وزیر نفت به اظهارات همتای عربستانی واکنش نشان داد و تاکید کرد ایران تهدید کننده امنیت انرژی نیست.

واکنش وزیر نفت به اظهارات وزیر انرژی عربستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با تشریح یکصد و هفتاد و ششمین نشست سازمان کشورهای تولید کننده نفت درباره اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان ‌یادآور شد: فالح فرد تکنوکرات و محترمی است و به‌طور معمول حرف‌های سیاسی از ایشان نمی‌شنویم، احتمالا از وی خواسته‌اند این حرف‌های سیاسی را بیان کند. بهتر بود فالح تا من آنجا (وین) بودم این حرف‌ها را بیان می‌کرد تا پاسخ دهم. چرا وقتی سه هزار کیلومتر فاصله گرفتم این حرف‌ها را مطرح کردند؟

وزیر نفت با بیان اینکه ایران نه تنها تهدیدکننده امنیت انرژی نیست بلکه بزرگترین ضمانت کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه بوده، اظهار کرد: ما از اول گفتیم نفت را سیاسی نکنید. نفت نباید سیاسی باشد. من حتی به سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) پیشنهاد محکوم کردن اقدام آمریکا را در تحریم ایران و ونزوئلا دادم، اما برخی دوستان گفتند این سازمان سیاسی نیست و وارد این مباحث نشویم. دود سیاسی کردن بازار نفت به چشم همه می‌رود و فقط این‌گونه نیست که به چشم ما برود.

وی با بیان اینکه آمریکا هم اکنون بزرگ‌ترین تهدیدکننده ثبات و امنیت انرژی جهان است، ‌تصریح کرد: آمریکا از نفت به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند. نفت سلاح است یا نیست؟ به ما بگویند. خمپاره یک سلاح است. تفنگ یک سلاح است. بگویند نفت سلاح است یا نیست. اگر سلاح است همه حق دارند از آن استفاده کنند. نمی‌شود کسی که زورش بیشتر است از آن استفاده کند و بگوید دیگران از آن استفاده نکنند. ما می‌گوییم نفت سلاح نیست و بارها آن را مطرح کردیم بنابراین از آن به‌عنوان سلاح استفاده نکنید.

زنگنه با بیان اینکه امنیت انرژی به نفع ایران است و عربستان دارد ما را به چیزی متهم می‌کنند که ما خود در صورت حادث‌شدن اتفاقی در خلیج فارس از آن متضرر می‌شویم، تصریح کرد: هم اکنون آنها از وضع خلیج فارس سود می‌برند. قیمت بالای نفت به نفع عربستان است و عربستان نشان داده خواهان قیمت نفت بالاست.

وی در ادامه متذکر شد: هم‌اکنون برای ایران بشکه‌های صادراتی اهمیت بیشتری نسبت به قیمت نفت دارد.