شاخص بورس امروز (دوشنبه) با رشد 2 هزار و 718 پله ای نسبت به دیروز، برای نخستین بار در عمر 50 ساله خود توانست وارد کانال 137 هزار واحدی شود.

شاخص بورس، کانال 137 هزار واحدی را فتح کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا، روند صعودی شاخص بورس همچنان ادامه دارد به طوری که به رکوردشکنی های پی در پی منجر شده است.
به نظر کارشناسان، این روند صعودی که تحت تاثیر نوسان نرخ ارز و چشم انداز مثبت سود دهی شرکت های صادرات محور آغاز شده، همچنان تداوم خواهد داشت، هر چند که ممکن است در این مسیر با اصلاح و افت مقطعی و کوتاه مدت مواجه شود.
شرکت های صادرات محور که تاثیر مستقیمی از نوسان نرخ ارز می پذیرند، همچنان به عنوان گروه های پیشرو بازار سرمایه به شمار می روند که در معاملات امروز نیز زمینه رشد بورس را فراهم کردند.
امکان فروش محصولات به نرخ ارز ثانویه که می تواند حاشیه سود شرکت های ارز محور را افزایش دهد، از عوامل اصلی توجه فعالان بازار سرمایه به این شرکت ها و در نتیجه رشد بازار سرمایه به شمار می رود.

**رشد دسته جمعی شاخص های بازار سرمایه
در معاملات امروز یک میلیارد و 902 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و 275 میلیارد ریال در 131 هزار و 928 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 796 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 216 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 153 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز سه هزار و 318 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 2 هزار و 717 واحد کاهش و شاخص بازار دوم بورس نیز 2 هزار و 2 واحد افزایش یافت.
بر این اساس در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین نقش را در رشد شاخص بازار سرمایه ایفا کردند.

** گروه فلزات اساسی در صدر معاملات
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 514 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 461 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش یک هزار و 141 میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش 801 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه فرآورده های نفتی با دادوستدی به ارزش 752 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه چند رشته صنعتی نیز با معاملاتی به ارزش 532 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رشد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 18 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 555 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از 721 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 648 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، ذوب (ذوب آهن) و میدکو (آهن و فولاد ارفع) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.