در روزهای پرتب و تاب تابستان که بازار اجاره‌های مسکن اوج گرفته است سودجوئی و بی‌انصافی برخی از موجران در حق مستأجران نامهربانی‌هایی را رقم زده است که خود حکایت غریبی دارد.

قیمت جدید اجاره خانه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی اوضاع اجاره بها و خرید و فروش زمین و مسکن با شرایط اقتصادی موجود در اردبیل به عنوان یکی از استان‌های کمتر توسعه یافته رو به وخامت است که در این بازار آنچه حکمرانی می‌کند رعایت نشدن حقوق مستأجران و همچنین تاخت و تاز و بی‌مهری نسبت به آنهاست که اجاره بها را گاه به 50 و حتی 100 درصد افزایش سوق داده و داغ دل مستأجران را تازه کرده است.


با اتمام فصل امتحانات و افزایش تقاضا برای اجاره مسکن در محلات مختلف اردبیل به سراغ چند تن از مستاجرانی رفتیم که داد آنها از بیداد موجران و قیمت‌ها بلند شده است به طوری که این افراد از افزایش بیش از 50 درصدی کرایه منزل، افزایش مبلغ رهن و برخی بی‌انصافی صاحبان خانه سخن گفتند که جای تأمل بسیار دارد.


رامین حسن‌زاده یکی از این مستأجران مستاصلی است که این روزها در گیر و دار اجاره منزل به هر مشاور املاکی سر زده و در نهایت مجبور به کرایه منزلی شده که به نسبت سال گذشته هم در مبلغ و هم اجاره افزایش دو برابری را شاهد بوده است.


وی به خبرنگار ایسنا، گفت: معلوم نیست با چه ملاک و معیاری در مناطق مختلف شهر اردبیل اجاره بها تعیین و تعریف می‌شود که به نظر می‌رسد هر صاحبخانه‌ای به دلخواه قیمتی را تعیین کرده و از طریق مشاوران املاک درصدد اجاره واحدهای مسکونی خودشان هستند.


این شهروند اردبیلی بیان کرد: در حالی که در یک سال اخیر به ظاهر هیچ اتفاقی در واحدهای مسکونی اجاره‌ای رخ نداده است اما صاحبخانه‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز و سایر مؤلفه‌های اقتصادی بدون اینکه توان مالی جوانان را در نظر بگیرند به افزایش دو تا سه برابری اجاره بها و رهن اولیه اقدام کرده‌اند تا آنها نیز از آب گل آلود اقتصاد کشور ماهی خود را صید کنند.

بازار مکاره سوداگران در اجاره بهای مسکن
سعید مرادی دیگر شهروند اردبیلی نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: بنده خانه‌ای را با ساختمان 20 سال ساخت و با حداقل‌ترین امکانات با رهن 10 میلیون تومان با اجاره ماهانه 650 هزار تومان کرایه کردم که برای یک خانواده سه نفره هزینه سنگینی است که در کنار سایر هزینه‌های زندگی در سبد خانوارها این مبلغ کلان محسوب می‌شود.


وی دلیل این گرانی اجاره بها را وجود برخی دلالان در مشاوران املاک برشمرد و خاطرنشان کرد: بهتر است صاحبان املاک به جای واگذاری این امر به دلالان خود به صورت مستقیم و با استفاده از نظر مشاوران واقع‌بین املاک در این حوزه ورود پیدا کنند تا زمینه برای رعایت انصاف و حال مستأجران فراهم آید.

20 درصد اردبیلی‌ها مستأجر هستند

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز در این خصوص در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، با اشاره به آخرین وضعیت مسکن و نحوه تصرف آن در سطح استان اردبیل اظهار کرد: ما در استان اردبیل 370 هزار و 658 خانوار داریم که 265 هزار و 39 خانوار مالک خانه و 71 هزار و 801 خانوار مستأجر به حساب می‌آید.


فریبرز دهقانی خاطرنشان کرد: 71 درصد خانوارهای استان اردبیل مالک خانه و بیش از 19 درصد مستأجر هستند که در شهرهای مختلف استان ساکن هستند.


وی بیشترین مستاجرین را مربوط به شهر اردبیل با ۲۴.۹۷ درصد و کمترین مستأجر را مربوط به شهر نیر با ۵.۴۴ درصد اعلام کرد و افزود: بیشترین خانوارهایی که مالک خانه هستند در شهر کوثر با ۸۷.۹۸ درصد فراوانی سکونت دارند.

افزایش اجاره بها تابع عرضه و تقاضاست

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل نیز گفت: احداث مسکن مهر از سال 86 شروع شده به طوری که سهمیه استان اردبیل 41 هزار و 378 واحد بوده که تاکنون 40 هزار و 334 واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.


