مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه تولید 12 میلیون لیتر بنزین یورو5 در این پالایشگاه به تثبیت رسیده، گفت: نیازی به فاینانس ( تامین مالی) و سرمایه گذاری خارجی در این پروژه وجود ندارد.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس :تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو5 تثبیت شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا به بندرعباس محمد علی دادور روز چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار داشت: بی نیازی از منابع خارجی برای جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی به کشور اعلام شده است.
وی اضافه کرد : علاوه بر بنزین یورو5، گازوئیل، نفت سفید، سوخت جت و گاز مایع نیز توسط این پالایشگاه تولید می شود.
دادور افزود: تاکنون 80میلیون لیتر بنزین یورو5 تولیدی این پالایشگاه به مخازن ذخیره سازی سوخت تحویل داده شده و یک محموله 20 میلیون لیتری نیز فردا عرضه می شود.
دادور یادآورشد: تولید نهایی بنزین یورو5 این پالایشگاه روزانه 36 میلیون لیتر است که تلاش می شود در سریعترین زمان به آن دست یابیم.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه کرد: اکنون واحد تولید گازوئیل با ظرفیت 3.5 میلیون لیتر درحال تولید است که در ماه آینده واحد تولید گازوئیل یورو5 نیز در مدار قرار می گیرد.
وی گفت:قصد داریم هزینه های تکمیل این پالایشگاه را از محل فروش محصولات(نفتا) تامین کنیم و این درحالی است که فاینانسورهای خارجی ( تامین کنندگان مالی خارجی) در تماس های خود ابراز علاقه برای همکاری داشته اند، اما اعلام شد که نیازی به سرمایه گذاری و فاینانس خارجی وجود ندارد .
دادور تصریح کرد: 75درصد تجهیزات این پالایشگاه داخلی است و کاتالیست هایی که از طریق آنها بنزین یورو5 تولید می شود، ساخت شرکت های ایرانی است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در باره هزینه های ساخت پالایشگاه گفت: تاکنون سه میلیارد و 859 میلیون یورو در یازده سال گذشته صرف ساخت این پالایشگاه شده و پیش بینی می شود برای تکمیل 2 فاز باقی مانده 240 میلیون یورو دیگر نیاز باشد.
به گفته دادور، وام 260 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی برای اختصاص به این پالایشگاه تصویب شده، اما قصد داریم تاجاییکه امکان دارد از محل فروش محصولات تولیدی پالایشگاه هزینه ها را تامین کنیم.
وی افزود: فعالیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس موجب می شود تا از سال آینده از واردات بنزین بی نیاز شده و به صادر کننده تبدیل شویم.
به گزارش ایرنا، پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه به شمار می رود با ظرفیت روزانه 360 هزار بشکه در قالب 3 فاز 120 هزار بشکه ای ساخته می شود.
این پالایشگاه 730 هکتاری در نزدیکی پالایشگاه بندرعباس در استان هرمزگان قرار دارد.