ال سی آر متر چیست؟ کاربرد و انواع LCR متر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

افرادی که در شاخه‌های مختلف الکترونیک فعال هستند، نیاز به ابزار و تجهیزات مختلفی برای اندازه‌گیری پارامترها دارند. یکی از این تجهیزات که در این حوزه به میزان قابل توجهی کاربردی بوده، ال سی آر متر است. ال سی آر متر به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دقت و سرعت بالایی، اقدام به اندازه‌گیری مقدار ظرفیت خازن، مقاومت الکتریکی و همچنین اندوکتانس بکنید. قیمت ال سی آر متر، کاربرد و انواع آن از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که درباره این دستگاه‌ها باید بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی درباره این تجهیزات در اختیار شما قرار دهیم.

ال سی آر متر چیست؟

ال سی آر متر را می‌توانیم یک دستگاه چند منظوره بدانیم که در زمینه الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی با کاربردهای متعدد شناخته شده است؛ برای مثال ال سی آر متر یک ابزار تخصصی برای اندازه‌گیری سلف و خازن محسوب می‌شود. همچنین از این دستگاه می‌توان برای اندازه‌گیری کمیت‌های مختلف دیگری مانند ضریب توان، زاویه فاز بین جریان و ولتاژ، ضریب اتلاف، مقدار اندوتاکس و ... اشاره کرد. البته باید بدانید که برند سازنده LCR متر بر روی امکانات آن اثر دارد؛ برای مثال ال سی آر متر یونیتی مجهیز به ضریب توان و اتلاف هست، اما LCR مترهای دیگر بازار این ویژگی را ندارند.

انواع ال سی آر متر

به صورت کلی دسته‌بندی‌های مختلفی برای این محصولات در نظر گرفته می‌شود که در این بخش قصد داریم تا به بررسی بیشتر و کامل‌تر آن‌ها بپردازیم.

 

2

انواع LCRمتر از نظر عملکرد داخلی

این دستگاه‌ها را بر اساس عملکرد داخلی آن‌ها می‌توانیم در دو دسته قرار دهیم که به شرح زیر هستند.

ال سی آر متر آنالوگ

نمونه‌های قدیمی این محصولات بیشتر به شکل آنالوگ طراحی می‌شدند. LCRمترهای آنالوگ دارای صفحه‌ای درجه بندی شده بودند که مقادیر محدودی از ظرفیت‌ها را نمایش می‌داد. دقت اندازه‌گیری در این حالت هم نسبتا پایین بود. از ویژگی‌های مدل آنالوگ می‌توانیم به قیمت به صرفه، مصرف انرژی محدود و ساختمان داخلی ساده‌تر اشاره کنیم.

ال سی آر متر دیجیتال

مدل‌های جدیدتر که با تکنولوژی به‌روزتری هم ساخته شده‌اند، این روزها به عنوان ال سی آر متر دیجیتال شناخته می‌شوند. در این دستگاه‌ها، صفحه درجه‌بندی‌شده با یک صفحه ال سی دی جایگزین شده و ارقام را در دامنه گسترده‌ای به نمایش می‌گذارد. در این حالت محدودیت‌های موجود در روند اندازه‌گیری پارامترهای مختلف تا حد زیادی برداشته شده‌اند.

انواع ال سی ار متر از نظر ابعاد و ساختار

از دیگر دسته‌بندی‌هایی که برای این دستگاه‌ها امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید به ابعاد و ساختار آن‌ها اشاره کنیم. در این حالت ال سی آر مترها در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند.

مدل دستی

این مدل ال سی آر مترها سبک و قابل حمل هستند؛ از این رو بسیاری از متخصصان و مهندسان فعال در این حوزه، به راحتی می‌توانند آن را در محل کار خود حمل کرده و همواره در دسترس داشته باشند. این محصولات دارای باطری با قابلیت شارژ هستند؛ در نتیجه برای استفاده از آن‌ها دیگر نیازی به اتصال به برق نخواهید داشت. دقت اندازه‌گیری در این محصولات هم در رنج بالایی قرار داشته و شما با اطمینان کامل می‌توانید مقادیر به دست آمده را مورد استفاده قرار دهید.

مدل رومیزی

همان طور که از عنوان این دستگاه‌ها مشخص بوده، LCRمتر رومیزی نسبت به ال سی آر مترهای دستی در ابعاد بزرگ‌تر و سنگین‌تری ساخته می‌شود. این دستگاه‌ها ثابت بوده بر روی پایه مخصوص خود روی میز قرار می‌گیرند. این محصولات باتری و شارژر ندارند، بلکه برای استفاده از آن‌ها نیاز به برق شهر خواهید داشت. از ویژگی‌های این محصولات می‌توانیم به اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر، کاربردهای گسترده‌تر، کالیبراسیون قطعات و ... اشاره کنیم که از اهمیت بسیار بالایی برای کاربر برخوردار هستند.

کاربرد ال سی آر متر

از دیگر موضوعاتی که در راستای آشنایی با ال سی آر متر باید مورد بررسی قرار دهیم، کاربرد این دستگاه‌ها است. می‌دانیم که از این تجهیزات می‌توان برای اندازه‌گیری پارامترهای مختلف و گوناگونی استفاده کرد. همین موضوع باعث شده تا کاربردهای متعددی هم برای انواع ال سی آر متر در نظر گرفت.

 

3

امروزه از این دستگاه‌ها در انواع آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، تعمیرات لوازم الکترونیکی مختلف و ... می‌توان استفاده کرد. برای بهره بردن از این دستگاه‌ها لازم است تا درباره انواع پارامترهای قابل‌اندازه‌گیری با آن‌ها هم اطلاعات لازم را به دست آورید. از جمله این موارد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • اندوکتانس
  • ظرفیت خازن
  • فاکتور کیفیت
  • ضریب تلفات
  • مقاومت
  • ولتاژ
  • جریان
  • رسانایی
  • حساس بودن
  • زاویه فاز بین جریان و ولتاژ

عملکرد ال سی آر متر چگونه است؟

برای آشنایی بیشتر با انواع ال سی آر متر، لازم است تا درباره عملکرد این دستگاه هم اطلاعات لازم و کاربردی را به دست آورید. همان‌طور که می‌دانیم این دستگاه‌ها تا حد زیادی مشابه مولتی متر هستند. مولتی متر از طریق بایاس DC می‌تواند برای اندازه‌گیری پارامترهای مختلف اقدام کند. به دلیل این مدل ولتاژ، مولتی متر توانایی محاسبه امپدانس را ندارد. از طرف مقابل در ال سی آر متر از تکنیک ولتاژ AC در فرایند اندازه‌گیری استفاده شده که باعث افزایش میزان دقت شده است. همین موضوع باعث شده تا از این طریق بتوان پارامترهای بیشتری از جمله زاویه فاز، آمپدانس و ... را به بهترین نحو ممکن اندازه‌گیری کرد.

سخن پایانی

امروزه یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات استفاده شده در صنعت الکترونیک، انواع مختلف ال سی آر متر است. ال سی آر متر در مدل‌های مختلف و متنوعی ساخته شده که هر کدام از آن‌ها کاربردهای مخصوص به خود را دارند. با استفاده از این دستگاه می‌توان پارامترهای مختلف و متعددی را با دقت بسیار بالا اندازه‌گیری کرد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی ال سی آر متر، انواع آن، کاربردها و همچنین نحوه عملکرد این تجهیزات پرداختیم. با در اختیار داشتن این آگاهی‌ها، شما می‌توانید استفاده بهینه‌تری از این تجهیزات اندازه‌گیری داشته باشید.