قزاقستانی‌ها از رئیس جمهور این کشور درخواست کردند تا صادرات نفت قزاقستان به رژیم صهیونیستی را به دلیل تشدید درگیری‌ها متوقف کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از پایگاه فرهنگ و جامعه ملل، این درخواست که در قالب یک طومار اینترنتی در سایت Alash.online است که بیش از ۲۵ هزار امضا دریافت کرده است.در این طومار تاکید شده است که کشور ما همواره حامی صلح و ثبات در عرصه بین‌المللی است و صادرات نفت به مناطقی که درگیری‌ها ادامه دارد ممکن است به عنوان حمایت از یکی از طرفین تلقی شود.

حدود ۱۰ درصد نفت خام قزاقستان از طریق خط لوله نفت آذربایجان باکو – جیهان به رژیم صهیونیستی صادر می‌شود. نفت وارداتی رژیم صهیونیستی در پالایشگاه‌هابه فرآورده‌هایی از جمله نفت سفید برای هواپیماهای نظامی و گازوئیل برای تانک‌ها، تبدیل می‌کنند. در عین حال، تقریباً تمام پروژه‌های صادرات نفت و گاز قزاقستان سرمایه گذاری مشترک با شرکت های بزرگ غربی است، بنابراین رهبری قزاقستان، به احتمال زیاد، فقط نقض قراردادها را درخواست خواهد کرد؛ اما روابط با این شرکت ها را قطع نخواهد.شایان ذکر است که یکی دیگر از تامین کنندگان عمده طلای سیاه اسرائیل، آذربایجان است. این کشور نیز کشوری است که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند!