آسفالت یکی از مهم‌ترین مصالح دنیای مدرن است که رفت‌وآمد را آسان‌تر کرده است. اجرای آسفالت به شیوه‌ای درست و حرفه‌ای، ضامن عملکرد و طول عمر آن خواهد بود.

اجرای آسفالت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 

آسفالت ماده‌ای همه‌کاره و همه‌جا حاضر است که ستون اصلی زیرساخت‌های حمل‌ونقل مدرن را تشکیل می‌دهد. این ماده که از شن، ماسه و قیر ساخته می‌شود، نقش مهمی در ساخت جاده‌ها، بزرگراه‌ها و سایر سطوح دارد. جدا از روش‌های ساخت آسفالت‌های مناسب برای مکان‌های مختلف، اجرای آسفالت نیز از فرایندهای مهم و پیچیده است که حتما باید با نظارت مهندسین و نیروی کار حرفه‌ای و باتجربه انجام شود.

 

نحوه اجرای آسفالت به چه صورت است؟

اجرای آسفالت باتوجه‌به نوع و دمای مواد، آب‌وهوای منطقه، نوع آسفالت (مانند آسفالت تراشه) و کاربرد آن (برای سنگ‌فرش جاده‌ها، مسیرها، پارکینگ‌ها یا سطوح دیگر) تفاوت دارد. در ادامه روند کلی اجرای آن را بررسی می‌کنیم:

آماده‌کردن محیط

آماده‌کردن محیط برای اجرای آسفالت خیابان یک مرحله اساسی از این فرایند است که می‌تواند زمینه‌ساز ساخت یک روسازی بادوام و با عملکرد بالا باشد. در این مرحله، باید محیط از هرگونه مانع و پستی بلندی، از جمله آوار، پوشش گیاهی و روسازی‌های قبلی که احتمال دارد شامل تراشه آسفالت باشد، پاک شود.

در این صورت مواد جدید، اصطلاحا بهتر روی سطح می‌نشینند و در این فضای تمیز، امکان ارزیابی کامل شرایط زیربنایی بهتر فراهم می‌شود. این تمیزکاری معمولا توسط جاروهای مکانیکی با هوای فشرده صورت می‌گیرد.

زیرسازی آسفالت

این مرحله از بخش‌های مختلفی مانند شیب‌سازی، پل گذاری، جدول‌بندی و... شکیل شده است. در زیرسازی، با استفاده از مواد و مصالح مختلفی مانند شن، سنگ‌ریزه و غیره سطح موردنظر را کاملا پوشش می‌دهند و با دستگاه‌ها و تجهیزات جاده‌سازی مانند گریدر این مواد را به‌خوبی صاف می‌کنند.

در انتهای این مرحله، سطح را آب‌پاشی کند و با غلتک، آن‌ها را برای انجام مراحل بعدی آماده خواهند کرد. هدف این مرحله، ایجاد یک بستر مناسب برای مرحله آسفالت‌کاری است.

6

قیرپاشی

در این مرحله با استفاده از قیر، منافذ و فضای خالی بین شن و سنگ‌ریزه‌هایی که در مرحله قبلی جای‌گذاری شدند را پوشش می‌دهند و پر می‌کنند. این باعث خواهد شد آسفالت محکم و یکدست باشد و چسبندگی بالاتری پیدا کند. به این مرحله اندود نفوذی یا پریم کت نیز گفته می‌شود و هدف آن ایجاد یک سطح صاف برای پخش یکدست مواد نهایی است.

نفوذ قیر بین منافذ به میزان ویسکوزیته قیر مصرفی و درجه حرارت محیط بستگی دارد. بنابراین برای انتخاب قیر مناسب باید به سه موردتوجه داشته باشید:

  • ویسکوزیته قیر مصرفی
  • نوع دانه‌بندی بستر سنگی
  • فرایند عمل آمدن قیر

دمای قیر باید باتوجه‌به استانداردهای جاده‌سازی در همان منطقه تعیین شود. زمان انجام اندود نفوذی، بهتر است که هوا بارانی و مه‌آلود نباشد تا سطح کار خشک یا دارای رطوبت نسبی باشد. بهترین زمان برای پخش قیر در فصل‌هایی که هوا رو به گرما می‌رود بیش از 10 درجه و در فصل هایی که هوا رو به سردی می‌رود بیش از 15 درجه سلسیوس خواهد بود. مقدار قیر جذب‌شده در عرض 24 ساعت به سطح شنی موردنظر بستگی دارد اما به‌طور کلی از نیم تا 2 کیلوگرم در مترمربع متغیر است.

آسفالت‌کاری

پس از آماده‌شدن سطح کار، باید مصالح آسفالتی آماده پخش و کوبیدن شوند. قبل از اجرای این مرحله، باید مواردی مانند درجه حرارت محیط، درجه حرارت مخلوط آسفالت و آمادگی سطح کار به تایید ناظر برسد. توجه داشته باشید عملیات آسفالت‌کاری روی سطوح آلوده، یخ‌زده و در دمای محیط کمتر از 7 درجه سلسیوس تحت هیچ شرایطی مجاز نیست و اساسا درجه حرارت سطح کار نباید از 25 درجه سلسیوس پایین‌تر بیاید.

