پدافند غیرعامل نقش بسیار موثری در امنیت کشور دارد و برای این منظور تلاش می‌کنیم منابع مالی مناسبی در نظر بگیریم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پدافند غیرعامل نقش بسیار موثری در امنیت کشور دارد و برای این منظور تلاش می‌کنیم منابع مالی مناسبی در نظر بگیریم.

محمدحسن ابوترابی‌فرد امروز (دوشنبه 23 آذرماه) در اولین کنگره ملی نقش و واکاوی قوانین و مقررات در حوزه پدافند غیر عامل که در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شده بود، با اشاره به قرآن کریم گفت: در آیاتی از کتاب آسمانی به طور دقیق، بسیار جامع و متقن راهبرد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در حوزه قدرت خصوصا قدرت بازدارنده دفاعی تبیین کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راهبردهای نظامی ایران الهام گرفته از آیات قرآن کریم است، به 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در سینه ستبر رزمندگان دفاع مقدس این آیات نقش بسته بود. باید تاکید کرد که خدای متعال در برخی از آیات قرآن دستور صریح و روشن برای دفاع داشته است.

وی با بیان اینکه آموزه‌های دینی با ادبیات گوناگون بیان می‌شود، اظهار کرد: فرمانده عالم هستی در آیه‌ای از قرآن امر می‌کند که در حد استطاعت و توان باید از مواضع اسلامی دفاع کرد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: در واقع باید متناسب با ظرفیت نیروهای انسانی، مادی و موقعیت جغرافیایی و با تکیه بر حوزه‌های علمی و فناوری در حوزه پدافند غیرعامل رشد داشت. اعتقاد داریم که در حد استطاعت در حوزه پدافند غیرعامل که نقش بسیار موثری در بازدارندگی دارد گام‌هایی برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در سطح عالی از استطاعت خود استفاده کنیم، انقلابی رخ خواهد داد، عنوان کرد: اگر امروز از همه ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود برای خلق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم اتفاقی خواهد افتاد که نمی‌توان محصول آن را ارزیابی کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید تا مرز استطاعت از ظرفیت‌های مختلف خود استفاده کنیم، توضیح داد: اگر در مرز قدرت قرار بگیریم قطعا در این نقطه متوقف نخواهیم شد، بلکه به قدرت‌های جدیدی دست پیدا خواهیم کرد، همانطور که هرچه بر نیروی عقلی و فکری خود کار کنیم، این قدرت و فناوری پیشرفت چشمگیری پیدا خواهد کرد.

این نماینده اعتقاد دارد که اگر از تمام توان و ظرفیتمان در هر حوزه‌ای بهره بگیریم به بالاترین قدرت‌ها دست پیدا خواهیم کرد.

وی خطاب به پژوهشگران حوزه پدافند غیرعامل گفت: حوزه‌ای را خلق کنید که هیچ کسی به آن نزدیک نشود چرا که کسی نمی‌تواند نقش پدافند غیرعامل را منکر شود، بنابراین همه کشورهای دنیا تلاش دارند بر ظرفیت بازدارندگی یعنی قدرت دفاعی خود بیافزایند.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در برابر استکبار و ابر قدرت‌ها باید از نیروی بازدارندگی استفاده کنیم، گفت: پدافند غیرعامل امروز حکم زره‌ای برای کشورها را دارد، در گذشته قوای نیروی زمینی و زره‌ای اهمیت بسیاری داشت. در قرآن کریم نیز به این دو نیرو تاکید زیادی شده است چرا که هدف، شکست دشمن نیست بلکه راهبرد قرآن افزایش قدرت ما به اندازه‌ای است که در قلب دشمن رعب و وحشت ایجاد کند تا تصور تصرف سرزمین ما را نداشته باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دشمن شناسی از دیگر کلیدهای قدرتمند شدن در مجلس شورای اسلامی است، گفت: امروز دشمن ما خود را کدخدای بلامنازع جهان می‌داند، به این جهت است که مقام معظم رهبری به حوزه‌های تهدید و آسیب می‌پردازد. با شناخت از این دشمن است که همیشه دغدغه تحلیل و برنامه‌ریزی انواع خنثی کردن توطئه‌ها را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه دشمن در هر دوره‌ای برای تهاجم محور اصلی در نظر می‌گیرد، گفت: در زمانی تحریم‌ها و در دوره‌ای نفوذ و تاثیرگذاری محور تهدیدها بود، البته دشمن همیشه این دو محور را در کنار هم پیش می‌برد. در دوران دفاع مقدس حوزه محوری، تهاجم نظامی و جنگ سخت بود و در 12 سال گذشته تحریم‌ها محور شد و در شرایط جدید حوزه محوری آن‌ها دیپلماسی کشور را هدف گرفته است.

ابوترابی‌فرد در ادامه به آثار پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی، مدیریت بحران از جمله آثار پدافند غیر عامل است، پدافند غیرعامل نقش پررنگی در امنیت کشورها بر عهده دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید امروز در حوزه فرهنگ سازی و مدل آفرینی از حوزه پدافند غیرعامل استفاده کرد، اظهار داشت: برای این کار نیاز به تامین منابع ریالی و ارزی است که تلاش می‌کنیم با توجه به مشکلات و تنگناهای اقتصادی کشور و با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی نسبت به خلق ثروت و افزایش منابع درآمدی کشور اقدام کنیم.