شهرام باباخانی اضافه کرد: در حال حاضر 844 واحد مسکن مهر در جریان ساخت است که با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و همکاران ما در استان تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا پرونده مسکن مهر تا پایان امسال بسته شود.


وی به موضوع بازآفرینی شهری و ابلاغ 40 میلیارد تومان اعتبار در اجرای طرح‌های مختلف در این بخش اشاره و اظهار کرد: ما در محلات هدف نسبت به انتشار آگهی و انتخاب پیمانکار اقدام کردیم که امیدواریم با تسریع کارها زمینه جذب همه این منابع فراهم آید.


معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: رقم 40 میلیارد تومان اعتبار مناسبی است تا ما در همه بخش‌ها سطح زندگی مردم را در محلات هدف ارتقا دهیم.


باباخانی به برنامه جدید وزارتخانه در قالب طرح اقدام ملی اشاره کرد و افزود: ما برای ساکنان محلات هدف 40 تا 60 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 9 درصد پرداخت می‌کنیم که در مورد پروژه‌های مشارکتی نیز آمادگی تأمین زمین و اخذ مجوز و انتشار آگهی را با انتخاب شرکا داریم.


وی در مورد افزایش قیمت اجاره بها و مسکن در استان اردبیل نیز بیان کرد: افزایش قیمت در بحث مسکن و اجاره بها تابع عوامل متعدد نظیر افزایش قیمت زمین، دستمزد کارگران، مصالح و عوامل فنی است که ما در سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی کشور افزایش قیمت مسکن و زمین را در استان شاهد بودیم.


معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: به تناسب این شرایط اجاره بها نیز افزایش یافته و صاحبان ملک معتقدند که در این شرایط ارزش ملک آنها بالا رفته و به همین دلیل اجاره بها نیز باید افزایش یابد اما آنچه که در این بین معقول به نظر نمی‌رسد دو تا سه برابر شدن اجاره بها در روزهای ترافیکی جابجایی مستأجران است که این خود دامنه مشکلات را افزون کرده است.


باباخانی تصریح کرد: در کنار ارزش ملک عرضه و تقاضا نیز در این موضوع تأثیرگذار است و به نظر می‌رسد در حالت عادی و منطقی باید این افزایش 10 تا 20 درصد اتفاق بیفتد اما دور از انصاف و اعتقادات معنوی است که عده‌ای به شکل نامعقول این رقم را افزایش دهند.


این کارشناس حوزه مسکن گفت: مسکن مهر در آن مقطع که شروع شد با برخی هجمه‌ها روبرو بود اما امروز به عینه تأثیرگذاری مسکن مهر را در تعدیل برخی عوامل مؤثر مسکن شاهد هستیم که تداوم چنین طرح‌هایی می‌توانست مانع از گرانی‌ها و برخی شرایط نابهنجار باشد.


باباخانی گفت: دولت در مسکن مهر زمین را به شکل اجاره‌ای در اختیار صاحبان مسکن گذاشت و یک قیمت معقول و منطقی را در خرید مسکن مهر شاهد بودیم که در استان اردبیل نیز احداث مساکن مهر سبب شد تا عده زیادی از همشهریان ما که از توان مالی کمتری برخوردار بودند قادر به تأمین سرپناه باشند که امیدواریم طرح‌های جدیدی که وزیر راه و شهرسازی قول اجرای آن را داده به مهار قیمت‌ها دامن بزند.

مالکان تعیین کننده نرخ در اجاره بها شدند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اردبیل نیز در مورد وضعیت اجاره بها به خبرنگار ایسنا، منطقه اردبیل، گفت: ما با یک افزایش غیرمعقول و غیرکارشناسی در اجاره بها روبرو هستیم که بخش عمده‌ای از آن مربوط به نگاه موجران است که گاه به دور از انصاف و حرکت سودجویانه می‌خواهند تمام عقده‌های اقتصادی کشور را سر مستأجران خالی کنند.


حضرتی خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته اجاره بها نیز افزایش یافته است اما عده‌ای نمی‌خواهند وضعیت نامناسب مستأجران را درک کرده و حال و هوای آنها را داشته باشند به گونه‌ای که با دو تا سه برابر شدن اجاره بها سعی دارند تا اجاره‌نشینان را با دغدغه‌های جدی روبرو کنند.