ضمن آنکه آسفالت‌کاری اصلی‌ترین مرحله این فرایند است که خود به دو مرحله تقسیم می‌شود:

پخش آستر

در مرحله اول، لایه اولیه مواد که به آن آستر هم می‌گویند توسط فینیشر روی سطح موردنظر پخش خواهد شد. کار فینیشر پخش یکنواخت مخلوط مواد در عرض، ضخامت و شیب موردنظر است. فینیشر محفظه، پره، تجهیزات پخش‌کننده و صفحه اتو دارد.

تمام این اجزا باید به‌گونه‌ای کار کنند که اجزای دستگاه پخش‌کننده مواد را به‌طور یکنواخت در مقابل اتوی فینیشر قرار دهد. اتو نیز باید مجهز به گرم‌کن و وسایل تسطیح باشد که بتواند در درجه حرارت‌های مختلف، سطحی یکدست ایجاد کند و از شیاردار و فتیله‌شدن مواد جلوگیری کند.

فینیشرها دارای کوبنده‌های ارتعاشی هستند که می‌توانند مواد را در لایه‌هایی با ضخامت و عرض‌های مختلف پخش کند. به غیر از فینیشر، از وسایلی مانند گریدر هم باید در این مرحله استفاده کرد. به‌کارگیری گریدر باید با تایید ناظر باشد و معمولا در زمانی از آن استفاده می‌شود که سطح موردنظر آسفالت قبلی داشته باشد.

7

اجرای روکش اصلی روی آستر

در مرحله دوم روکش اصلی با روش‌های مشابه روی آستر اجرا می‌شود که باید ضخامت استاندارد آن رعایت شود. درجه حرارت در این مرحله باتوجه‌به مواردی مانند دمای محیط اجرای کار، نوع و دانه‌بندی مصالح سنگی و نوع قیر مصرفی تعیین خواهد شد.

غلتک‌زنی و کوبیدن

در این مرحله، با استفاده از انواع غلتک‌های زیر، آسفالت به‌خوبی کوبیده می‌شود:

  • غلتک‌های فولادی سه‌چرخ
  • غلتک‌های لرزشی
  • غلتک‌های لاستیکی
  • غلتک‌های دوچرخ یا سه‌چرخ
  • غلتک‌های مختلط

نوع و تعداد غلتک‌ها باید باتوجه‌به میزان مواد پخش‌شده انتخاب شود و به تایید ناظر برسد؛ معمولا به بیش از دو غلتک نیاز ندارد. دما و وزن غلتک باید براساس استانداردهای راه‌سازی باشد و این مرحله نیازمند نظارت دقیق متخصصان است.

نکات غلتک‌زنی

این مرحله باید هم‌زمان با مرحله قبلی صورت بگیرد. نکات مهمی که باید در این مرحله رعایت شوند به شرح زیر است:

  • درجه حرارت سطح آسفالت باید در حدی باشد که مواد تاب تحمل وزن غلتک و ارتعاشات را داشته باشند.
  • در جریان غلتک کاری، مواد نباید جابه‌جا یا از هم جدا شوند؛ بلکه باید یکدست و یکپارچه بمانند و در نهایت، دچار شیارهای طولی و عرضی نشوند.
  • غلتک‌زنی باید به صورتی باشد که هر گذر غلتک در هر مرحله، بخشی از قسمت قبلی را هم در بر بگیرد تا هر بخش با بخش قبلی و بعدی خود همگن باشد.

توجه داشته باشید در تمام این مراحل، عبور و مرور روی سطح کار ممنوع است و تنها زمانی مجاز خواهد بود که شرایط زیر فراهم باشد:

  • پس از پایان مرحله کوبیدن، رد چرخ ماشین‌آلات روی کار نمانده باشد.
  • سطح سفت‌وسخت باشد.
  • درجه حرارت مواد باید کمتر از 40 درجه سانتیگراد باشد.
  • حداقل سه ساعت از پایان مرحله پخش گذشته باشد.

جمع‌بندی

اجرای آسفالت فرایندی است که موادخام را به روسازهایی مقاوم و کاربردی تبدیل می‌کند. این فرایند فازهای مختلف و پیچیده‌ای دارد که اجرای هر کدام ملزم رعایت شرایط خاص و نظارت مستقیم مهندسین خواهد بود. آسفالت به‌عنوان ماده‌ای پرکاربرد در زندگی روزمره، باید کیفیت بالایی داشته باشد و به‌خوبی اجرا شود تا نیازهای مردم را برطرف سازد. تیم آسفالت چی با استفاده از بهترین مواد، متخصص‌ترین تیم و جدیدترین ابزارآلات، آماده خدمت‌رسانی به مردم و سازمان‌ها در زمینه‌های اجرای قیرگونی، آسفالت و فروش ایزوگام است.