ممکن است به خانه، محل کار، خرید یا هرجایی که فکرش رو بکنید بروید. از همه چیز و همه جا بی خبر ماشین را خاموش کنید و بعد از ساعتی یا حتی کمتر از یک ساعت برگردید و بخواهید دوباره استارت بزنید و حرکت کنید. برق پشت آمپر کیلومتر هست ولی استارت نمی خورد یا موقع استارت همه چی ضعیف می شود و صدای تیک تیک می آید. شاید هم هیچ برقی و هیچ صدایی نباشد. در این مواقع سورپرایز می شوید و اگر تا بحال این اتفاق برایتان نیفتاده باشد شاید ندانید که علت چیست، پس چه کارباید کرد؟

علائم ضعیف شدن باتری ماشین چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

شاید در نگاه اول این اتفاق یک مشکل ساده و سطحی به‌ نظر برسد، اما نباید این نشانه ها را نادیده بگیرید. روشن خاموش شدن یا کم شدن نور چراغ‌ها، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ضعیف شدن باتری درهنگام خاموشی خودرو است. زمانی که عمر مفید باتری ماشین به پایان رسیده باشد، توان کافی برای تامین نیروی چراغ‌ها را نخواهد داشت. البته نه‌تنها چراغ‌ها، بلکه سایر بخش‌های خودرو مانند استارت، سیستم برقی و چراغ باتری نیز اعلام می‌کنند که باتری نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. 

اگر شما هم احساس می‌کنید باتری ماشین‌تان به‌خوبی قبل نیست، با مطالعه این مقاله با علائم ضعیف شدن باتری ماشین آشنا خواهید شد. 

استارت نخوردن خودرو؛ اولین نشانه ضعیف شدن باتری ماشین

استارت نخوردن خودرو که بیشتر در فصول گرم و سرد اتفاق می‌افتد، یکی از علائم ضعیف شدن باتری ماشین است. باتری یکی از قطعات مصرفی خودرو است که عمر مفید آن دو سال بوده و تعویض نکردن باتری پس از مدت گفته شده، مشکلاتی مانند استارت نخوردن را به همراه خواهد داشت. اگر هنگام استارت زدن خودرو علائم زیر را مشاهده می‌کنید، علت آن‌‌ها ضعیف شدن باتری ماشین است:

  • ماشین استارت نمی‌خورد
  • هنگام استارت زدن صدای کلیک یا تق تق می‌شنوید
  • روشن شدن ماشین با استارت سنگین
  • قطع شدن یا ضعیف شدن برق موقع استارت زدن

اگر در زمان استارت زدن این نشانه‌ها را مشاهده می‌کنید، علت آن ضعیف شدن باتری ماشین است. برای رفع این مشکلات باید نسبت به تعویض باتری ماشین اقدام کنید. توجه داشته باشید که حتما باتوجه‌به نوع ماشین و آمپر آن نسبت به خرید باتری جدید اقدام کنید. به عنوان مثال قیمت باطری سمند با پراید و سایر ماشین‌ها تفاوت دارد.

2

کم شدن نور چراغ‌ها؛ نشانه‌ای از ضعف باتری ماشین است

اولین نشانه ضعیف شدن باتری ماشین، کم شدن نور چراغ‌ها درهنگام خاموش بودن ماشین است.  ممکن است کل مصرف کننده ها یا همه چراغ ها ضعیف شوند. اگر از سلامت ادوات برقی خودرو اطمینان خاطر دارید و چندین سال است که باتری خود را تعویض نکرده‌اید، کم نور شدن چراغ‌ها به ضعیف شدن باتری مربوط است. هرچه طول عمر باتری بیشتر شود و زمان بیشتری از آن استفاده کنید، مدت زمان کمتری انرژی نگه می‌دارد. در نتیجه اگر بالای دو یا سه سال است که از باتری استفاده می‌کنید، باید در اولین فرصت وضعیت باتری را بررسی کنید. 

ممکن است باتری از نظر ظاهری مشکلی نداشته باشد و سالم به‌نظر برسد، اما معمولا مشکلات باتری با مشاهده ظاهر قابل تشخیص نیست. پیشنهاد می‌کنیم حتما به برق‌کار یا تکنسین خودرو مراجعه کنید. ماشین سر بزنید تا باتری بررسی شود. البته قیمت باطری دولتی صبا به‌ خاطر دولتی بودن نسبت به باتری‌های داخل این مراکز به‌صرفه‌تر است. ناگفته نماند که بخشی از قیمت پایین‌تر باتری‌های صبا، به‌دلیل برخورداری از سطح کیفی متوسط محصولات این کارخانه است.

