود.
  • دسته تلمبه را به سمت بالا بکشید تا هوای فشرده شده از تلمبه خارج شود.
  • این مراحل را چندین بار تکرار کنید تا گرفتگی رفع شود.

برای موفقیت در لوله بازکنی با تلمبه دستی باید کمی این کار را تکرار کنید. تنها نکته حائز اهمیت در استفاده از چاه بازکن دستی این است که دهانه چاه بازکن باید کاملا به دهانه لوله یا کف کاشی بچسبد و هیچ هوایی از کنار آن خارج نشود.

- استفاده از فنر دستی لوله بازکنی:

این روش برای رفع گرفتگی‌های شدیدتر کفشور مناسب است. البته گرفتگی های سخت و کاملا شدید نه. پیش تر هم ذکر شد که استفاده از ژنراتور برای باز کرد گرفتگی های شدید بسیار مناسب است.

اما ما می خواهیم با فنر دستی گرفتگی را باز کنیم. پس سراغ فنر دستی لوله بازکنی بروید. برای لوله بازکنی با فنر دستی تنها کافی است سر فنر را داخل کفشور فرو کرده و به وسیله دسته، فنر را بچرخانید.

  • کفپوش اطراف کفشور را خیس کنید تا لغزنده شود.
  • سر فنر را داخل کفشور فرو کنید.
  • دسته فنر را به سمت پایین فشار دهید تا فنر به داخل لوله حرکت کند.
  • اگر فنر دستی شما دستگیره چرخش دارد به کمک آن فنر را بچرخانید.
  • دسته فنر را به سمت بالا بکشید تا فنر به سمت عقب حرکت کند.
  • این مراحل را چندین بار تکرار کنید تا گرفتگی رفع شود.

باز کردن لوله با استفاده از فنر دستی خیلی آسان نیست اما به کمک آن می توانید از شر برخی از گرفتگی ها خلاص شوید.

باز کردن گرفتگی کفشور با ژنراتور

- استفاده از فنر برقی لوله بازکنی:

 این روش برای رفع گرفتگی‌های بسیار شدید کفشور مناسب است. اما متاسفانه برای شروع کار و استفاده از این روش نیاز به دستگاه فنر لوله بازکنی و کمی تجربه فنی دارید. از این جهت بهتر است برای باز کردن رگفتگی های شدید از یک شرکت لوله بازکنی فوری کمک بگیرید.

در مورد نحوه کار با ژنراتور تا همین حد بدانید که تکنسین های لوله بازکنی این دستگاه را در محیط قرار می دهند و فنر متصل به آن را داخل لوله کفشور فرو می‌کند. فنر با موتور برقی می چرخد و با چرخش خود، گرفتگی را از بین می‌برد.

به جای لوله بازکنی از گرفتگی کفشور پیشگیری کنید

به جای این که دنبال لوله بازکنی حرفه ای و چاه بازکنی ارزان باشید یا تلاش کنید روش های حرفه ای لوله بازکنی را بیاموزید بهتر است دنبال یادگیری روش های پیشگیری از گرفتگی کفشور باشید.

بهترین راه برای جلوگیری از گرفتگی کفشور، این است که از ورود اشیاء اضافی به داخل آن جلوگیری کنید. برای این کار، می‌توانید از صافی‌های مخصوص کفشور استفاده کنید. البته کفشورهای نو همه دارای درپوش توری هستند.