جلسه‌ی شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی دیروز به ریاست دکتر اسحاق جهانگیری تشکیل شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون اول رییس جمهور برلزوم ساماندهی سهام عدالت و نحوه‌ مدیریت و اجرای صحیح آن به گونه‌ای که بالاترین بازدهی را برای مردم به همراه داشته باشد، تاکید کرد.

جلسه‌ی شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی دیروز به ریاست دکتر اسحاق جهانگیری تشکیل شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در دولت تردیدی وجود ندارد که سود و منافع حاصل از سهام عدالت باید به مردم و البته به ضعیف‌ترین اقشار و طبقات جامعه برسد، بر لزوم ساماندهی سهام عدالت و نحوه‌ی مدیریت و اجرای صحیح آن به گونه‌ای که بالاترین بازدهی را برای مردم به همراه داشته باشد، تاکید کرد.

وی با اشاره به تدوین پیش نویس لایحه‌ی ساماندهی سهام عدالت، اظهار داشت: اشکالات و ایرادات اساسی درنحوه‌ی مدیریت و اجرای سهام عدالت وجود دارد که این موضوع درجلسات کارشناسی مورد بررسی قرارگرفته و لایحه‌ای نیز برای رفع این ایرادات و اشکالات تدوین شده و آماده طرح در هیات دولت است.

جهانگیری افزود: این لایحه که برای تصویب نهایی دردولت و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی درحال نهایی شدن است، از اقدامات اساسی دولت یازدهم برای حل مسائل و معضلات موجود که در مسیر اجرای سهام عدالت و نحوه‌ی مدیریت آن وجود دارد، است.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه دولت مهمترین شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را از نظر بازدهی سرمایه و تولید ناخالص داخلی در چارچوب طرح واگذاری سهام عدالت وارد کرده است، افزود:البته دولت نمی‌تواند نسبت به سرنوشت این شرکت‌ها که سرمایه‌های ملی هستند، بی‌تفاوت باشد لذا در لایحه‌ی جدید باید برای سرنوشت، نحوه‌ی مدیریت،‌ سوددهی و توسعه‌ی این بنگاه‌ها به شکلی اساسی برنامه‌ریزی شود به نحوی که اصول بنگاه‌داری در چگونگی مدیریت و توسعه‌ی آنها مدنظر قرار گرفته و باید حتماً رعایت شود.

معاون اول رییس جمهور از وزیر اموراقتصادی و دارایی خواست تا با مشورت اعضای شورا پیش‌نویس لایحه‌ را به دقت مورد بررسی قرار دهند و جمع‌بندی نهایی را برای تصمیم‌گیری به جلسه‌ی هیات دولت ارائه کنند.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش سازمان خصوصی سازی درخصوص آخرین وضعیت واگذاری‌ شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی و مشکلات پیش روی این سازمان، گفت:خصوصی سازی در حقیقت کار دشواری است و موانع زیادی نیز پیش روی آن وجود دارد اما این موانع و مشکلات نباید باعث شود که روند خصوصی سازی که از ضروریات اساسی کشور است، متوقف شود.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از برخی واگذاریهای غلط صورت گرفته در گذشته و با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی سازمان خصوصی سازی، بر ضرورت تنظیم گزارشی دقیق از آخرین وضعیت واگذاریها و مسائل و مشکلات این سازمان برای طرح در جلسه هیات دولت و اتخاذ تصمیمات لازم، تاکید کرد.

در این جلسه که رییس کل بانک مرکزی، رییس کل دیوان محاسبات کشور، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، گزارشی از جزئیات پیش نویس لایحه‌ی ساماندهی سهام عدالت ارائه شد.

وزیر امور اقتصادی ودارایی نیز درسخنانی از برگزاری جلسات متعدد باحضور کارشناسان فعال در بازار سرمایه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی وصاحب نظران برای بررسی سهام عدالت خبر داد و گفت:دیدگاه و رویکرد اصلی ما در بررسی سهام عدالت این بوده است که بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که مشمول طرح واگذاری سهام عدالت شده‌اند از مدیریت کارآمد برخوردار شوند تا مردم بتوانند به حقوق خود برسند.

در ادامه این نشست رییس سازمان خصوصی سازی کشور نیز به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت واگذاری‌ها و موانع پیش روی این سازمان پرداخت و ضمن تشریح عملکرد سازمان خصوصی سازی دردولت یازدهم، به اقدامات انجام شده در این مدت اشاره کرد.

وی با اشاره به مصوبات صادر شده برای رد دیون در دولت گذشته، این تصمیمات را یکی از دغدغه‌های اصلی و موارد مشکل‌ساز برای این سازمان برشمردوگفت: این مصوبات نیازمند اصلاح ازسوی هیات دولت است تا بخشی از مشکلات از پیش روی سازمان خصوصی سازی کشور برداشته شود.