وی بیان کرد: ما خودمان نیز نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است که به یکباره هم در گرفتن رهن و هم مبلغ اجاره عده‌ای قیمت‌ها را نجومی بالا بردند و به هیچ وجه نمی‌خواهند سررشته کار به دست مشاوران املاک افتاده و با افزایش معقول 10 تا 20 درصدی کار را به پیش ببریم.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اردبیل ادامه داد: برخی از این نرخ‌ها حبابی و کذایی است و هیچ سنخیتی با واقعیت واحدهای اجاره داده شده ندارد که امیدواریم با یک مبنا و معیار مشخص در این حوزه بتوانیم به صورت منطقی کارها را به پیش ببریم.


حضرتی افزود: بنده 6 سال است که مستاجری دارم که تنها 30 هزار تومان ماهانه اجاره بها دریافت می‌کنم و رهنی که از این محل گرفته‌ام تنها 6 میلیون تومان است به طوری که در این 6 سال حتی یک ریال نیز به این مبلغ نیفزوده و در واقع حال و هوای مستأجر خود را داشته‌ام.


وی گفت: در این رکود مطلق و شرایط سخت اقتصادی امیدواریم موجر با انصاف بیشتری در اجاره بها با مستأجر رفتار کند تا بیش از این مستأجران را مستاصلی روبرو نشوند.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اردبیل در مورد وضعیت زمین و مسکن نیز بیان کرد: با رکودی که در ماه‌های اخیر در بخش زمین و مسکن اتفاق افتاده بعید به نظر می‌رسد که افزایش قیمتی در این حوزه رقم بخورد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال و حتی دو سه سال آینده رکود مطلق در بخش مسکن و زمین حاصل شود.

جلوی فعالیت مشاوران املاک فاقد پروانه گرفته شود

رئیس سابق مشاوران املاک استان اردبیل نیز که خود صاحب مشاور املاک در اردبیل است، اظهار کرد: ما همه باید تابع قانون باشیم و خود اتحادیه جلوی فعالیت غیرقانونی مشاوران املاک بدون پروانه را بگیرد.


رئوف صالحی بیان کرد: فعالیت مشاوران املاک بدون پروانه به برخی دلالی‌ها دامن زده و زمینه نابسامانی را در بازار خرید و فروش مسکن، زمین و اجاره بها مهیا کرده است در حالی که به راحتی می‌توان در این حوزه ساماندهی را انجام داد.

وی گفت: ما همه ساله با یک شرایط متفاوت در بحث گرانی و افزایش سرسام‌آور قیمت اجاره بها به شکل خودسرانه روبرو هستیم در حالی که به تناسب تورم و افزایش حقوق و دستمزد باید اجاره بها نیز افزایش معقول و منطقی پیدا کند.


صالحی ادامه داد: شهر اردبیل و مناطق آن به سه درجه تقسیم شده‌اند که به تناسب هر منطقه قیمت‌ها متفاوت به نظر می‌رسد اما چنین مشهود است که عده‌ای از فرصت نابسامانی اقتصادی کشور سوءاستفاده کرده و سعی در افزایش نجومی اجاره بها را دارند.


وی افزود: در صورت رونق بخش مسکن نه تنها 300 شغل مرتبط جان تازه‌ای می‌گیرد بلکه عرضه و تقاضا نیز به وضعیت متعادلی می‌رسد که امیدواریم با برنامه‌ریزی دولتمردان برنامه خوبی در حوزه مسکن اجرایی شود.


صالحی در مورد افزایش قیمت زمین و مسکن نیز تصریح کرد: هر پنج سال در یک مقطع افزایش قیمت در این بخش رخ می‌دهد اما دو ماهی است که رکود کامل دوباره بر این بخش سایه افکنده و خرید و فروش آنچنانی را شاهد نیستیم.


وی ادامه داد: با دو برابر شدن قیمت مسکن در ماه‌های گذشته به شکل حبابی چطور یک خانوار به ویژه قشر جوان و کم‌درآمد می‌تواند یک واحد مسکونی که تا دیروز 100 میلیون تومان بود را به رقم 240 میلیون تومان بخرد که اوضاع به وجود آمده آینده خوبی را پیش روی مستأجران ترسیم نمی‌کند.

و جان کلام اینکه چه در بخش مسکن و زمین و چه اجاره بها یک فضای لجام گسیخته‌ای را شاهد هستیم که نه تنها مسئولان توان ورود و راهبری را در این بخش ندارند بلکه هر کس به هر قیمتی که مطلوبش است به خرید و فروش و اجاره واحدهای مسکونی خود اقدام می‌کند که در این بین بزرگترین صدمه متوجه مستاجرانی است که سال‌های سال است چشم‌انتظار تأمین سرپناهی هستند که در چنین اوضاعی به نظر می‌رسد امید آنها نیز به یغما رفته است.


گزارش: عادله جوادزاده