رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در بودجه سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار نفت از هزینه‌های جاری جدا می‌شود و به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه برای هزینه‌های جاری که از نفت تأمین نمی‌شود و منابع دیگری تعریف کردیم که مشخصاً بازبینی در پایه‌های مالیاتی وجود دارد، اظهار داشت: برخی منابعی که قبلاً از معافیت مالیاتی برخوردار بودند آن‌ها را تجدیدنظر می‌کنیم تا در این شرایط سخت جنگ اقتصادی باز هم باید آن‌ها را به همان مقدار، معافیت مالیاتی داشته باشیم یا می‌توانیم آن‌ها را حذف یا تقلیل دهیم.

وی گفت: بخشی از پایه‌های مالیاتی وجود دارد که قبلاً آن‌ها را طبق قانون مشمول مالیات نمی‌دانستیم بنابراین پایه مالیاتی تلقی نمی‌شد مثل عایدی سرمایه که در بودجه سال آینده تحت چارچوب اصلاح ساختار بودجه به عنوان منابع مالیاتی جدید تعریف می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: قرار است سال آینده ضرایب مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی کاهش یابد، در عوض مالیات‌های دیگری جایگزین شود و به جای این به درآمد بنگاه‌های تولیدی تمرکز کنیم، مالیات بر درآمد کل خانوار مبنای عمل ما قرار می‌گیرد.

نوبخت تصریح کرد: بخشی از درآمدهایی که جایگزین نفت می‌شود مرتبط با مولدسازی دارایی‌های دولت است که در این زمینه هم می‌توانیم آن چه از نفت کاهش می‌یابد و معطوف به طرح‌های عمرانی می‌شود، برای هزینه‌های جاری بتوانیم از این منابع استفاده کنیم.

وی گفت: در دهمین جلسه ستاد بودجه سال ۹۹ به دو موضوع کمیته بازرسی هزینه‌ها و ردیف‌ها و منابع و مصارف پرداخته شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در کمیته بازرسی، هزینه‌های همه امور و دفاتر و تک تک فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد مجدداً تأمل شد که این فعالیت‌ها باید صورت گیرد یا نه، و اگر باید انجام شود باید به همین صورتی که الان وجود دارد باشد و همین دستگاهی که این فعالیت را انجام می‌دهد باید به کار خود ادامه دهد.

نوبخت گفت: با این کار بخش قابل توجهی از ردیف‌های ما حذف می‌شود علاوه بر این که ما یک بازنگری در ردیف‌ها و هزینه‌های موجود کردیم که برای سال آینده تقلیل پیدا می‌کند.

وی افزود: براساس آن چه که منابع ما در سال آینده در چارچوب همین اصلاح ساختار بودجه باید اضافه شود و جایگزین نفت شود آن‌ها را بازبینی کردیم، چون الان نفت در بودجه هیچ جایگاهی در ردیف‌های هزینه‌ای ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در پایان جلسه امروز جدول و گزارشی از منابع و مصارف مطرح شد و قرار است در جلسات آینده به بررسی آن ادامه دهیم.

نوبخت افزود: خوشبختانه از نظر برنامه زمانبندی کار ما جلو است و می‌توانیم برای ۱۵ آبان ماه بودجه رکت‌ها ها و برای ۱۵ آذر بودجه عمومی را با اصلاحات و تغییرات اساسی تقدیم مجلس کنیم.