بلومبرگ در گزارشی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نوشت: با توجه به آمار و ارقام باید پیش‌بینی کرد که سال 2019 سال سختی برای اوپک و اعضای آن خواهد بود.

شوک بزرگ سال 2019 برای اوپک/ احتمال افزایش تولید نفت ایران در ماه نوامبر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایلنا، بلومبرگ در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و احتمال افزایش نوسانات قیمت نفت در گزارشی نوشت: درحالیکه بنا بود توافق با چندین کشور غیر عضو اوپک در سال ۲۰۱۶ برای کاهش عرضه نفت ۶ ماه به طول انجامد، پس از گذشت یک هفته رکود قیمت‌ها در بازار، این احتمال وجود دارد که این قرارداد به سومین سال خود برسد؛ چراکه این گروه باید مقدار تولید خود را کاهش دهد.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است: استخراج ۱.۸ میلیون بشکه نفتی از بازار در ژانویه ۲۰۱۷ به معنی کاهش ذخیره نفت، ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در یک سطح منطقی و برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا از اصول این قرارداد محسوب می‌شد. در عوض به جای این اقدامات، بازار نفت با عرضه بیش از تقاضا، حتی بیش از مقدار منطقی مواجه شد. این اقدامات منطبق با توافق صورت گرفته نبود، تا زمانی که عربستان سعودی در اواسط سال ۲۰۱۷ شروع به قطع انتقال نفت به ایالات متحده کرد، در این زمان رشد قیمت‌ها به صورت چشمگیر شروع شد.

با تداوم این توافق ، قیمت نفت در هر بشکه ۸۰ دلار افزایش یافت که باعث انتقادهایی از سوی دونالد ترامپ شد در همین راستا وی خواستار تولید نفت از سوی کشورهایی که این امکان را دارند به ویژه عربستان سعودی و روسیه شد. مجموع خروجی اوپک در حال حاضر بالاتر از قبل از توافق کاهش تولید است، در حالی که تولید روسیه در ماه گذشته به میزان ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز رسید.

بلومبرگ با اشاره به اینکه بهبود قیمت نفت، شمشیر دو طرفه برای اوپک و حامیان آن بوده استف نوشت: از یک سو این اتفاق درآمد اعضای آن را بالا برده است (به جز ونزوئلا و به زودی ایران) اما همچنان آتش تولید نفت شل ایالات متحده را شعله‌ور می‌کند. آخرین آمار هفتگی و ماهانه هر دو نشان می‌دهد که تولید نفت آمریکا در سال گذشته به میزان دو میلیون بشکه در روز رسیده است. که این مقدار با تولید ۱۲ ماه دو کشور نیجریه و گابن برابری می‌کند.

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: باید گفت که رشد نفت شل آمریکا به دلیل کمبود ظرفیت خط لوله برای انتقال نفت خام از حوضه پرمین در تگزاس به تاسیسات پالایش و صادرات در خلیج مکزیک متوقف می‌شود اما این تنگناها در سال آینده باید مرتفع شود و تا پایان سال ۲۰۱۹ شاهد عرضه یک میلیارد بشکه نفتی در روز خواهیم بود.

در ادامه این گزارش آمده است: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، که در تاریخ ۵ نوامبر به اجرا گذاشته شد، تصور دیگری را از افزایش تولید نفت ایجاد کرده است. صادرات ایران از ماه آوریل تقریبا ۴۰ درصد کاهش یافته است این زمان درست یک ماه قبل از خروج ترامپ از برجام محسوب می‌شود. ولی اعطای برخی از معافیت‌هایی که ترامپ به بعضی از کشورها اعطا کرده است باعث شده است که این احتمال وجود داشته باشد که تولید نفت ایران در ماه نوامبر افزایش یابد.

بلومبرگ در ادامه یادآور شد: وزرای نفت کشورهای غیر عضو اوپک که تولید خود را کاهش داده بودند روز گذشته در ابوظبی دیدار کردند تا بتوانند همکاری‌های خود را ارزیابی کنند اما در این نشست قرارداد خاصی تنظیم نمی‌شود و همه باید منتظر نشست وین در ماه دسامبر باشند.

این رسانه با اشاره به اینکه در حال حاضر بین عربستان و روسیه در خصوص اعمال محدودیت‌های تولید نفت در سال ۲۰۱۹ بحث‌های زیادی وجود دارد، نوشت: اخیرا هر دو کشور تولید خود را برای جبران کسری ناشی از تحریم‌های ایران و ونزوئلا افزایش داده‌اند. تجزیه و تحلیل خود اوپک نشان می‌دهد که نیاز به کاهش طولانی مدت تولید نفت وجود دارد اگر اعضای اوپک مسیر فعلی خود را تغییر ندهند، ذخایر نفت جهانی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ به حدود ۱.۸ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت و در طول سال هم این روند ادامه پیدا خواهد کرد. با توجه به این آمار و ارقام باید پیش‌بینی کرد که سال ۲۰۱۹ سال سختی برای اوپک و اعضای آن خواهد بود.