هادی قوامی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99، با اشاره به دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: بخشی از دلایل افزایش قیمت ارز متاثر از جو روانی قیمت بنزین است و بخش دیگر ناشی از کاهش فروش نفت و همچنین محدودیت در مبادلات و ورود و خروج ارزی است. بنابراین دولت باید مراقب باشد نرخ ارز با نزدیک شدن به پایان سال افزایش بیشتری پیدا نکند، هرچند بازار متاثر از شرایط است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اعتمادآنلاین| هادی قوامی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر تابعی از افزایش نرخ بنزین است گفت: باید نرخ ارز مدیریت شود و هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم افزایش مضاعفی پیدا می‌کند. اگر دولت بتواند این افزایش قیمت را کنترل کند، هرچند کار سختی است، می‌تواند جلوی افزایش روانی را بگیرد.

 

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بخشی از افزایش قیمت ارز متاثر از جو روانی قیمت بنزین است و بخش دیگر این افزایش قیمت از کاهش فروش نفت نشأت می‌گیرد، چراکه فروش نفت و ورود و خروج ارز به کشور محدود شده است.

 

در لایحه بودجه 99 مشخص شد وضعیت بودجه کشور از سال 98 بهتر نیست

 

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به وضعیت بودجه سال 99 نسبت به بودجه 98 تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 99 مشخص شد وضعیت بودجه کشور از بودجه 98 بهتر نیست. بنابراین شرایط موجود فضایی خلق می‌کند که روی قیمت ارز اثر دارد، پس تا حدی افزایش قیمت ارز طبیعی است.

 

نماینده مردم اسفراین در مجلس با اشاره به افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان در بودجه 99 گفت: با توجه به نرخ تورم 30 درصدی، افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان و حقوق‌بگیران همخوانی ندارد. در واقع حقوق‌بگیران جریمه 30 درصدی شده‌اند از همین رو دولت باید تلاش کند تورم را کاهش دهد.

 

قوامی با گفتن اینکه «سعی داریم افزایش حقوق 15 درصدی کارمندان را در کمیسیون تلفیق بودجه 99 افزایش دهیم» توضیح داد: با توجه به نرخ تورم 30 درصدی می‌کوشیم حقوق کارمندان را در بودجه 99، 25، 30 درصد افزایش دهیم تا به نرخ تورم نزدیک شود.

 

او در پاسخ این پرسش که این امر منجر به بالا رفتن نرخ تورم نمی‌شود گفت: اگر حقوق کارمندان را برای سال 99 معادل 30 درصد افزایش دهیم و به معادل نرخ تورم برسانیم، یعنی توانسته‌ایم قدرت خریدشان را حفظ کنیم.

 

باید مراقب باشیم در این شرایط فشار کمتری به مردم تحمیل شود

 

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 در پایان گفت: وقتی نرخ تورم 30 درصد است و 15 درصد حقوق را افزایش  می دهیم، یعنی  اینکه 15 درصد قدرت خرید  مردم را کاهش داده‌ایم. بنابراین در صورتی که بتوانیم حقوق کارمندان را تا 30 درصد افزایش دهیم و دولت بتواند جلوی رشد تورم را بگیرد، تازه توانسته‌ایم قدرت خرید کارگران و کارمندان را حفظ کنیم. بنابراین باید مراقب باشیم فشار کمتری در این شرایط به مردم تحمیل شود.