وزیر نفت با بیان این که کارت سوخت زمانی لازم است که سهمیه بندی وجود داشته باشد گفت: درخصوص سهمیه بندی ایده ای وجود دارد، اما هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است. در صورت سهمیه بندی، بنزین 2 نرخی خواهد شد.

وزیر نفت: درخصوص سهمیه بندی بنزین ایده ای وجود دارد/ بازگشت بنزین 2 نرخی در صورت اجرای طرح
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
وزیر نفت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره تجلیل از خدمات صنعت نفت کشور در جشنواره شهید رجایی گفت: این تقدیر به دلیل عملکرد مناسب وزارت نفت و انجام تعهدات بوده است و بنده آن را تقدیم تمامی همکاران خود در این وزارتخانه می کنم که در شرایط تحریم کار سختی داشته اند.

زنگنه در پاسخ به سوالی درخصوص کارت سوخت تصریح کرد: تصمیم برای استفاده از کارت سوخت حدود 20 سال پیش با تکنولوژی آن موقع گرفته شد و به اجرا هم رسید. تاکنون 44 میلیون کارت سوخت برای انواع وسائل نقلیه داده شده است. برای تمام خودرو‌هایی که شماره شده اند کارت سوخت داده شده، اما تعدادی گم کرده اند.

وی افزود: مقرر شده در کلان شهرها از کارت سوخت شخصی استفاده شود. به اعتقاد بنده کارت سوخت زمانی لازم است که سهمیه بندی وجود داشته باشد. در خصوص سهمیه بندی ایده ای وجود دارد، اما هنوز به ما ابلاغ نشده و در واقع هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است. در صورت سهمیه بندی، بنزین 2 نرخی خواهد شد.

زنگنه در خصوص اینکه چرا یک زمان کار سوخت الزامی بود و بعد این سیستم برداشته شد گفت: سیستم کارت سوخت را برنداشته ایم ، فقط در این مدت با کارت جایگاه داران ارائه می‌شده است. الان هم استقبال از کارت سوخت شخصی کم بود و تا وقتی سهمیه بندی نباشد مردم آن را جدی نمی‌گیرند.

وی افزود: در حال حاضر سهمیه بندی و محدودیت در عرضه وجود ندارد اما با کارت جایگاه دار فقط 30 لیتر بنزین عرضه می شود.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت روغن موتور گفت: قیمت روغن موتور آزاد است و فقط فرآورده های نفتی اصلی همچون نفت کوره، بنزین، گازوئیل یارانه ای هستند.

زنگنه درباره برداشت از میادین مشترک گفت: بزرگترین ذخائر مشترک ما در پارس جنوبی و غرب کارون است تا چند سال پیش در میزان برداشت از طرف عراقی و قطری عقب بودیم. در حال حاضر در برداشت روزانه جلو افتاده ایم.

وی ادامه داد: برای میدان‌هایی که با عربستان داریم با عنوان فروزان برنامه توسعه برداشت داریم. در میدان فرزاد‌ ای و فرزاد بی، معطل هندی‌ها بودیم و هنوز هم هستیم و از این دو میدان، برداشتی نکرده ایم. از 27 فاز پارس جنوبی، پالایشگاه‌های 25 فاز کامل شده است و تا اواخر امسال یا اوایل سال بعد، بخش دریایی تمامی 27 فاز به بهره برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد: ما برنامه‌ای داریم تا همه میادین مشترک کشور تا پایان کار این دولت به سامان برسد.

وزیر نفت در خصوص تولید بنزین خوب در کشور توضیح داد: پالایشگاه خوب بنزین خوب می‌دهد. ما هم در مورد کمیت و هم کیفیت بنزین تلاش کرده ایم. در سال گذشته میزان تولید بنزین یورو به 76 میلیون لیتر رسید. در حال حاضر کل تولید بنزین به 115 میلیون لیتر رسیده و 11 میلیون لیتر اضافه تولید داریم که برنامه ریزی برای صادرات آن می‌شود.

