سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از افزایش ۱۵ درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور در نیمه اول سال ۲۰۱۹ خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی سنایی در پیامی به مناسبت افتتاح سرای تجاری مازندران در ولگاگراد گفت: حجم روابط تجاری دو کشور در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مشابه سال گذشته ۱۵ رشد داشته است که این مسئله بیانگر آن است که تلاش های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری به ثمر نشسته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در این پیام با بیان اینکه افتتاح سرای تجاری و نمایشگاهی مازندران در ولگاگراد دومین گام مهم در استان های جنوبی روسیه است، گفت: در اکتبر ۲۰۱۷ اولین سرای تجاری پس از تعطیلی ۱۷ ساله آن در شهر آستراخان راه اندازی شد و تجار ایرانی به ویژه مازندران در آن حضور پیدا کردند.

سنایی با تاکید بر اینکه ظرفیت های بسیار خوبی برای روابط اقتصادی بین دوکشور وجود دارد، افزود: روسای جمهور دو کشور برای افزایش حجم روابط اقتصادی به ۸ میلیارد دلار توافق کردند که این افزایش با تلاش های بخش دولتی و خصوصی دو کشور محقق می شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه بر اساس برآورد تحلیلگران حوزه اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر می توانند حدود ۷۰ درصد نیازهای مشترک خود را در تجارت با یکدیگر تامین کنند، گفت: با وجود این ظرفیت ها میزان تامین نیازهای مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر ۴ تا ۱۲ درصد می باشد که نشاندهنده آن است که این کشورها از ظرفیت های قابل توجه خود استفاده نکردند.

وی تاکید کرد: ترسیم راه اندازی منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گام بزرگی برای رسیدن به تامین ۷۰ درصدی نیازهای مشترک کشورهای منطقه است.

سنایی با تاکید بر ارتباط بیشتر تجار ایران و روسیه، بیان کرد: تاسیس سرای تجاری ایران در ولگاگراد و در آینده نزدیک در مسکو و سرای تجاری روسیه در تهران به ویژه در استان های دو کشور کمک شایانی به عمیق تر شدن روابط تجاری دو کشور خواهد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه همکاری های استانی یکی از موضوعات مهمی است که مقامات عالی دو کشور بر آن تاکید کردند، گفت: ولگاگراد و مازندران دارای قابلیت های فراوان تجاری هستند و این وظیفه مهم تجار دو کشور است که از فرصت تاسیس سرای تجاری ایران در ولگاگراد استفاده کرده و تبادلات تجاری خود را توسعه دهند.