مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: امسال مصرف گاز روزانه از ۵۰۰ میلیون مترمکعب فراتر رفته و حتی برخی روزها به ۵۳۰ میلیون مترمکعب هم رسیده است.

سرانه مصرف روزانه گاز در کشور افزایش یافت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی جمشیدی‌دانا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در بازدید از منطقه ۲ عملیات انتقال گاز در اصفهان بیان کرد: روزانه نزدیک به ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تنها برای مصرف‌کنندگان خانگی، تجاری، صنعتی و بخشی از نیروگاه‌ها تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که تا آخر بهمن ماه که فصل سرد سال به طول می‌انجامد، مشکلی در امر تامین گاز کشور به وجود نیاید.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به فصل‌های سرد سال، از ابتدای آذر تا اواخر بهمن‌ماه افزود: مصرف گاز خانگی و تجاری در همه نقاط کشور به طور معمول در این فصل بالا می‌رود که برای تامین پایداری و توزیع گاز تولیدی پالایشگاه‌ها، از سوی شرکت انتقال گاز و مجموعه شرکت‌های استانی زحمات فراوانی کشیده می‌شود.

ایران با برخورداری از افزون بر ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخیره قابل استحصال گازی به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی در دنیا به شمار می‌رود اما میزان مصرف انرژی دربخش‌های مختلف مانند خانگی، تجاری و صنعتی نزدیک به چهار برابر و میزان مصرف گاز حدود سه برابر میانگین مصرف جهانی است.

برخی کارشناسان بر این باور هستند که بد مصرفی ایرانی‌ها در حوزه انرژی آنقدر زیاد است که برخی از پیشی گرفتن مصرف از تولید گاز در سال‌های آینده خبر می‌دهند؛ اما با وجود این بد مصرفی، ایران همچنان تا ۵۰ سال آینده نیز توان تامین نیاز داخلی مصرف در حوزه گاز را دارد.  

بر اساس آخرین آمارها، میزان مصرف گاز در استان پنج میلیون نفری اصفهان نزدیک به ۲۱ میلیارد مترمکعب است و تاکنون ۱۰۷ شهر و یک‌هزار و ۶۰ روستای آن از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.