وی ادامه داد: در تولید بنزین در اوپک اول هستیم. برای بهبود کیفیت در پالایشگاه تهران، اصفهان و آبادان اقداماتی شده است و اکنون در کلان شهر‌ها بنزین یورو عرضه می‌شود. بهبود وضعیت هوا به کیفیت بنزین و گازرسانی مرتبط است.

زنگنه افزود: در حال حاضر 84 درصد جمعیت روستایی کشور از گاز برخوردارند؛ 99.9 درصد جمعیت شهر‌ها گاز دارند و به طور متوسط 95 درصد جمعیت کشور از گاز طبیعی برخوردار هستند.

وزیر نفت تصریح کرد: گازرسانی هم از نظر آلودگی محیط زیست هم برای مراتع و جنگل‌ها مهم است. ما تجهیزاتی برای بهبود مسائل محیط زیست نیاز داریم که یکی از جنایات ترامپ تحریم این نوع تجهزات است. اگرچه ما بالاخره آن را می‌خریم، اما تاخیر ایجاد می‌شود.

زنگنه درباره طرح‌های توسعه صنعت پتروشیمی گفت: در سال‌های اخیر پتروشیمی‌های جدیدی ساخته شده و برخی نیز تکمیل شده است. در سال 92 ، تولیدات پتروشیمی ما به 56 ملیون تن با ارزش 20 میلیارد دلار رسید. در جهش دوم پتروشیمی در سال 1400 از مرز صد میلیون تن عبور خواهیم کرد و ارزش تولیدات ما به 36 میلیارد دلار خواهد رسید. جهش سوم پتروشیمی نیز دستیابی به هدف تولید 150 میلیون تن خواهد بود.

وی افزود: ظرفیت اسمی پالایشگاه خلیج فارس 360 هزار بشکه بود با راه اندازی فاز چهارم مجازی تا پایان سال 120 هزار بشکه به آن افزوده می شود و ظرفیت به 480 هزار بشکه خواهد رسید.

زنگنه درباره علت واردات برخی محصولات پتروشیمی گفت: به واردات برخی از محصولات پتروشیمی مانند گرید های پروپیلین، با کیفیت‌های متفاوت نیاز داریم و تولیدات داخلی جوابگو ما نیست.

وی درباره تبدیل نفت به محصولات پتروشیمی افزود: تمام نفت قابل تبدیل به پتروشیمی نیست، تقریبا کمتر از 10 درصد از فرآورده‌های نفتی و گازی قابل تبدیل به پتروشیمی است. روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی به پتروشیمی بوعلی و نوری داده می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه قیمت فرآورده‌های پتروشیمی در بورس تعیین می‌شود و دولت دخالتی در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی ندارد، گفت: در گذشته بخاطر اختلاف قیمت ارز محصول 150 هزار تن " پرت" تولید شده متقاضی زیادی داشت که خرید از پتروشیمی ارزانتر بود، اما با ارائه محصولات پتروشیمی به فروش در بورس جلوی فساد هم گرفته شده است.

وی در بخش پالایش، تامین مالی پالایشگاه‌های تهران، اصفهان و آبادن را مهمترین کار اعلام کرد و گفت: مهمترین کار در دست اقدام تامین منابع مالی ریالی و دلاری از طریق بورس اوراق بهادار برای این پالایشگاه‌ها است و باید تا 22 تا 23 هزار میلیارد تومان از طریق بورس و تامین ارز به کمک بانک مرکزی تامین شود.

*استفاده از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در حوزه نفت

وزیر نفت از استفاده از استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نفت در یک منطقه 20 هکتاری در جنوب تهران و در نزدیک پالایشگاه تهران خبر داد و گفت: تا 10 روز آینده با جمع 40 نفری از شرکت‌های استارت آپ‌ها جلسه‌ای خواهیم داشت و تصمیم بر این است قسمتی از کار در انبار ری به آن‌ها سپرده شود. اگر بتوانیم یک اکوسیستم و پارک فناوری در حوزه نفت به کمک آن‌ها در جنوب تهران نیز ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: اراده ما توسعه شرکت های دانش بنیان است چراکه برای آینده کشور مهم است.