هرچند با شروع شیوع ویروس کرونا در کشور، لزوم بانکداری دیجیتال بیش از پیش احساس شد، اما ایران‌زمین جزو بانک‌هایی بود که بسیار پیش از آن، با درک ضرورت ارائه خدمات دیجیتال، درصدد تحکیم زیرساخت‌ها برآمد.

نئوبانک ایران‌زمین برای تحقق هدف بانکداری دیجیتال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش نبض بازار به نقل از توسعه پویا، بانکداری دیجیتال، قدمتی چنددهه‌ای دارد اما آن‌چه امروز به این عنوان شناخته می‌شود، چندان سابقه‌ای ندارد. امروزه، بانکداری دیجیتال به معنای سازماندهی بانکداری خُرد است چون باید به نیازهای روزانه افراد به صورت شخصی‌سازی‌شده پاسخگو باشد. بنابراین، سازماندهی بانکداری الکترونیک و حرکت از ساختار و کالبد فیزیکی به سمت دیجیتالی از مشخصه‌های آن است. به صورت کلی بانکداری اینترنتی می‌‌تواند خدماتی مانند صورتحساب بانکی، پرداخت قبوض، انتقال وجه بین حساب‌های مختلف، خدمات وام و هزاران قابلیت دیگر را در هر زمان و مکانی که مشتری به اینترنت دسترسی داشته باشد، ارائه دهد.

بانکداری دیجیتال هر روز اهمیتش را در داخل کشور بیش از پیش گوشزد می‌کند، اما بانکداری دیجیتال با محوریت مشتری‌مداری هنوز ایده‌آلی است که سپهر بانکی کشور چندان به آن نزدیک نیست.

در این میان، بانک ایران زمین به خوبی توانست این امکان را برای مشتریان خود فراهم کند تا با آماده کردن زیرساخت‌های لازم و ارائه خدمات الکترونیکی سریع و آسان مشتریان را از مراجعه حضوری به شعب بی‌‌نیاز کند و آنها را محور بانکداری دیجیتالی قرار دهد. براین اساس مشتریان با استفاده از اینترنت بانک ایران زمین می‌توانند خدماتی از جمله خدمات سپرده، انتقال وجه داخلی، انتقال وجه بین‌ بانکی، خدمات کارت و مدیریت چک و بسیاری از خدمات شعبه را به صورت غیرحضوری و بدون محدودیت زمانی دریافت کنند. دستگاه‌های خودگردان، اپلیکیشن همراه بانک و دستگاه های VTM از دیگر خدمات بانک ایران زمین برای بی‌نیازی مشتریان جهت مراجعه به شعب و دریافت خدمات غیرحضوری بانکداری هستند.

اخیرا نیز با لزوم تقویت هرچه بیشتر بانکداری دیجیتال، مسوولان بانک ایران‌زمین باز هم به تقویت زیرساخت‌ها مشغولند و از آنجا که در بانکداری دیجیتال انتظارات مشتریان متفاوت از انتظارات کنونی است و آگاهی از نیازهای مشتریان ملاک تصمیم‌گیری در بانک است، در این بانک تلاش می‌‌شود با تحلیل رفتار مشتری، خدمات مورد نیاز او همراه با ارزش افزوده قابل قبول، عرضه شود.

تازه‌ترین رویکرد در توجه ایران زمین به بانکداری دیجیتال، راه‌اندازی نخستین نئوبانک ایرانی با نام “فراز” است. فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات این بانک در این باره می‌گوید: مدل موفق در نئوبانک این است که کسب و کارهایی که خدمات به مشتریان می‌دهند به سمت نئوبانک بروند و نقش بانک در این میان خدمت رسانی به این حوزه است. مهمترین موضوع در این راستا نوآوری است.

نوآوری معمولاً از بیرون به داخل سازمان وارد می‌شود و این موضوع باعث شده است که استارت‌آپ‌ها به دلیل ارتباط نزدیک با مشتری وارد میدان شوند تا نوآوری را به سازمان تزریق کنند. مفهوم بانک دیجیتال به معنای یک بانک کاملا مکانیزه به همراه شعب و ادارات مرکزی و تمامی خدمات بانکی است و نئوبانک گزیده‌ای از خدمات پرمصرف و ضروری بانک است که در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. نئوبانک‌ فراز ایران‌زمین سعی دارد خدمات و نیازهای بانکی از قبیل: احراز هویت، افتتاح حساب، گرفتن وام، پرداخت اقساط وام، نقل و انتقال پول، مدیریت مالی حساب‌ها و… را در اسرع وقت و ارزان، امن و بدون مراجعه حضوری به شعب، بر روی پلتفرم گوشی‌های همراه به مشتریان عرضه کند.