بنا به پیش بینی مجله اقتصادی «اکونومیست» قیمت دلار ظرفِ دو سال آینده به طور عجیبی در ایران سقوط و کاهش می یابد.

کاهش وحشتناک قیمت دلار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نوسانات قیمت دلار طی سالهای گذشته به قدری رویِ اقتصاد کشور تاثیر گذاشته که همچنان نسخه اقتصاد کشورمان با «قیمت دلار» در نقاط مختلف کشور پیچیده می شود، اما آنچه که بدیهی است، به نظر نمی آید حتی با به ثبات رسیدنِ عواملی که به عنوان عاملِ نوسان بازار و «قیمت دلار» معرفی شده اند، قیمت دلار به سالهای قبل و پیش از گام برداشتن در مسیر صعود ناگهانی قیمت دلار بازگردد. اما مجله اقتصادی «اکونومیست» بر اساس پیش بینی منتشر شده خود می گوید؛ قیمت دلار به مرز 18 هزار تومان تا دو سال آینده بازخواهد گشت.حال باید دید آیا این پیش بینی تا چه حد واقعی است؟

 

قیمت دلار

 

آیا دلار ۱۸ هزار تومانی شدنی است؟

پرسش روز: "مجله اکونومیست پیش‌بینی کرده است که نرخ دلار ظرف دو سال آینده کاهش پیدا می‌کند و به ۱۸ هزار تومان می‌رسد. این پیش‌بینی تا چه حد واقعی است؟"

پاسخ کارشناس: نشریه اکونومیست در بررسی‌های تازه خود به نتیجه رسیده است که نرخ دلار در اقتصاد ایران در سال آینده به حدود ۲۰ هزار تومان و در دوسال آینده به نرخ حدود ۱۸ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

نشریه اکونومیست فاقد نیروی کارشناسی و کارهای کارشناسی قوی برای کشورهای جهان است و به همین دلیل در سال‌های گذشته بدترین پیش‌بینی‌ها را برای کشورهای مختلف جهان داشته است.

این نشریه نه از حجم نقدینگی ایران خبر دارد و نه از کیفیت رابطه مردم و دولت در ایران چیزی می‌داند و نه از کیفیت سیاست‌های اقتصادی دولت ایران اطلاع دارد.

 
با تجربه ۲۰ ساله‌ای که در پیگیری‌های پیش‌بینی اکونومیست دارم و با جلسه‌ای که در لندن با کارشناسان آن در باره مدل فضای کسب و کار داشتم، به این نتیجه رسیدم که پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایشان درباره ایران بسیار ضعیف است.

من هم مثل خیلی از هموطنانمان دوست دارم این پیش‌بینی تحقق پذیرد. ولی پیشنهاد می‌کنم این ارقام پیش‌بینی شده را جدی نگیرند.

فعلا دلار در بازار ایران بیشتر از پیش‌بینی نشریه اکونومیست برای سال ۱۴۰۵ است!

 

طلا و سکه باز هم ارزان شدند

طلا و سکه باز هم ارزان شدند/ قیمت دلار و یورو امروز ۱۴۰۰/۰۹/۲۲

کاهش قیمت طلا و ارز در روزهایی که مذاکرات برجام در حال برگزاری است به طور مرتب در حال نوسان بوده است. اما آیا این نوسانات را می توان نشانی از روند کاهش یا افزایشی با ثبات بازار دانست؟

بر اساس این گزارش، در پی معاملات بازارهای داخلی قیمت طلا و سکه کاهش یافت و به این ترتیب قیمت طلا گرمی یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۳۷۲ تومان اعلام شد.

 قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد تورم آمریکا که جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت کرد، افزایش یافت.

هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۸۶ دلار و دو سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه ۰.۸ درصد افزایش داشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۸۷ دلار و ۳۰ سنت رسید.

به گفته استفن اینس، از شرکای شرکت مدیریت دارایی SPI، اکنون که بازار روی حرکت بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره حساب می کند، در حال حاضر برای طلا کافی است که یک دارایی امن به حساب آید و به همین دلیل همچنان تقاضای خرید را حفظ کرده است.

قیمت‌های مصرفی آمریکا در نوامبر تحت تاثیر رشد هزینه کالاها و خدمات در بحبوحه محدودیت‌های عرضه، افزایش بیشتری پیدا کرد و به بزرگترین رشد سالانه از سال ۱۹۸۲ منجر شد. طلا پناهگاه امن دارایی در برابر فشارهای تورمی شناخته می شود.

 
شاخص دلار در معاملات روز جاری ثابت بود. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند بانک مرکزی اروپا قرار است میزان خرید اوراق قرضه را از آوریل هر ماه نصف کند.

بر اساس گزارش رویترز، وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد اونس طلا آماده شکستن مقاومت در سطح ۱۷۸۹ دلار و صعود تا سطح مقاومتی ۱۸۰۵ دلار است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۲۲ دلار و ۲۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۱.۱ درصد افزایش یافت و ۹۵۲ دلار و ۱۵ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد افزایش، به ۱۷۷۳ دلار و ۱۷ سنت رسید.

قیمت دلار در روز گذشته

قیمت دلار در صرافی‌های مجاز  ۲۲ آذر تا ساعت ۱۹، به رقم ۲۷ هزار و ۴۷۹ تومان‌ رسید.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش ۲۷ هزار و ۴۸۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۶ هزار و ۹۳۶ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار

 

قیمت یورو در بازار 
قیمت یورو در بانک مرکزی ۴۷۵۲ تومان تعیین شد.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۳۰ هزار و ۹۵۹ تومان‌ اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۳۰ هزار و ۳۴۶ تومان است.

قیمت طلا و سکه 22 آذر

طبق نرخ‌های اعلامی سایت طلا و جواهر تا ساعت ۱۹، قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان است.

در بازار امروز قیمت طلا برای هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۳۷۲ تومان قیمت دارد.

نیم‌سکه، شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

در هر حال، این میزان تاثیرپذیری جامعه و بازار اقتصادی از دلار، شاید نیاز به راهکاری دیگر است که درمانِ اقتصاد بیمار کشورمان را به آن سپرده تا شاید بتوان چشم امید به بهبودی آن داشته باشیم.