روشن شدن چراغ باتری خودرو؛ یکی از دلایل و علائم ضعیف شدن باتری ماشین

روشن شدن چراغ باتری یکی از جدی‌ترین هشدارهای خودرو است که باید آن را جدی بگیرید. زمانی که چراغ باتری روی صفحه کنسول روشن شود، یعنی برق‌رسانی باتری یا دینام دچار مشکل شده و استفاده از خودرو در کمتر از یک ساعت باعث خالی شدن باتری می‌شود. حتی ممکن است باتری از بین رفته یا بمیرد؛ از‌همین‌رو توصیه می‌شود با مشاهده چراغ باتری خودرو، به تعمیرگاه مراجعه کنید. ممکن است نشانه‌های دیگری به جز روشن شدن چراغ باتری مشاهده نشود، اما همین اخطار نیز علت خرابی باتری محسوب می‌شود. داخل باتری‌ها صفحه‌هایی از ترکیب اکسید سرب و سرب اسفنجی وجود دارد که در محلول اسید سولفوریک شناور هستند. این مواد شیمیایی به‌ مرور فاسد می‌شوند و فعل و انفعالات درون باتری متوقف خواهد شد که نتیجه آن ضعیف شدن باتری است.

هنگامی که برای مدت طولانی از باتری استفاده کنید، ممکن است نشت الکترولیت به‌وجود آید و باتری خراب شود. در کلیه ماشین‌ها از جمله 206 و پژو 405 و سایر مدل‌ها، خرید باتری نسبت به تعمیر آن گزینه به صرفه‌تری است. ناگفته نماند قیمت باطری ماشین پژو 405 در کلیه مدل‌ها یکسان بوده و تفاوت قیمتی ندارد. 

3

صدا در زمان روشن شدن خودرو؛ نشانه ضعیف بودن باتری

اگر هر روز از ماشین خود استفاده می‌کنید، در صورت تغییر کوچک‌ترین صدا متوجه اشکال آن خواهید شد. زمانی که باتری ماشین ضعیف شده باشد، در هنگام استارت زدن صدای «تیک» شنیده می‌شود. علاوه‌بر این،‌ صدای استارت ماشین مانند همیشه نیست و تغییر کرده است. این صداها مربوط به اتوماتیک استارت و ضعف باتری ماشین در هنگام چرخاندن موتور(میلنگ) و روشن شدن آن است.

البته تغییر در صدای استارت ماشین می‌تواند دلایل دیگری مانند استارت اتوماتیک و ضعف باتری داشته باشد و تنها علت آن خرابی باتری نیست. در صورتی که شاهد نشانه‌هایی مانند ضعیف شدن نور چراغ‌ها و صدای «تیک» در هنگام روشن شدن خودرو هستید، باید بگوییم عمر مفید باتری ماشین تمام شده است. 

ضعیف شدن باتری ماشین؛ عامل ایجاد مشکلات در سیستم برقی خودرو

اگر ضبط ماشین به‌ صورت ناگهانی خاموش می‌شود یا ساعت ماشین درست کار نمی‌کند و ریست می‌شود، باتری ماشین ضعیف شده است. البته علائم ضعیف شدن باتری ماشین در سیستم برقی شامل کار نکردن راهنماها یا برف‌ پاک کن در هنگام خاموش بودن ماشین نیز می‌شود. علاوه بر این، ممکن است ریموت خودرو در ماشین را باز نکند و شما باید با استفاده از کلید سوار ماشین خود شوید. به‌ صورت کلی اشکالاتی که در سیستم برقی خودرو مشاهده می‌کنید، به ضعیف شدن باتری ماشین بر می‌گردد. 

خرید یک باتری جدید؛ بهترین راه‌حل برای ضعیف شدن باطری ماشین

برای حل مشکل ضعیف شدن باتری ماشین، شما نیاز به یک باتری جدید دارید. زمانی که باتری ضعیف شود یعنی عمر مفید آن به پایان رسیده و دیگر قابل استفاده نیست. شما می‌توانید باتری به باتری انجام دهید تا به تعمیرگاه برسید. ناگفته نماند با انجام باتری به باتری برای خودروهای جدید با آپشن‌های متنوع و سنسورهای حساس، ممکن است چراغ چک روشن شود یا مشکلات برقی ماشین افزایش یابد. در نتیجه بهترین راه‌حل برای ضعیف شدن باتری ماشین، تعویض آن است. 

برای خرید یک باتری جدید نیازی نیست به مراکز خاصی مراجعه کنید، شما می‌توانید همین حالا انواع باتری را با اطمینان و با بهترین کیفیت از باتری آنتایم خریداری کنید. مجموعه باتری آنتایم باتری ماشین‌های ایرانی از برندهای معتبر و شناخته شده را موجود دارد و شما می‌توانید با چند کلیک باتری جدید را بخرید. ناگفته نماند این مجموعه خدمات نصب باتری در محل نیز ارائه می‌دهد! برای دریافت این خدمات فقط کافی است نگاهی به آدرس «batteryontime.com» داشته باشید.